رکوردهای دولت رئیس جمهور: سریع ترین نرخ رشد دلار، مسکن، تورم و اکنون رکورد تاریخی سقوط بورس؛ به جای بند ناف دلار، بند ناف بورس را قطع کردند.

رکوردهای دولت رئیس جمهور: سریع ترین نرخ رشد دلار، مسکن، تورم و اکنون رکورد تاریخی سقوط بورس؛  به جای بند ناف دلار، بند ناف بورس را قطع کردند.

آقای رئیسی باید بند ناف دلار را قطع می کردید اما بند ناف بورس را قطع می کردید. بر اساس برآوردها تنها در چند روز گذشته بیش از 4 هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده است. پیش بینی می شود با خروج سرمایه های خرد از بازار سرمایه و جذب بازارهایی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو، قیمت این کالاهای سرمایه ای بیش از گذشته افزایش یابد.

شاخص کل بورس با افت 125 هزار واحدی، تاریخی ترین افت خود را تجربه کرد و به رقم 2 میلیون و 314 هزار واحد رسید و تمامی رکوردهای قبلی را شکست. با توجه به بند 3 ماده 4 مقررات اضطراری و ماده 32 قانون بازار وقتی افت کل به 5 درصد رسید می توان بازار را تعطیل کرد که این اتفاق نیفتاده و مدیریت بورس توضیحی به بازار ارائه نکرده است. سهامداران ناراضی

دولت سیزدهم تاکنون موفق به شکستن رکوردهای سریع ترین نرخ رشد دلار در 2 سال اول، بالاترین رشد نقدینگی، بالاترین نرخ رشد مسکن و بالاترین نرخ تورم در زمان صلح تاریخی و همچنین سقوط تاریخی 125 هزار تومانی شده است. واحدهای موجود در بورس، این رکورد به حوزه رکورد دولت نیز اضافه می شود.

قاسم محسنی از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) و از مدیران بورس در گفت و گو با آفتاب نیوز، ریزش بازار سرمایه را ناشی از نگرانی و رفتار هیجانی برخی سهامداران دانست و اظهار داشت: برخی از فعالان این حوزه بودند. نگران بودند که نرخ ها حتی بیشتر بشکند و به همین دلیل برای جلوگیری از ضرر بیشتر فروختند.

وی فضای ذهنی فعالان را مؤثرتر از مدیریت مؤثر می داند و می گوید: مدیریت سازمان چه کاری می توانست بکند جز هشدار به سهامداران برای سرمایه گذاری به دور از رفتارهای هیجانی و بر اساس قوانین علمی و هوشمندانه. مردم چه سهامی را بخرند یا بفروشند.

این در حالی است که بسیاری دیگر از تحلیلگران بازار سرمایه چندان به مدیریت بورس خوش بین نبودند. سیدمحمدصادق الحسینی با اشاره به مدیریت مجید عشقی فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) بر سازمان بورس گفت: نتیجه مدیریت عشقی امام صادق در بورس؛ فعالان بازار و شرکت ها را مجبور کردند که فقط فروشنده باشند، این مصداق بارز دستکاری و بی سابقه در تاریخ بورس است، این تضییع حقوق ملت به دست امام صادقی است. و حباب 99 با فساد دولتی و آن فروپاشی اتفاق افتاد. یک عشق باید برود

بلافاصله پس از افت تاریخی بورس، قیمت ارز و سکه افزایش یافت و بازار طلا نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد. قیمت هر قطعه سکه امامی به 32 میلیون و 700 هزار تومان رسید و قیمت کل سکه نیز به طور میانگین 600 هزار تومان افزایش یافت.

برخی از فعالان خشمگین با هشتگ «عشق باید برود» خواستار استعفای او شدند و فروش هماهنگ برخی حقوق را نشانه برنامه ریزی عمدی تفسیر کردند.

با توجه به اینکه هیچ رویداد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاصی در کشور رخ نداده و سیاست نوسانی در روزهای گذشته اعلام نشده است، همین امر باعث شده است که تعدادی از تحلیلگران مانند علی عصاری به احتمال دستکاری بازار اشاره کنند.

اگرچه افت شدید قبلی باعث فرار بسیاری از سرمایه ها از بازار سرمایه شد، اما به دلیل نقدشوندگی بالای بورس و رکود حاکم بر بخش مسکن و ریسک بالای فعالیت بازار ارز، بسیاری دوباره جذب این بازار شدند. سال گذشته. علاوه بر سهام عمده، سهام بسیاری از شرکت های عجیب و غریب نیز شاهد رشد غیرعادی بود، به عنوان مثال شرکت پتروشیمی ممسنی سهام خود را در بورس عرضه کرد. در حالی که این شرکت فقط یک دیوار و دروازه در داخل یک زمین خالی وسیع است و هیچ پتروشیمی در هسته آن ساخته نشده است! ممسنی نیز سهامدار گچساران است که غیرفعال است اما سهام آن به سرعت در حال رشد است.

برزو حکشناس، کارشناس بازارهای مالی نیز در توییتی نوشت: آقای رئیسی باید بند ناف دلار را قطع می کردید، اما بند ناف بورس را قطع می کردید. بر اساس برآوردها تنها در چند روز گذشته بیش از 4 هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده است. پیش بینی می شود با خروج سرمایه های خرد از بازار سرمایه و جذب بازارهایی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو، قیمت این کالاهای سرمایه ای بیش از گذشته افزایش یابد.

برخی از فعالان بازار سرمایه خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق و تفحص و ابطال معاملات شده اند. سهامداران خرد تاکنون هزاران میلیارد تومان زیان دیده اند.

ساماندهی بازار سرمایه یکی از اصلی ترین وعده های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی بود. قاضی زاده هاشمی یکی از اعضای فعلی کابینه نیز در ایام انتخابات گفته بود که مشکل بورس “در عرض 3 روز حل می شود” و سید یاسر جبرائیلی و عبدالملکی نیز در اظهاراتی مشابه تاکید کردند که در صورت خروج لیبرال ها از بورس. مدیران و جهادگران بر سر کار بیایند، اوضاع حل می شود. او به سرعت مبادله را سازماندهی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید