رکورد 10 ساله چاپ پول شکسته شد

رکورد 10 ساله چاپ پول شکسته شد

سهم «پول» از نقدینگی در پایان تابستان امسال به حدود ۲۳ درصد رسید.

آمارهای جدید بانک مرکزی حاکی از آن است که سهم «پول» از نقدینگی در پایان تابستان امسال به ۲۳ درصد رسید. این بالاترین رقم در دهه گذشته است. اتفاقی نگران کننده که تاثیر خود را در تورم بالا در 6 ماهه دوم سال نشان خواهد داد.

پیش از این بانک مرکزی با عنوان «گزارش تحولات کلان اقتصادی شهریور 1401» به بررسی اجمالی وضعیت شاخص های مختلف اقتصادی پرداخته بود. اما دو روز پیش گزارش جدیدی با جزئیات بیشتر از وضعیت متغیرهای پولی در شهریور ماه منتشر کرد که در آن قصد داریم به تحولات حوزه پایه پولی و نقدینگی بپردازیم.

پول پایه یا قدرت پول چیست؟

در نظام پولی، عرضه پول فرآیندی پیچیده و تعامل چهار گروه از عوامل مؤثر بر آن است که شامل بانک مرکزی، بانک های تجاری و تخصصی، سپرده گذاران و وام گیرندگان می شود. پول پرقدرت به پولی گفته می شود که مستقیماً توسط بانک مرکزی ایجاد می شود و دارای موقعیت هایی در ترازنامه بانک مرکزی است. به زبان ساده، پول قدرتمند برابر است با مجموع اسکناس و پول کاغذی به اضافه سپرده های بانکی در بانک مرکزی. در واقع پایه پولی منبعی است که توسط بانک مرکزی صادر می شود و در چرخه اقتصادی در اختیار بانک های تجاری قرار می گیرد. به گونه ای که بانک ها با استفاده از این منابع و با ایجاد پول بانکی می توانند حجم پول را گسترش دهند.

اجزای پایه پولی چیست؟

پایه پولی شامل اجزایی است. اولین مورد خالص دارایی های خارجی است. طلا و ارز عمدتاً در این بخش قرار می گیرند. وقتی طلا در ترازنامه بانک مرکزی قرار می گیرد، به این معناست که بانک مرکزی در ازای دریافت طلا به صاحبان طلا طلا داده است. بانک مرکزی همچنین ارزهای خارجی را در بانک های کشورهای طرف قرارداد خود نگهداری می کند و معادل ریالی آن را چاپ می کند.

قسمت دوم بدهی دولت به بانک مرکزی است. این بخشی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این قسمت دولت از بانک مرکزی وام می گیرد و بانک مرکزی بدون داشتن دو جزء قبلی پایه پولی اقدام به چاپ پول می کند.

قسمت سوم بدهی بانک ها به بانک مرکزی است. بانک مرکزی به بانک ها وام می دهد. اگر نرخ سود بازار بالاتر از نرخ سودی باشد که بانک مرکزی با آن وام داده است، در واقع شروع به انتشار پول قدرتمند کرده است.

او چه تغییراتی ایجاد کرده است؟

حال باید به وضعیت این سه نفر در پایه پولی در پایان تابستان نگاه کنیم. تراز خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در پایان این ماه 577 هزار میلیارد تومان بوده است. این تعداد از اوت گذشته افزایش یافته است. یعنی دولت آقای رئیسی توانسته درآمد بیشتری از صادرات (عمدتاً نفت و پتروشیمی و میعانات گازی) داشته باشد. اما در عین حال پایه پولی همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد; رشد کرده است چرا؟

از مرداد تا شهریور بدهی دولت به بانک مرکزی از 179 هزار میلیارد تومان به 223 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این وضعیت به معنای وام های دولت از بانک مرکزی است. این در حالی است که خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی ۲۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نسبت پول به شبه پول از 29.1 درصد در ماه اوت به 29.5 درصد در سپتامبر افزایش یافت. در نتیجه مقداری نقدینگی از حساب‌های بانکی خارج شده و به وجه نقد تبدیل شده است، از جمله سپرده‌های مطالبه‌ای که در واقع وجه نقد محسوب می‌شوند و قبوض و اسکناس.

چرا خطرناک است؟

نقدینگی آن سمت از نقدینگی است که نرخ نقدینگی بالاتری دارد. به همین دلیل دو قسمت اصلی در محاسبه دارد. اسکناس و گواهی در دست مردم و سپرده دیداری (مانند چک روز). قطعاتی که نسبتاً مایع تر از سایر اشکال پول هستند. از طرفی سرعت انحلال شبه پارس ها کمتر است و دیرتر انحلال می شوند. وام پس انداز، سپرده کوتاه مدت، یک ساله و غیره. نمونه هایی از این نوع هستند. به همین دلیل گفته می شود که افزایش نسبت پول در نقدینگی برای اقتصاد مضر است و احتمال تورم را افزایش می دهد.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، تقریباً 91 هزار و 820 میلیارد تومان به صورت اسکناس و مسکوک در دست اهالی حوزه پولی است که نسبت به شهریور ماه سال گذشته 26.3 درصد افزایش داشته است. مقایسه آماری نشان می دهد که حداقل در دوره آماری سه ساله چنین رشد نقطه ای در دست مردم ثبت نشده است، اما رشد چشمگیری داشته است. این در حالی است که 1.182 میلیارد تومان دیگر متعلق به سپرده های دیداری است که با وجود رشد بالای 59 درصدی همچنان سومین رکورد در سال جاری محسوب می شود و نرخ رشد آن کاهش یافته است.

دستوراتی که اجرا نمی شوند

این شرایط در حالی است که در سال گذشته حداقل دو بخشنامه اجرایی برای کنترل نقدینگی و چاپ پول از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است.

اولین دستور در 17 آذرماه سال گذشته بود که رئیس جمهور دستور داد «همه دستگاه ها به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی همچنان درگیر روند کاهش نقدینگی تلقی شوند و ادامه دهند. برای کار در این زمینه.”

دستور دوم نسبتاً دقیق‌تر بود و در سپتامبر امسال صادر شد. رئیس جمهور در 13 شهریور 1401 در فرمانی 10 ماده ای 10 ماموریت را برای بانک مرکزی تعیین کرد: تقویت ارزش پول ملی، اصلاح عدم تعادل بانک ها، توقف رشد سالانه نقدینگی، تعدیل پرتفوی ذخیره ارزی در بانک مرکزی. مطابق با نیازهای سرمایه گذاری و بازرگانی کشور، توسعه دامنه اوراق بهادار و تسهیل فرآیند وثیقه، فعال سازی حساب تجاری، تقویت سیستم های نظارتی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی. رئیسی در سخنانی «توقف رشد نقدینگی و مدیریت پول‌سازی» را از وظایف مهم بانک مرکزی دانست.

به نظر می‌رسد بسیاری از وضعیت‌هایی که امروز در حوزه پول سخت پیش آمده، ناشی از کسری بودجه این دولت است. جایی که به دلیل محدودیت های مالی و تعهدات بودجه ای چاره ای جز چاپ پول برای دولت آقا رئیسی نیست. اما تیم اقتصادی دولت این موضوع را رد کرد. اما آمار تا کنون چیز دیگری می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید