اثرات اجرای «طرح دارویی» بر صنعت دارو/تعطیلی صنایع دارویی در صورت تداوم تخصیص ارز دولتی برای دارو


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884329

یک نگاه به مزایای «طرح دارویی» می تواند انقلابی در حوزه پزشکی ایجاد کند. البته مشروط بر اینکه اجرای این طرح نیز بر اساس همین چارچوب دارای ضمانت اجرایی باشد. از سوی دیگر، رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی ایران معتقد است در صورت تداوم سیاست تخصیص ارز دولتی برای دارو، نتیجه آن می تواند تعطیلی صنعت داروسازی کشور باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همانطور که وزارت بهداشت دولت سیزدهم در تعریف «طرح دهواری» به آن اشاره کرده است، این طرح در تعریف کلی این گونه بیان می شود: «طرح دهواری» یا «دارواری» که دو اصطلاح رسانه ای مکتوب هستند; فرض بر این است که یارانه دارو به صورت زنجیره ای منتقل شده و از طریق بیمه به مصرف کننده نهایی توزیع می شود. این اقدام بر اساس سیاست های کلی نظام سلامت مبتنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه ای انجام می شود.

در بخش دیگر، مهمترین سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که افراد به عنوان افرادی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در این طرح حق بیمه پرداخت می کنند چه سودی دارد و چه انتظاری از آن می رود توضیحی بسیار ساده و قابل فهم با توجه به پیچیدگی های خاص و مشخص است. شیء نباشد لذا تدوین کنندگان این طرح در این زمینه اعلام کرده اند: از مزایای اجرای این طرح می توان به توزیع یارانه دارویی بر اساس نیاز بیمار، بهره مندی همه دهک های یارانه، عدم تغییر در پرداخت از جیب بیماران اشاره کرد. اجرای بیمه بدنی همگانی افراد، ایجاد پوشش بیمه ای برای داروهایی که قبلا تحت پوشش حمایت بیمه نبوده، تغییر الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروها است. مورد استفاده بیماران خاص و صعب العلاج.

a54f219e 62c0 47a1 bc74 8fd0d3974728 خبر خاکستری

ناگهان آشکار می شود که با نگاهی اجمالی به مزایایی که در بالا توضیح داده شد، این طرح می تواند انقلابی در حوزه پزشکی ایجاد کند. البته مشروط بر اینکه اجرای این طرح هم ضمانت اجرایی بر اساس این چارچوب داشته باشد و هم تبصره، بند و استثنایی در میانه راه اجرا به طرح کلی اضافه نشود. به ویژه طبق اظهارات بعدی، قیمت داروها براساس قیمت گذاری شهریوز پارسال تغییر خواهد کرد. شهروز 1400 و بیمارانی که نتوانند مصرف داروها را کم یا زیاد کنند و یا از مصرف خودداری کنند، مجبور به تهیه داروهایی که روزانه و ماهانه مصرف می‌شد نخواهند بود، هزینه بیشتری خواهند پرداخت و بار مالی این طرح بر دوش بیماران سنگین خواهد بود. ; در حالی که سازمان‌های ذی‌نفعی که برای جلوگیری از ایجاد حساسیت نامی از آنها برده نمی‌شود، چون سال‌ها از این چرخه بهره‌مند شده‌اند و همچنان از این سود و منفعت بهره‌مند خواهند شد، باید به میدان بیایند و هزینه‌ها را متعادل کنند. نقش حیاتی ایفا کند تا در نهایت در بازه زمانی دو ماهه ای که متولیان حوزه سلامت برآورد می کنند، شکاف ها برطرف شده و وضعیت این بخش تثبیت شود.

بد نیست توضیحات آخرین وضعیت طرح دارو یار را از زبان دکتر محمد عبدوزاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران بشنوید که با اشاره به اجرای طرح دارووری در کشور «ایسنا» و تأثیر اجرای این طرح بر وضعیت صنعت داروسازی، قیمت دارو و شرایط کمبود دارو، گفت: طرح درواری طرح خوبی است و به نظر من وزارت بهداشت. در تهیه و اجرای این طرح تلاش زیادی کرده و جسارت زیادی از خود نشان داده است.

20161ce4 beee 4faf b543 2cf43217cc25 خبر خاکستری

وی با بیان اینکه این طرح از چند جهت باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: یکی اینکه در بودجه سال 1401 تکلیف بورس دارو برای دولت مشخص شده بود. در عین حال تاکید شد که پرداخت از جیب مردم از 1400 شهریور بیشتر نشود. بر این اساس وزارت بهداشت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، بیمه و … ضمن تحقق الزام قانونی مجلس مبنی بر تک نرخی شدن ارز که فاز اول آن در حوزه داروی تولید داخل است. ارز با افزایش پوشش بیمه ای عملا پرداخت از جیب بیمار در حد شهریور 1400 باقی ماند و بر این اساس عملا بیماران مجبور به پرداخت بیشتر از جیب خود نیستند و در عین حال برنامه و سازمان بودجه متعهد شد مابه التفاوت قیمت را به شرکت های بیمه پرداخت کند.

عبدوزاده با بیان اینکه از سوی دیگر با اجرای این طرح ارز داروها تک نرخی شده و این اقدام به نفع صنعت داروسازی است، گفت: باید توجه داشت که تمام هزینه های داروسازی انجام می شود. صنعت، از جمله حقوق، دستمزد، منابع تولید، مواد پشتیبانی و غیره. نیمی از آن متاثر از ارز است و تنها یک قلم از ماده موثره ارز 4200 تومانی دریافت کرد که به دلیل آن صنعت تحت فشار شدید قرار گرفت و روز به روز بر کمبود دارو افزوده شد. بنابراین از آنجایی که تولید دارو توجیهی نداشت، بسیاری از همکاران ما عملاً مواد اولیه را خریداری نکردند. از سوی دیگر، صف های طولانی برای ارز ترجیحی داشتیم که علاوه بر ایجاد زمینه برای رانت خواری و فساد و غیره، به کمبود دارو نیز منجر شد.

7ba2e3e8 e088 44ad 9bac d5fbdbe16e14 خبر خاکستری

رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی ایران با بیان اینکه وزارت بهداشت در حوزه دارو کار بزرگی انجام داده است، گفت: همچنین برای اولین بار شاهد افزایش پوشش بیمه ای همزمان با تغییر قیمت بودیم. . پس کار خوبی بود. البته در اجرا ممکن است مشکلات کوچکی مانند قطع شدن سیستم و … پیش بیاید اما در کل کار درست و واقعا ضروری است. از اصلاح سیاست ارزی دارو گریزی نبود. چرا که در شرایط چند ارزی، جدا از کمبودها و قاچاق معکوس که در حوزه پزشکی اتفاق افتاد، نتیجه دیگر آن تعطیلی صنعت داروسازی در کشور بود.

عبدوزاده تاکید کرد: در تولید داروها همه اجزا ارز ترجیحی دریافت نکردند، بلکه 4200 تومان ارز تنها برای ماده موثره دارو تخصیص یافت و 70 درصد هزینه های تولید را ارز نیمایی تامین کرد. نکته دیگر این است که علاوه بر هزینه های مستقیم مواد تولید، هزینه های تولید غیرمستقیم در پزشکی و همچنین سایر صنایع وجود دارد. وقتی حقوق کارگر 57 درصد افزایش می یابد، قیمت تمام شده را نیز گران می کند. هنگامی که هزینه های مواد بسته بندی، مواد کمکی و غیره. افزایش 40 تا 50 درصدی، هزینه های تولید نیز افزایش می یابد. نمی توان گفت چون برای یک ماده موثر ارز دولتی می پردازیم، قیمت دارو تغییر نمی کند. نتیجه چنین اقداماتی کمبود دارو و تعطیلی کارخانه ها و … است. بنابراین ارز 4200 را به همه مولفه های تولیدی اختصاص ندادند. در عین حال تخصیص ارز دولتی به همین ماده موثر هزار و یک مشکل داشت. در کل راه درست، اقتصاد شفاف و ارز تک نرخی است و راه دیگری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح دارویی، تمام اجزای تولید داروی داخلی با نصف ارز انجام می شود، ادامه داد: بنابراین این طرح به موضوع کمبود دارو رسیدگی می کند و پیش بینی من این است که ظرف یک تا دو ماه آینده بخش تولید داخلی به حداقل رسیده است و عملاً دیگر با کمبود دارو در حوزه تولید داخلی مواجه نخواهیم شد. در حال حاضر طبق اعلام سامانه وزارت بهداشت، کل کمبود دارو حدود 90 عدد است.

عبده زاده ضمن تشکر از وزارت بهداشت، شورای اسلامی، سازمان بیمه، برنامه و بودجه، بانک مرکزی و… گفت: امیدوارم این طرح با همدلی ادامه داشته باشد و بودجه سازمان های بیمه گر تامین شود. زمان و اینکه چرخه نقدینگی لطمه نبیند و توزیع ارزهای نیمه تمام تسریع شود تا بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم.

وی درباره راه تامین نقدینگی صنعت دارو در کشور نیز گفت: در حال حاضر با بانک مرکزی بر روی تسهیلات مورد نیاز برای تامین نقدینگی کارخانه های دارویی کار می کنیم و این موضوع در حال نهایی شدن است. بخشی از این وسیله ضروری پیشنهاد شده است که می تواند در قالب شرکت هایی باشد که هم اکنون سفارش می دهند و نیاز به ریال دارند، از 20 درصد مبلغ ثبت سفارش شروع کرده و سفارش را ثبت کرده و 20 درصد ریال را تامین می کنند. سپس با رسیدن کالا به گمرک باید 80 درصد ریال مورد نیاز را تسویه کنند. به عنوان مثال وقتی می خواهیم کالایی را وارد کنیم باید در سامانه کلی تجارت ثبت سفارش کنیم و پس از تایید وزارت بهداشت برای تامین ارز به بانک مرکزی می رود. حالا وقتی می خواهیم معادل دلار را از بانک مرکزی بخریم باید ریال آن را پرداخت کنیم تا پول را به خارج منتقل کنند. در این زمینه توافق کردیم که صنایع 20 درصد ریال را پرداخت کنند و مابقی توسط سیستم بانکی پرداخت شود و با ورود کالا به گمرک، مابقی ریال پرداخت شود. این اقدام چهار تا پنج ماه به شرکت ها کمک می کند و در این مدت نقدینگی آنها تامین می شود. این اقدامات در حال نهایی شدن است.

عبده زاده گفت: از سوی دیگر وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه متعهد شده اند 8000 میلیارد تومان از بدهی مراکز دولتی را به شرکت های توزیع و در نتیجه توزیع کنندگان به تولیدکنندگان تامین کنند که اگر این 8000 میلیارد باشد. تومان وارد چرخه تولید می شود، حجم زیادی از نقدینگی را پوشش می دهد. بخشی دیگر مربوط به مجموعه ای از بدهی های سازمان های بیمه گر به ویژه تامین اجتماعی است که این روزها قول تسویه آن را دادند و این اقدامات باعث کاهش نیاز به نقدینگی می شود.

به گزارش دانا، در اجرای طرح درور، مسئولان بهداشتی و درمانی باید دائماً به بهترین نحو ممکن از این طرح مراقبت کنند. زیرا دارو یک محصول استراتژیک است که نقش مهمی در سلامت روان جامعه و تثبیت آستانه تحمل افراد دارد. به طور مشخص گروه هدف این طرح معمولاً سالمندان و به ویژه جانبازانی هستند که وضعیت نسبتاً خوبی دارند و چرخه درمانی آنها به مصرف دارو بستگی دارد. بنابراین متولیان امر سلامت و حوزه شفا و ذی نفعان حوزه پزشکی علاوه بر الزاماتی که قانون و مقررات برای آن ها در نظر گرفته است، بد نیست به تامین داروی آن بستگان نیز توجه بیشتری داشته باشند. که در یک تعهد نانوشته حق بزرگی بر دوش جامعه دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید