20 درصد داروهای قاچاق از ایران / تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر قیمت دارو

ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۸
کد خبر: 1785473

در حال حاضر پیش بینی می شود آزادسازی 4200 تن تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد، بنابراین در صورت عدم افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت داروها افزایش نخواهد یافت. ما معتقدیم حتی اگر ارز 4200 تومانی هم حذف شود، قیمت دارو افزایش نمی یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران می گوید: حذف ارز 4200 تومانی بخش قابل توجهی از قاچاق مواد مخدر از ایران را متوقف می کند.

ناصر ریاحی گفت: در خصوص لغو ارز دارویی 4200 تومانی باید به مردم بفهماند که این حوزه با مرغ و تخم مرغ متفاوت است. یعنی قیمت نهایی دارویی که به دست مصرف کننده می رسد بر اساس سهم پرداختی بیمه گذاران تعیین می شود و با حذف این ارز بحث بر سر این خواهد بود که سهم بیمه گذاران چقدر است و چه بودجه ای در اختیار دارند.

به گفته وی، برای برخی بیماری های خاص طی این سال ها حتی داروهای وارداتی با قیمت ثابت به دست مصرف کننده رسیده است. به عبارت دیگر با افزایش قیمت یا افزایش قیمت دلار، بیمه سهم بیشتری را به خود اختصاص داده و مصرف کننده تغییری در قیمت نداشته است.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه می توان چنین سازوکاری را برای حذف ارز 4200 تومانی در نظر گرفت، توضیح داد: بیمه انسانی عملا هیچ فشاری به مصرف کننده نهایی وارد نمی کند.

ریاحی تاکید کرد: در حال حاضر قرار است توزیع 4 هزار و 200 تنی تا پایان سال جاری ادامه یابد، بنابراین در صورت عدم افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت داروها افزایش نخواهد یافت. ما معتقدیم حتی اگر ارز 4200 تومانی هم حذف شود، قیمت دارو افزایش نمی یابد.

وی با بیان اینکه برآوردها حاکی از قاچاق معکوس داروهای ایرانی وارداتی و تولید خارج از کشور است، افزود: در برخی گزارش ها سهم این موضوع از کل داروهای کشور حتی به 20 درصد می رسد که بیشتر آن ناشی از ارزانی ارز ملی است. وی ادامه داد: مشخص می شود در صورت حذف این ارز، بخش مهمی از این دارو به چرخه مصرف کشور باز می گردد که این امر جنبه مثبتی خواهد داشت، همچنین در صورت افزایش سهم شرکت های بیمه و پرداخت مابه التفاوت، آنها نیز هنوز فشاری بر اقشار مختلف جامعه وجود ندارد و فقط رانت و عدم شفافیت بسته می شود.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان تولید داروی ثبت اختراع برای کرونا در ایران، گفت: داروی اختصاصی این ویروس که توسط یکی دو شرکت معرفی شده و حتی در اروپا و آمریکا نیز تاییدیه دریافت کرده است. ایالات، در در حال حاضر در بازار جهانی است. یکی از این شرکت ها گفت که هیچ محدودیتی برای اهداف بشردوستانه برای تولید جهانی خود اعمال نخواهد کرد و به همین دلیل مواد اولیه آن در چین تولید می شود. در صورت تامین این مواد اولیه و ایجاد مقدمات تولید، شرکت های ایرانی نیز می توانند در این زمینه فعال باشند. البته تاکنون خبر قطعی در این زمینه منتشر نشده است.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید