رکورد ۴۰ ساله تورم و رکورد ۲۲ ساله نرخ بهره بانکی در آمریکا شکسته شد.


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836508

بر اساس بیانیه فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره بانکی در این کشور 0.5 درصد افزایش یافته است که نسبت به 22 سال قبل بی سابقه بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس بیانیه فدرال رزرو، نرخ بهره آمریکا نیم درصد افزایش یافت. CNBC می نویسد که این دومین افزایش در دو ماه گذشته است، زیرا از این طریق می تواند استقراض پول از بانک مرکزی را کاهش دهد و اقتصاد را کنترل کند.

تورم در ایالات متحده نیز در سطح بی سابقه ای قرار دارد. در 25 آوریل 1401، وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس (اواسط مارس تا اواسط آوریل) 8.5 درصد نسبت به 12 ماه قبل افزایش یافت که بالاترین رقم از سال 1981. 41 سال پیش بود. هستند.


رشد بی سابقه نرخ بهره پس از افزایش تورم در آمریکا /// نرخ بهره در آمریکا به 1 درصد رسید

نرخ بهره آمریکا افزایش یافته است

نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا همان نرخ بهره ای است که بانک ها در نهایت باید در هنگام اعطای وام در نظر بگیرند و زمانی که افزایش و کاهش پیدا می کند، دلار نیز به همان اندازه تحت تاثیر قرار می گیرد.

نرخ بهره ایالات متحده از 0.25 تا 0.5 درصد متغیر بود که بر اساس تورم در هر جلسه فدرال رزرو ایالات متحده بین 0.25 تا 0.5 درصد افزایش یافت. اما به گفته کارشناسان CNBC، پس از افزایش 8.5 درصدی بحران روسیه و اوکراین، نرخ بهره در ایالات متحده ممکن است تا یک درصد افزایش یابد.

طبق نمودار نیویورک تایمز، افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در شب گذشته بزرگترین تغییر از سال 2000 (22 سال پیش) است.


رشد بی سابقه نرخ بهره پس از افزایش تورم در آمریکا /// نرخ بهره در آمریکا به 1 درصد رسید

افزایش نیم درصدی نرخ بهره راهی برای کنترل تورم است

آقای رادپور، یک اقتصاددان، گفت: «در اقتصادهای مناسب، نرخ بهره بالاتر از نرخ تورم است یا فاصله زیاد نیست. اما اکنون نرخ تورم با نرخ سود بسیار متفاوت است و این وضعیت حاصل پولشویی و ایجاد نقدینگی آمریکایی است.

وی گفت: بر اساس این بیانیه، نرخ بهره که اکنون 0.5 درصد است، احتمالا به یک درصد افزایش می یابد و این ممکن است بزرگترین جهش نرخ بهره در آمریکا باشد. با توجه به وضعیت بحرانی اقتصاد ایالات متحده، باید افزایش نرخ بهره وجود داشته باشد. در غیر این صورت چیزهای خوبی در انتظار او نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری های آمریکا، این نگرانی وجود دارد که فدرال رزرو در مبارزه با تورم عقب مانده است و ممکن است مجبور شود نرخ بهره را آنقدر افزایش دهد که در نهایت اقتصاد آمریکا را وارد رکود کند.

آقای ایزدی کارشناس مسائل بین الملل گفت: نرخ سود یکی از ابزارهای کنترل اقتصاد و یکی از ارکان کنترل تورم است. تغییرات در نرخ بهره در کشورهایی که اقتصاد آنها با اقتصاد ایالات متحده گره خورده است موثر خواهد بود و با توجه به تحولات اوکراین، تورم ایالات متحده رکورد 40 ساله را شکسته و نرخ بهره باید افزایش یابد.

آصفی، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی بین المللی گفت: اقتصاد آمریکا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. بنابراین هر اتفاقی بیفتد، کل اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند بازارهای مالی را توسعه دهد. ایالات متحده قصد دارد با افزایش نرخ بهره از اقتصاد خود جلوگیری کرده و آن را تغذیه کند.

فدرال رزرو ایالات متحده معتقد است که افزایش نرخ بهره باعث تحریک بازارهای مالی مانند دلار، طلا و قیمت نفت و کاهش تورم خواهد شد. این بانک همچنین اعلام کرد که در افزایش نرخ بهره تهاجمی نخواهد بود، زیرا این کار باعث کندی فعالیت تولیدی ایالات متحده می شود.

انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید