فدرال رزرو آمریکا برای مقابله با تورم نرخ بهره را افزایش داده است

223950 955 خبر خاکستری

روز جدید فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه (14 مه) افزایش نیم درصدی (50 واحدی) نرخ بهره را در تلاش برای کنترل تورم اعلام کرد که در بالاترین سطح خود در 40 سال گذشته قرار دارد و اولین چرخش بزرگ از سال 2000 است. .

بنابراین کمیته سیاست پولی پس از دو روز نشست، نرخ بهره فدرال رزرو را 0.75 به 1 درصد افزایش داد. برای اولین بار از سال 2018، فدرال رزرو در ماه مارس گذشته شروع به افزایش نرخ بهره کرد و نرخ بهره را با 0.25 درصد افزایش به 0.25 تا 0.5 درصد رساند. وی در عین حال از آرزوی 6 افزایش دیگر در سال جاری که معادل تعداد جلسات این نهاد تا پایان سال 2022 است، خبر داد.

تورم در ایالات متحده از ماه مارس در حال افزایش است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در مارس 2022 نسبت به سال قبل 8.5 درصد افزایش یافت که بالاترین تورم در ایالات متحده از سال 1981 است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اخیرا تاکید کرد که بازگرداندن ثبات قیمت و افزایش سریع نرخ بهره “کاملا ضروری است”. فدرال رزرو آمریکا دو ماموریت برای تضمین ثبات قیمت و اشتغال کامل دارد. اگرچه نرخ بیکاری فعلی نزدیک به سطوح قبل از سلطنت است، اما شرکت ها با کمبود نیروی کار و اخراج انبوه برای ماه ها مواجه هستند.

شرکت ها دستمزدها را برای حفظ کارمندان و استخدام کارمندان افزایش می دهند که به نوبه خود باعث افزایش تورم می شود.

علاوه بر افزایش نرخ بهره، فدرال رزرو اعلام کرده است که کاهش ترازنامه خود را از اول ژوئن آغاز خواهد کرد که گام بزرگ دیگری در عادی سازی سیاست های پولی است.

به صراحت اوراق بهادار را بازخرید نمی کند و به اوراق اجازه سررسید می دهد که منجر به کاهش مکانیکی ترازنامه آن می شود.

فدرال رزرو آمریکا در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که “فعالیت کلی اقتصادی در سه ماهه اول سال” در ایالات متحده اندکی کاهش یافته است. تولید ناخالص داخلی این کشور نیز در سه ماه نخست سال 1.4 درصد کاهش یافت.

با این حال، او تاکید کرد که هزینه های خانوار و سرمایه گذاری تجاری پایدار همچنان قوی است.

فدرال رزرو افزود: رشد اشتغال در ماه های اخیر مثبت بوده است و بیکاری به شدت کاهش یافته است.

رهبران فدرال رزرو ایالات متحده همچنان بر این باورند که می توانند تورم را به هدف 2 درصد برگردانند. آنها قبلا گفته بودند که نیازی به افزایش نرخ بهره به بیش از 3 درصد ندارند. با این حال، مقامات بانک مرکزی می گویند با نرخ های سود خنثی راه زیادی در پیش است. آنها معتقدند که نرخ بهره خنثی بین دو تا سه درصد است و محدوده “خنثی” رشد اقتصادی را تحریک یا کاهش نمی دهد.

فدرال رزرو تاکید کرد که در صورت لزوم، نرخ بهره ممکن است حتی از سطح خنثی نیز افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید