آیا با احیای برجام، قیمت دلار سقوط خواهد کرد؟

آیا با احیای برجام، قیمت دلار سقوط خواهد کرد؟

روز جدید : دلار در هفته گذشته اندکی افزایش یافت، اما انتشار اخبار منفی از مذاکرات وین می تواند بازار را بالا ببرد.

در هفته‌های اخیر، بازارهای ایران تحت تأثیر عدم اطمینان ایجاد شده در مذاکرات برای ازسرگیری برجام قرار گرفته‌اند.

قیمت دلار در هفته منتهی به 13 شهریور افزایش بسیار کمی داشت و هر دلار هفته را با 28 هزار تومان به پایان رساند. معامله گران در بازار آزاد قیمتی را بین 29 هزار و 200 تا 29 هزار و 600 تومان اعلام کردند.

به نظر می رسد سیگنال های مذاکرات برجام منفی بوده و بازارهای مالی شروع به افزایش کرده اند.

اگرچه بازار قابل پیش بینی نیست، اما برخی معتقدند احیای برجام می تواند واکنش مثبتی را در بازار ارز به دنبال داشته باشد. تحلیلگران معتقدند در صورت احیای برجام، شاهد کاهش شدید قیمت دلار در بازار خواهیم بود.
آخرین اخبار از مذاکرات برجام

این در شرایطی است که آخرین اخبار حاکی از ادامه روند مذاکرات است. تا جایی که معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ادامه مذاکرات برجام با منافع امنیت ملی آمریکا منطبق است و ما این مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه گذشته به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با توافق هسته ای در صورتی که با منافع امنیت ملی آمریکا همسو باشد، موافقت خواهد کرد.

وی در ادامه سیاست زیاده‌روی واشنگتن اعلام کرد که ما برای هر سناریویی با متحدان خود آماده هستیم. آیا بازگشت متقابل به برجام اعطا می شود یا خیر.

سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره به اینکه آمریکا برجام را نقض کرده است، رویکرد اصولی واشنگتن در مذاکرات را بیان کرد و گفت: اگر ایران مایل باشد به تعهدات خود در توافق هسته ای 2015 عمل کند، ما نیز همین کار را خواهیم کرد.

این مقام کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر محتوای پاسخ آمریکا، گفت: آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) پاسخ خود را به اظهارات و خواسته های ایران درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا ارائه کرد و گفت: ما به طور علنی مذاکره نمی کنیم و با آنها ارتباط برقرار نمی کنیم. اتحادیه اروپا.

در همین حال، شبکه العربیه به نقل از خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که رئیس جمهور فرانسه روز جمعه (26 اوت) گفت که سرنوشت از سرگیری توافق هسته ای به ایران بستگی دارد و توافق حتی و حتی “مفید” خواهد بود. همه چیز را حل نمی کند

بر اساس این گزارش، مکرون در سفر خود به الجزایر در پاسخ به سوالی مبنی بر شانس موفقیت در احیای برجام مدعی شد که «توپ اکنون در زمین ایران است».

از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرده که در حال بررسی واکنش آمریکا هستیم. ما اراده جدی و واقعی برای دستیابی به یک توافق قوی و باثبات داریم، اما تحت هیچ شرایطی حقوق مردم را به خطر نمی اندازیم.

حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه عصر پنجشنبه گذشته پس از گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در این گفتگو، آقای گوترش روند دستیابی به توافق بر سر لغو تحریم ها را مثبت خواند و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات انجام شود. در وین به نتیجه رضایت بخشی منتهی می شود، ضمن تشکر، از تلاش سازنده دبیرکل به ایشان گفتم، آمریکا دیروز به پیشنهادات پاسخ داد و اکنون در حال بررسی آن هستیم، شکی نیست که یک پاسخ جدی و واقعی داریم. اراده برای رسیدن به یک توافق قوی و با ثبات است، اما حقوق مردم به هیچ وجه نیست ما فاقد شرایط نخواهیم بود… امروز زمان آن است که همه طرف ها اراده خود را در عمل ثابت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید