آیا سیگنال مثبت برجام به بازار ارز/دلار معکوس شده است؟

آیا سیگنال مثبت برجام به بازار ارز/دلار معکوس شده است؟

روز جدید : به نظر می رسد بازار ارز با کاهش قیمت دلار در اولین روز هفته، انگیزه های مثبتی از مذاکرات وین دریافت می کند.

انتشار اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات برجام، بازار ارز را وارد فاز جدیدی کرده است، اما به نظر می رسد بازار انگیزه های مثبت تری از مذاکرات می گیرد.

تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که یکی از مهم ترین عوامل تقویت کننده انتظارات نزولی، اخبار خوش بینانه ای بود که از مذاکرات هسته ای به دست آمد.

تحلیل روند بازار ارز نشان می دهد دلار که روز پنجشنبه هفته گذشته به 30 هزار و 910 تومان رسیده بود، دیروز با 0.12 درصد کاهش به 30 هزار و 870 تومان رسید.

اخبار جنجالی از برجام

بر اساس این گزارش، میخائیل اولیانوف، نماینده سازمان‌های بین‌المللی، اعلام کرد که ایران تنها در مورد چند کلمه متن سوال مطرح کرده و توافق تقریباً کاملی حاصل شده است.

وی در یک نشست خبری با بیان اینکه متن سند احیای برجام تقریباً کاملاً مورد توافق است و می توان گفت که تقریباً کاملاً مورد توافق است.

اولیانوف خاطرنشان کرد؛ متن بد نیست و یک سازش بسیار منطقی است. این گزینه ای است که به طور کلی همه طرف ها از آن راضی هستند اما در عین حال همه از برخی مفاد پروژه احساس نارضایتی می کنند.

این در حالی است که وال استریت ژورنال نیز مدعی شده است که اتحادیه اروپا در خصوص پادمان ها پیشنهاداتی ارائه کرده است، اما همانطور که دیپلمات ایرانی گفت، این پیشنهاد باید از یک سو برای ایران آرامش بخش باشد و از سوی دیگر همه موضوعات مورد بحث در وین را پوشش دهد. .

همچنین نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی مدعی شد در متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام که اخیراً در وین روی میز مذاکره قرار گرفت، برخی تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برداشته شده است. تصمیم گرفته شد که پرونده فعالیت های مشکوک هسته ای ایران بسته شود.

پولیتیکو در گزارش خود نوشت؛ در حالی که در بسته جدید پیشنهادی اروپا با هماهنگی نزدیک با مقامات آمریکایی، تحریم‌های سپاه همچنان پابرجاست و لغو نخواهد شد، اما اثربخشی آنها به شدت محدود خواهد شد.

بر اساس گزارش پولیتیکو، بر اساس متن پیشنهادی اروپا، اروپایی‌ها و غیرآمریکایی‌ها می‌توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا با نهادهای اقتصادی تحت نظارت سپاه، به شرطی که شریک تجاری اصلی آن‌ها در فهرست تحریم‌های سپاه قرار نگیرد، تجارت کنند.

اما از سوی دیگر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برخی گزارش ها مبنی بر کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران را رد کرد و تاکید کرد که توافقی برای لغو تحریم ها علیه ایران حاصل نشده است.

وی در مصاحبه با PBS در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده به ایران در مورد درخواست ایران برای پایان دادن یا اجازه دادن به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد مواد هسته ای کشف شده در ایران امتیاز داده است؟ تاکید کرد، خیر.

راب مالی توضیح داد؛ ما آن را پاکسازی کردیم، اما می‌دانم که گزارش‌هایی برعکس وجود دارد. موضع ما برای همه روشن و واضح است، یعنی ما به آژانس فشار نمی آوریم تا این مسائل باقی مانده را ببندد.

او بیان کرد؛ این سؤالات زمانی به نتیجه می رسد که ایران از نظر فنی پاسخ های معتبری را که آژانس از آنها درخواست کرده است، ارائه دهد. زمانی که آنها انجام دهند و زمانی که آژانس راضی شود، ما راضی هستیم، اما قبلا نه.

دلار چقدر سقوط خواهد کرد؟

در این شرایط کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت تداوم انتشار اخبار مثبت از برجام، شاهد کاهش قیمت دلار در بازار خواهیم بود و حتی دلار به زیر کانال 30 هزار تومان هم خواهد رفت.

این در حالی است که برخی پیش بینی ها حاکی از آن است که در صورت توافق، نرخ دلار تا سطح 25 هزار تومان کاهش می یابد.

از سوی دیگر تحلیل هایی منتشر می شود که با توجه به افزایش درآمدهای نفتی پس از توافق برجام، احتمال سقوط دلار تا سطح 15 تا 20 هزار تومان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید