حذف ارز دارویی 4200 تومانی/ معاون وزیر صنعت: واردات دارو تا پایان سال به نصف می رسد

حذف ارز دارویی 4200 تومانی/ معاون وزیر صنعت: واردات دارو تا پایان سال به نصف می رسد

روز جدید : محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت از حذف ارز دولتی دارو خبر داد و گفت: هدف وزارت صمت کاهش ۵۰ درصدی نرخ ارز در این حوزه تا پایان سال است. برادران گفت: با توجه به اینکه تاکنون 4 هزار و 200 جلد برای دارو توزیع شده است، ترجیح داده شد این ارز برای مصرف داخلی باشد. اما با توجه به حذف ارز ترجیحی و اعمال آن به روش های دیگر، می توان از ظرفیت تولید دارویی کشور برای بازاریابی صادراتی نیز استفاده کرد.

معاون وزیر صمت از حذف ارز دولتی دارو خبر داد و گفت: هدف وزارت صمت کاهش 50 درصدی نرخ در این حوزه تا پایان سال است.

محمدمهدی برادران در حاشیه انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک برای ارتقای صنایع غذایی و دارویی با معاونت علمی و فناوری ستاد توسعه بیوتکنولوژی گفت: شاخص های تولید صنعتی دانش بنیان به عنوان دو راهبرد اصلی است.

وی با اشاره به اینکه واردات سالانه دارو حدود دو میلیارد دلار است، افزود: با همکاری برخی پتروشیمی ها و سرمایه گذاری در حوزه بیوتکنولوژی و همچنین همکاری سه جانبه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و وزارت غذا. صنعت داروسازی سکوت، واردات دارو ممکن است تا 50 درصد یا 1 میلیارد دلار کاهش یابد.

برادران با بیان اینکه بازارهای منطقه ای و بازارهای خوبی در دنیا برای داروهای باکیفیت ایرانی وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه ارز 4200 تنی تاکنون به دارو اختصاص یافته است، ترجیح داده شد برای مصرف داخلی استفاده شود. اما با توجه به حذف ارز ترجیحی و اعمال آن به روش های دیگر، می توان از ظرفیت تولید دارویی کشور برای بازاریابی صادراتی نیز استفاده کرد.

به گفته وی، در تفاهم نامه وزارت صمت و سازمان غذا و دارو، هزینه تحقیق و توسعه تا هفت درصد در قیمت گذاری محصولات اعمال می شود که به واحدهای صنعتی کمک می کند تا هزینه های بیشتری را برای نیروهای دانش بنیان جذب کنند. استفاده از ظرفیت نواحی صنعتی نیز پیش بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید