سیگنال آمریکا به بازار ارز ایران/ منتظر کاهش قیمت دلار باشید؟

سیگنال آمریکا به بازار ارز ایران/ منتظر کاهش قیمت دلار باشید؟

روز جدید : اخبار منتشر شده در شب گذشته مبنی بر لغو برخی از تحریم ها علیه ایران توسط آمریکا، سیگنالی برای کاهش قیمت ها در بازار ارز بود. به طوری که بسیاری از فعالان بازار ارز از ساعات اولیه روز منتظر قیمت های جدید و تغییر قیمت دلار هستند.

آمریکا جمعه گذشته در بحبوحه مذاکرات هسته ای در وین برخی تحریم ها علیه ایران را لغو کرد. دولت بایدن تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد که مذاکرات در وین با هدف لغو تحریم های آمریکا و بازگرداندن این کشور به شورای امنیت سازمان ملل وارد مرحله حساسی شده است.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای به کنگره اعلام کرد که معافیت از این فعالیت ها به تکمیل توافق در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می کند و راه را برای بازگشت ایران برای انجام تعهداتش در برجام هموار می کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه که با لغو تحریم ها آشنا است، گفت که این اقدام “در راستای منافع ملی حیاتی ایالات متحده و همچنین در راستای منافع منطقه و جهان است.”

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آنچه در وین اتفاق می افتد تنها بر یک موضوع متمرکز است و آن برنامه هسته ای ایران است. آنچه ما در وین روی آن تمرکز می کنیم، بازگشت به توافق هسته ای است که محدودیت های واقعی، قابل راستی آزمایی و دائمی را بر برنامه هسته ای ایران اعمال می کند و با بازرسی، ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد.

رانا هانا، جمهوری خواه کالیفرنیا نیز در توئیتی اعلام کرد که به زودی اخبار غافلگیرکننده ای درباره این معامله شنیده می شود. وی خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات برای احیای توافق برجام پیشرفت های زیادی حاصل شده است.

خبر لغو برخی تحریم ها علیه ایران و همچنین اظهارات برخی مقامات آمریکایی درباره برجام، امروز سیگنالی را برای کاهش قیمت ارز در بازار ارسال کرد. به طوری که بسیاری از فعالان بازار ارز از ساعات اولیه روز منتظر قیمت های جدید و معکوس کردن دلار به کانال 26 هزار تنی هستند.

در آخرین معاملات از روز گذشته، دلار با قیمت 27 هزار و 500 تن معامله شد، اما صبح امروز با 500 تن کاهش به قیمت 27 هزار تن معامله شد.

به این ترتیب در این لحظه (12:55) دلار با قیمت 26 هزار و 500 تن معامله می شود که نسبت به روز گذشته هزار تن کاهش نشان می دهد.

دلار تا کانال 25000 تنی سقوط می کند

در این میان برخی از فعالان اقتصادی و کارشناسان معتقدند کاهش قیمت ارز در بازار ادامه خواهد داشت. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: پایان بازی یا آخرین دور تحریم ها در حال شکل گیری است.

وی افزود: همانطور که گمانه زنی می شود، پیش بینی برای رفع تحریم ها وجود دارد. اما بازخورد لغو تحریم ها علیه ایران در دو حوزه است. یکی کاسبان تحریم شده ای هستند که در ایران به تجارت قاچاق و کمبود می پردازند و علاقه ای به جلوگیری از جهش دلار ندارند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: من در مورد کاهش قیمت ارز صحبت نمی‌کنم و با توجه به تورم و بحث‌های فنی که وجود دارد، دلار دوباره یخ نمی‌زند، همانطور که احمدی‌نژاد در زمان قاچاق یا موارد دیگر. “

شریعتی ادامه می دهد: گروه دیگر حامیان بورس هستند که برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند هر چه دلار بالاتر برود ارزش سهام بهتر است.

وی با اشاره به شوک روانی بازار ارز گفت: سرمایه داران خرد در این مرحله وارد بازار می شوند و از ترس ضرر می فروشند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر می رسد دلار در حال کاهش است و در فاز اول وارد کانال 26 هزار تنی می شود، اما اعلام نهایی برجام، دلار را موقتا وارد کانال 25 هزار تومانی می کند.

اما سعید مسگری، کارشناس اقتصادی گفت: لغو تحریم ها تاثیر چندانی بر بازار ارز ندارد و بیشتر به فعالیت های هسته ای مربوط می شود. تحریم ها بر بازار ارز در ارتباط با معاملات ارزی یا آزادسازی دارایی های بلوکه شده تاثیر می گذارد.

وی در گفت و گو با خبرآنلاین افزود: در صورت احیای برجام، می توان به کاهش قیمت دلار امیدوار بود. البته کاهش قوی نیست. به نظر من نرخ دلار در نهایت به کانال 25000 تن خواهد رسید.

این کارشناس اقتصادی گفت: اثر احیای برجام طی یک سال گذشته تا حدودی محسوس بوده و دولت تمایلی به کاهش بیشتر از این ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید