حذف تدریجی دلار در بورس های ایران و روسیه/ بانک مرکزی روزانه 200 میلیون دلار ارز به بازار عرضه می کند.


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884600

رئیس کل بانک مرکزی در تشریح اقدامات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز، کنترل پایه پولی و نقدینگی و حذف تدریجی دلار از مبادلات اقتصادی ایران و روسیه گفت: بانک مرکزی بانک روزانه 200 میلیون دلار ارز به بازار عرضه می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در گفت و گو در برنامه اول سیما گفت: در حال حاضر حجم مبادلات ایران و روسیه حدود 4 میلیارد دلار است و این مبادلات با پول ملی ایران قابل انجام است. استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری کوچک بین ایران و روسیه و همچنین در سایر حوزه های پولی و بانکی، برنامه زمانی مشخصی تدوین شده و به تدریج اعلام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور روسیه گفت: در دیدار روز گذشته آقای پوتین با رهبر معظم انقلاب، رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید کردند. و خواستار حذف تدریجی دلار از تعاملات اقتصادی دو کشور شد و آقای پوتین نیز در این نشست بر اتخاذ تدابیر لازم برای تحقق این هدف تاکید کرد.

وی همزمانی رونمایی از نماد معاملاتی جفت ارز ریال-روبل با سفر رئیس جمهور روسیه به ایران را حاصل تلاش همه جانبه کارشناسان بانک مرکزی طی سه ماه گذشته دانست و افزود: در شرایط فعلی بستر مناسبی برای استفاده از پول ملی در تعاملات اقتصادی ایران است.» و روسیه آماده است و این تنها محدود به روسیه نخواهد بود، بلکه تجار و بازرگانان می توانند از این ارز برای تسویه حساب های تجاری خود در تمام کشورهای مرکز مرکزی استفاده کنند. آسیا که در آن از روبل استفاده می شود.

صالح آبادی با بیان اینکه صادرات ایران به روسیه به طور قطع همراه با توسعه روابط با روسیه افزایش می یابد، گفت: با رونمایی از نماد معاملاتی جفت ارز روبل-ریال، از این پس امکان معامله روبل و ریال فراهم می شود. و تجار و بازرگانی که از کشور می آیند برای صادرات خود به روسیه روبل دارند یا فعالان اقتصادی روسیه که در ایران کار می کنند و نیاز به ریال دارند می توانند روبل خود را به صورت توافقی بفروشند و این ارز اولین قدم برای رفع نیازهای غیرتجاری است. به عنوان ارز مورد نیاز دانشجویان، خدمات مسافرتی و خدماتی در این بخش ارائه خواهد شد.

وی گفت: اتفاقی که در ماه‌های اخیر علیه روسیه افتاده است، تحریم‌های گسترده‌ای وضع کرده‌اند، این مشکل کشورها را به فکر استفاده از ارزهای غیر از دلار در معاملات بیندازد. استفاده از دلار به عنوان یک ابزار سیاسی توسط آمریکا، کشورهای غیرمتعهد را در قالب تحریم های اقتصادی مالی و پولی مواجه کرده است، بسیاری از کشورها نیز اقداماتی را برای جایگزینی پول ملی خود با دلار انجام داده اند و بانک های مرکزی بسیاری از کشورها در تلاش هستند. در مبادلات تجاری به جای ارزهای بین المللی، ارزهای ملی خود را جایگزین کنند. آنها مانند دلار هستند.

* افزایش حجم و حجم معاملات در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز گفت: از ابتدای سال تا امروز یعنی طی چهار ماهه امسال 13.6 میلیارد دلار ارز داشته است. معامله شده است، سامانه نیما که در مدت مشابه سال گذشته 7 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است، 6 میلیارد دلار بوده است، به عبارتی بیش از 80 درصد تراکنش های سامانه نیما با نرخ بین 25 تا 26 تامین مالی شده است. هزار تومان است و در این مدت کل ارز معامله شده در بازار توافقی و ترکیبی 486 میلیون دلار بوده است که تقریباً معادل مدت مشابه سال گذشته است.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد نیاز ارزی کشور از طریق سامانه نیما به صورت حواله تامین می شود، گفت: در بازار حواله که سامانه نیما نام دارد، معاملات حواله واردکنندگان تامین می شود و بخش اسکناس نیز برای رفع نیازهای بخش خدمات استفاده می شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مبنای نرخ ارز در بازار نیما و بازار ارز بر اساس توافق عرضه کننده ارز با متقاضی است و تعدیل نرخ وجود ندارد و در شرایط فعلی حجم. عرضه در برخی روزها از حجم تقاضا فراتر می رود.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی به شدت به دنبال عرضه ارزهای دولتی در بازار است و نقدینگی را از بازار جمع آوری می کند، زیرا در غیر این صورت بستر افزایش پایه پولی فراهم می شود، رویکردی که در گذشته انجام می شد و گاهی بانک مرکزی در مبادله ای انجام می داد. برای اینکه ارز دولتی ریال دولت را تامین کرد اما ارز خود را در بازار نفروخت و آمارها نیز این رویکرد بانک مرکزی را ثابت می کند، بنابراین رشد خالص دارایی های بانک مرکزی منفی 4.1 درصد بود که به این معنی است که بانک مرکزی بیش از آن است که ارز عرضه شده توسط دولت را وارد بازار کرده است.

صالح آبادی گفت: در حال حاضر بانک مرکزی روزانه حدود 200 میلیون دلار ارز به بازار عرضه می کند و عمده این ارز از محل صادرات محصولات غیرنفتی، محصولات فلزی، خشکبار و محصولات پتروشیمی است و خوشبختانه همه نیاز واردکنندگان برآورده می شود و به راحتی در بازار برآورده می شود

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در تلاش است تا ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف را از طریق سامانه نیما یا همان بازار یکپارچه ارز و عرضه با مذاکره فراهم کند تا زمینه کوچک‌تر شدن حجم بازار غیررسمی فراهم شود. بانک نیاز به 57 میلیارد دلار ارز داشت و بخش های مختلف را تامین کرد که 35 میلیارد دلار آن در سامانه نیما مبادله شد که با توجه به عرضه 13.6 میلیارد دلاری در سه ماهه نخست امسال در این بازار، حجم معاملات در این بازار قطعا از سال گذشته پیشی خواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به محدودیت های ایجاد شده برای افزایش تقاضای ارز برای تامین مالی قاچاق گفت: بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش ارز خارج از بازار ارز عبارت است از: شبکه بانکی، صرافی‌های مجاز و سامانه نیما ممنوع می‌شود همچنین بنا به تصمیم رهبران، انجام معاملات فردای ارز و طلا که از طریق شرط‌بندی و معامله‌گران این امر بر قیمت طلا و ارز تأثیر گذاشته است، ممنوع است. بخش مشمول مجازات هستند.

صالح آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود شبهات در مورد تفاوت قیمت ارز سفر و تردید در توزیع اجاره بها در این بخش، گفت: ارز سفر به دلیل مدارک مورد نیاز با ارز توافقی متفاوت است. توسط متقاضی برای اثبات مسافر بودن فرد کمتر از نرخ توافقی است، البته در آینده تفاوت قیمت در 24 سرویس نیز به حداقل خواهد رسید و نرخ متفاوت ارز در این بند به هیچ وجه مفهومی نیست. توزیع کرایه بین متقاضیان، اما تفاوت قیمت به دلیل مدارکی است که متقاضی باید قبل از دریافت ارز به صرافی ارائه کند.

وی افزود: در عین حال نرخ ارز به دلیل حجم بالای معاملات همواره کمتر از اسکناس بوده است و از سوی دیگر قیمت در بازار متشکل به دلیل حجم کم معاملات متفاوت است. تقاضا و عرضه ارز در صرافی ها و تسهیل در تامین ارز مورد نیاز مردم تضمین شد.

* رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی نزدیک به صفر است

صالح آبادی به موضوع آمارهای اقتصادی پرداخت و با اشاره به آخرین آمار نقدینگی در سه ماهه نخست امسال گفت: رشد نقدینگی در سه ماهه نخست امسال نسبت به پایان اسفند سال گذشته 5.6 درصد بوده است. حجم نقدینگی از 4832 سجاف به 5100 سجاف افزایش یافت.

وی رشد نقدینگی را حاصل دو عامل مهم نرخ رشد فزاینده پایه پولی دانست و افزود: رشد پایه پولی در پایان خرداد نسبت به اسفند سال گذشته 6 درصد افزایش داشته و آمارها نیز نشان می دهد. عوامل موثر بر نرخ رشد در مدت مشابه، خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی منفی 4.1 درصد بوده که به خوبی کنترل شده و رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی نزدیک به صفر بوده است، همچنین اوراق قرضه دولتی. خریداری شده توسط بانک ها تا سال گذشته بانک مرکزی 95 هزار میلیارد تومان بود که اکنون به 59 هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی بانک مرکزی اوراق را در بازار فروخته و پول را جمع آوری کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: به منظور کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی و جلوگیری از استقراض دولت از بانک مرکزی برای تامین حقوق ماه های ابتدایی سال، مقرر شد به جای آن حقوق از بانک مرکزی دریافت شود. منابع واریز شده به حساب های خزانه حساب های سپرده موسسه برای استفاده از وجوه دولتی در بانک مرکزی و جایگزینی این منابع با تحقق تدریجی درآمدهای دولت به طوری که دولت به بانک مرکزی بدهکار نباشد.با این تصمیم بدهی دولت به بانک مرکزی بانک مرکزی با رشد منفی 86 هزار میلیارد تومانی مواجه شد.

صالح آبادی ابراز امیدواری کرد با هماهنگی های صورت گرفته بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و برگزاری منظم جلسات ماهانه و هفتگی، دولت در سال جاری به بانک مرکزی بدهکار نباشد. این کار باید به موقع انجام شود و حجم فروش اوراق باید با نیاز خزانه هماهنگ باشد.

وی از تشکیل کارگروه نقدینگی و پایه پولی در بانک مرکزی برای رصد آثار تصمیمات بر نقدینگی و پایه پولی خبر داد و افزود: بانک مرکزی با اقداماتی که انجام داده در تلاش است نقدینگی را کنترل کند اما تورم همواره وجود دارد. تحت تاثیر تقاضا، عرضه و انتظارات.

وی با بیان اینکه بیشتر تورم فعلی ناشی از سمت عرضه است، گفت: به گونه ای که رشد قیمت های جهانی منجر به تورم بی سابقه در دنیا شده است به طوری که نرخ تورم در آمریکا به رقم بی سابقه 9 درصد رسیده است. و اروپا نیز شاهد افزایش تورم بود و این تورم جهانی عمدتاً ناشی از افزایش عوامل بهای تمام شده بود که در کشور ما نیز این اتفاق افتاد به گونه ای که شاهد افزایش قیمت گندم، ذرت، دانه های روغنی و برخی اقلام بودیم، در حالی که قیمت دیگری افزایش یافت. بخشی از افزایش قیمت ها برای بازار داخلی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی است.

صالح آبادی گفت: بانک مرکزی تاکنون توانسته تاثیر ضریب تقاضا را که عمدتا ناشی از افزایش نقدینگی و کسری بودجه دولت است محدود کند، در حالی که اکنون بانک مرکزی رقم افزایش ماهانه را محاسبه کرده است. وی در نقدینگی و تورم بر اساس محاسبات دقیق و تمامی عوامل تاثیرگذار این عوامل را رعایت می کند و در نهایت عامل انتظارات تورمی است که رسانه ها در این بخش نقش موثری دارند.

* کارت های بانکی اتباع خارجی فعال است

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اخبار محدودیت های بانکی برای اتباع خارجی مجاز گفت: وزارت کشور، وزارت اطلاعات و دستگاه های متولی ساماندهی شهروندان را انجام می دهند و شهروندان برای ورود و خروج باید کد مشخصی داشته باشند. که اینها سازماندهی شده اند.

وی تاکید کرد: هیچ کارت بانکی اتباع خارجی نمی تواند کار کند و فعال نیست و شهروندان نیز مانند هر ایرانی دارای کارت بانکی فعال هستند و محدودیتی برای کارت های بانکی وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید