سیگنال جدید بانک مرکزی به بازار ارز/ منتظر سقوط دلار در بازار هستید؟

سیگنال جدید بانک مرکزی به بازار ارز/ منتظر سقوط دلار در بازار هستید؟

روز جدید : بانک مرکزی می گوید: کسانی که فاکتور خرید ندارند پس از سه ماه متهم به قاچاق ارز می شوند. اگر این خبر در بازار جدی گرفته شود، باید منتظر تحویل دلارهای داخلی در بازار باشیم.

بانک مرکزی می گوید اگر نمی خواهید متهم به قاچاق شوید، می توانید دلار خانه خود را به صرافی های مجاز بفروشید یا در بانک ها سپرده گذاری کنید. در چنین روزی که مهلت 90 روزه صادر شد، دلار 200 تومان و تترا 600 تومان افزایش یافت.

سایه پشت خط بازار ارز و سکه

آیا سایه معامله سکه علامت سوال بزرگی برای معامله گران بود؟ قیمت سکه در بازار شبانه به شدت افزایش یافت اما در یکی از معدود موارد این افزایشی نبود. عده ای فکر می کردند چون ممکن است دلار کاهش یابد، عده ای قیمت سکه را پشت خط افزایش دادند تا بتوانند با نرخ بالاتری بفروشند.

بازار با چنین تردیدی آغاز شد. در سایه این تردید، قیمت دلار در بازار هرات به سطح هشدار باز شد. اما ساعت 11 صبح که دلار تهران بیرون آمد، دلار هرات نیز شروع به افزایش کرد. افزایش قیمت دلار در بازار هرات نیز سیگنالی را به تهران رساند.

مدیرکل سیاست و مقررات پولی بانک مرکزی ساعت دو به مدت سه ماه در یک مصاحبه تلویزیونی به صاحبان تلویزیون های بالای 10 هزار یورو فرصت داد یا ارز خود را به صرافی های مجاز بفروشند یا در بانک ها سپرده گذاری کنند. در واقع کسانی که فاکتور خرید ندارند پس از سه ماه متهم به قاچاق ارز می شوند. اگر این خبر در بازار جدی گرفته شود، باید منتظر تحویل دلارهای داخلی در بازار باشیم.

مشاهدات میدانی نشان می دهد در پی این خبر مقداری ارز عرضه شده است. سه تفسیر از این افزایش عرضه وجود داشت. برخی گفتند افزایش عرضه به دلیل اخبار منتشر شده است و گروه دومی نیز معتقدند که نهنگ های بازار به طور سنتی قبل از تعطیلات در ملک نمی مانند. اما برخی دیگر دلیل عرضه ارز را نبود چشم انداز صعودی می دانستند. به گفته این گروه، دلار و سکه تا زمانی که دوباره کف نکنند وارد فاز صعودی نمی شوند.

به طور کلی هوای بازار ارز یکی دو روز متغیر بود، گاهی آفتابی، گاهی بارانی. در این شرایط در حال تغییر، هیچ نتیجه واحدی از روند قیمت وجود ندارد، اما هر دو سیگنال از دیدگاه نزولی پشتیبانی نمی کنند.

افزایش قیمت درهم، افزایش نرخ بهره. بر اساس درهم، قیمت دلار بیشتر و رشد بازار بیشتر از دلار است. برخی از خرده فروشان قدیمی دلیل این امر را دخالت بازارساز می دانند. بازارساز با مداخله قیمتی دلار را در بازار حفظ می کند، اما چون تتر و درهم نفوذ کمتری دارند، راه طبیعی خود را می روند.

در بازار سکه روز شنبه قیمت این فلز گرانبها بدون تغییر باقی ماند و حباب سکه تنها به دلیل رشد دلار کاهش یافت. معامله گران بازار گفتند که این یک بازار خواب هوشمند است.

بازار در اولین روز هفته دو امتیاز داشت که اولین نقطه به نرخ نیم دلاری بازگشت که در جریان معاملات روز شنبه وارد کانال 25 هزار شد. نکته دوم مربوط به بسته شدن دلار هرات است که تا بعد از تعطیلات عید سعید فطر بسته خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید