عرضه ارز 28500 تومانی روز آینده به نصف می رسد/بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز آزاد وارد عمل می شود


ساعت: 22:40
تاریخ ارسال: 1301/10/09
کد خبر: 1920914

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه 28 هزار و 500 تومانی از روز آینده آغاز می شود، نرخ ارز آزاد را غیرواقعی خواند و گفت: بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز آزاد قدم می گذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا فرزین عصر امروز در برنامه ویژه خبری با بیان اینکه در تعیین دو نرخی ارز به رفاه و جامعه توجه می شود، گفت: در حال حاضر میانگین نرخ ارز در سامانه نیما 29 هزار تومان است و از روز شنبه. ارز نیمایی 28000 تومان خواهد بود و ما 500 تومان پیشنهاد می کنیم.

وی گفت: ارز نیما حاصل صادرات نفت، پتروشیمی و شرکت ها است که پیش از این روزانه 150 تا 200 میلیون دلار در سامانه نیما مبادله می شد.

فرزین با بیان اینکه در هفته آینده عرضه ارز را افزایش خواهیم داد، گفت: مشکلی در سامانه نیما وجود دارد و آن این است که وقتی تحویل در نیما انجام می شود، هماهنگی در کارت بازرگانی و کارت ارز وجود ندارد. و این باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: 28 هزار و 500 تومان موجودی ارزی سامانه نیما است که بخش زیادی از این ارز را ارز نفتی دولت تامین می کند.

وی افزود: از سوی دیگر در بازار مبادلات ارزی همه ارزهای غیرتجاری رد و بدل می شود، 40 نوع نیاز ارزی داریم که این سامانه به زودی راه اندازی می شود.

فرزین گفت: نرخ ارز در بازار وجود دارد که به اعتقاد ما مخدوش است. لزومی ندارد که نرخ ارز با نرخ فعلی بازار آزاد باشد.

وی افزود: برای کالاهای اساسی، تجهیزات و ماشین آلات 28 هزار و 500 تومان ارز تخصیص می یابد و قطعا تلاش می کنیم صادرکننده متضرر نشود اما استثنائاتی وجود خواهد داشت.

فرزین بیان کرد: ارز آزاد 44 هزار تومانی که نرخ ارز کشور ما نیست، قیمت ارز مخدوش است، نرخ بازار آزاد یک انحراف است که ناشی از انتظارات است و به شدت افزایش یافته است، بازار کالا. نباید با این نرخ رایگان دنبال شود.

فرزین گفت: در بازار آزاد برای مدیریت و کاهش نرخ ارز مداخله می کنیم، نیازهای ارزی نیز در بازار آزاد تامین می شود; ما در تلاش هستیم تا نیازهای بازار آزاد را در بورس تامین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: عرضه ارز 28 هزار و 500 تومانی یکساله خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید