آیا دم بلند فروش دلار در بازار ارز/دلار سقوط خواهد کرد؟

آیا دم بلند فروش دلار در بازار ارز/دلار سقوط خواهد کرد؟

روز جدید کارشناسان بازار ارز معتقدند اگر مردم به ادامه روند نزولی نرخ ارز متقاعد شوند، ارزهای داخلی را می فروشند و در بازار تخلیه می کنند.

دلار که پس از بازگشت تیم مذاکره کننده ایرانی از وین به نرخ 32 هزار تومان رسید، دیروز در بازار به 30 هزار و 900 تومان سقوط کرد و شایعاتی مبنی بر اطلاع بازار ارز و افت قیمت به گوش رسید. دلار احتمالا به معنای پذیرش توافق هسته ای است.

برخی از معامله گران بازار ارز می گویند آنچه بازار از اخبار مذاکرات هسته ای احساس می کند این است که آمریکا متن توافق را می پذیرد و احتمالا ایران نیز این توافق را می پذیرد و برجام به نتیجه می رسد. بنابراین در نتیجه قیمت کاهش می یابد.

اما این اتفاقات و سیگنال ها در بازار ارز در حالی رخ می دهد که حسین شریعتمداری در سرمقاله خود از شکست مذاکرات وین خبر داد.

فروش ارز افزایش یافت

در این فضا اما دبیرکل کانون صرافی های ایران اعلام کرد: از هفته گذشته که بحث رایزنی برای توافق در مذاکرات مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز هستیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می تواند روی قیمت نهایی ارز تاثیر بگذارد.

کامران سلطانی زاده درباره وضعیت بازار در شرایط احتمال احیای برجام گفت: با توجه به اینکه پس از توافق، دسترسی ایران به منابع ارزی افزایش می یابد و مبادلات ارزی روان تر می شود، قطعا این روند بر نرخ ارز تاثیر خواهد داشت. از بازار ایران

وی ادامه داد: مردم می دانند که پس از توافق، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات آسان می شود، هزینه بازگشت ارز به کشور کاهش می یابد و تجارت ایران روان تر می شود. همچنین پس از احیای برجام، فروش نفت و فرآورده های نفتی افزایش می یابد و با رفع تحریم های کشتیرانی، هزینه حمل و نقل کالا کاهش می یابد. به طور کلی هزینه های صادرات و واردات و تجارت ایران کاهش می یابد و قیمت ارز تحت تاثیر این روند و شرایط قرار می گیرد.

دبیرکل کانون صرافان پول با بیان اینکه هر چه میزان صادرات و واردات کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی افزایش یابد، به ایلنا گفت: ایجاد امنیت اقتصادی، ایجاد امنیت روانی و روانی در بین مردم منجر به کاهش خرید سرمایه، ارز در مردم می شود. بازار و در این شرایط با کاهش تقاضا و افزایش عرضه مواجه هستیم که منجر به ثبات در بازار ارز می شود.

سلطانی زاده درباره واکنش بازار به خبرهای چند روز گذشته برجام گفت: البته دیروز و امروز زمان مناسبی برای سنجش واکنش بازار نیست زیرا در اواسط تعطیلات هستیم و معمولا در این شرایط چنین شرایطی نداریم. بازار فشرده ببینیم و نمی‌توانیم روند را درست تحلیل کنیم، بازاری وجود داشت، اما از هفته گذشته که بحث مذاکره برای توافق مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز هستیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می تواند روی قیمت نهایی ارز تاثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: رصد بازار نشان می دهد که این روزها فروشندگان ارز در بازار افزایش یافته اند و اخبار مذاکرات تاثیر مثبتی بر افزایش فروش ارز و افزایش عرضه ارز به مردم در بازار دارد.

دبیرکل کانون صرافان درباره رفتار صادرکنندگان در بازار ارز گفت: دو ماه پیش نرخ ارز وارد کانال 31 هزار تومان شد و به همین دلیل بسیاری از صادرکنندگان ارز خود را حفظ کردند تا ارز خود را در شرایط بهتری تحویل دهند. اما صادرکنندگان برای تامین نیازهای ریالی خود به ارز نیاز دارند. و با توجه به اینکه صادرکنندگان نیز معتقدند انتشار خبر توافق منجر به کاهش نرخ ارز می شود، قطعا فروش ارز به صادرکنندگان را افزایش خواهیم داد و این رفتار به روند نزولی نرخ ارز نیز کمک می کند. بازار.

وی با اشاره به میزان ارزهای داخلی و روند تخلیه ارز در بازار با انتشار اخبار مثبتی از این معامله گفت: از چند سال گذشته مردم و بسیاری از صادرکنندگان سپرده های ریالی خود را از شبکه بانکی خارج کرده اند. و به دلیل نگرانی آنها را به ارز تبدیل کردند و سکه و ریزه کاری طلا کردند و نمونه ای از پول محلی و جمع آوری طلا در صندوق امانی بانک ملی را دیدیم که مدتی پیش به سرقت رفت. بر اساس اخبار غیررسمی، حدود 40 میلیارد دلار ارز محلی وجود دارد، یعنی هر ایرانی 500 دلار.

سلطانی زاده تصریح کرد: اگر مردم متقاعد شوند که روند نزولی نرخ ارز ادامه دارد، اقدام به فروش و ریختن ارزهای داخلی در بازار می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم توافق در این دور از مذاکرات باعث جهش قیمت ارز می شود، گفت: ایران نشان داده است که آمادگی مقابله با تنش های ارزی را دارد زیرا کشور ما راه های کسب ارز و شرکای قوی را پیدا کرده است. مانند چین و روسیه و با توجه به افزایش قیمت نفت و ذخایر ارزی کشور، عدم توافق نمی تواند منجر به افزایش ناگهانی قیمت دلار شود.

بازار ارز آرام است

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارنظر خود درباره آخرین وضعیت بازار ارز گفت: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماهه امسال حدود 14 میلیارد دلار ارز داشته ایم. عرضه ارز که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 80 میلیارد است، نرخ رشد داشتیم.

صالح آبادی تصریح کرد: از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، از همان روز تا امروز حدود 2 میلیون روبل در این بازار معامله شده و این میزان افزایش خواهد یافت و این شروع خوبی برای صادرکنندگان بود. وارد این بازار شود. بودن استفاده از ارزهای دیگر نیز در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید