سوال شنبه یا پنجشنبه است

سوال شنبه یا پنجشنبه است

“شنبه یا پنجشنبه” پیشنهادی است که در رسانه ها، صحن علنی شورای دولتی و غیره مورد بحث قرار می گیرد. به مدت چند هفته و هر کدام از ظن خود وارد این موضوع شدند. برخی از منظر اقتصادی به موضوع می نگرند و با تحلیل هزینه و فایده این تعطیلی نظر خود را بیان می کنند.

از سوی دیگر برخی بر اساس مسائل شرعی درباره این تعطیلی ها اظهار نظر می کنند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این اعیاد عمدتاً باید متناسب با آسایش مردم باشد یا مشکلاتی بر آنها سایه افکنده و به جای وسایل آرامش و آسایش، سختی های بیشتری برای مردم فراهم می شود؟ مسلم است که دولت مبتکر این طرح یعنی تعطیلی 2 روزه در کشور باید جوانب مختلف آن را در نظر گرفته و این طرح را در مجلس ارائه کرده باشد. نکته جالب این است که دولت و بخشی از مجلس در این موضوع با هم طرف هستند و هر دو مقام خواستار تعطیلی روز پنجشنبه هستند. در حالی که اقتصاددانان، تجار، تجار، واردکنندگان و صادرکنندگان برای تعطیلی روز شنبه فریاد می زنند. با توجه به نظرات کشورها به راحتی می توان فهمید که کدام روز تعطیلات بیشتر به نفع منافع ملی و منافع کشور است و منافع بیشتری را به همراه دارد. بنابراین بهتر است نظرات طرفداران را در هر دور از روز بررسی کنید. موافقان تعطیلی روز پنجشنبه که اغلب از دیدگاه حاکمان مذهبی به تاریخ می نگرند، معتقدند از آنجایی که شنبه ها در مسیحیت و یهودیت تعطیل هستند، ما نباید تعطیلات خود را با آنها تطبیق دهیم و تعطیلات مسلمانان فقط جمعه است و اگر شنبه تعطیل است، جمعه سایه است. بنابراین، از آنجایی که پنجشنبه نیز نیمه تعطیل است، ممکن است این روز به طور کامل تعطیل شود تا هدف دولت برای کاهش ساعات کاری کارکنان برآورده شود. اما از سوی دیگر، موافقان تعطیلی شنبه ها که اغلب از منظر اقتصادی به موضوع نگاه می کنند، استدلالشان بر این است که برای معاملات تجاری و اقتصادی در فضای بین الملل، شرایط سایر کشورها وجود دارد. نیز باید در نظر گرفته شود. در اروپا، آمریکا و سایر کشورها، شنبه و یکشنبه تعطیل است و عملا روز کاری از دوشنبه شروع می شود و روز جمعه به پایان می رسد. حالا اگر بخواهیم تجارت بین الملل داشته باشیم از هر 7 روز هفته 3 روز را از دست می دهیم که ضرر زیادی دارد. در چنین شرایطی تصور کنید پنجشنبه ها را به این تعطیلات اضافه کنید که در واقع 4 روز از 7 روز هفته را به دلیل تعطیلات آخر هفته داخلی و خارجی از دست می دهیم و شرایط بسیار سخت تر می شود. اما اگر این تعطیلات به شنبه منتقل شود، مزیت بزرگی دارد و تا حد زیادی از نظر زمانی است، کشور می تواند خود را با اقتصاد جهانی وفق دهد و به موقع از آن نهایت استفاده را ببرد. ضمناً با اعلام روز کاری در روز پنج شنبه می توان فرصت بهتری را از نظر مبادلات اقتصادی و تجاری بین المللی فراهم کرد و این امر دیدگاه دولت در کاهش ساعات کاری را برآورده می کند.

*واکنش های پنجشنبه و شنبه

پس از ارائه لایحه دولت در مجلس و بررسی آن در کمیسیون اجتماعی و اعمال تغییراتی از جمله کاهش ساعات کار در هفته از 44 ساعت به 40 ساعت و اعلام روز شنبه به عنوان روز تعطیل در 2 روز پایانی هفته، یکشنبه مقرر شد. برنامه پیشرو شبکه خبر علیرضا منکبی، رئیس مجمع واردکنندگان و خجت‌الاسلام موسوی، استاد حوزه و دانشگاه، قرار بود در روز پنج‌شنبه به له و مخالفت بروند. در همین راستا منکبی به عنوان موافق تعطیلی شنبه ها اظهار داشت: ما تنها با مشکلات و درگیری های اقتصادی که کشور با کشور خودمان دارد سر و کار نداریم و برای تعامل و تبادل بیشتر با دنیا نیاز بیشتری داریم. همکاری در این زمینه: دو روز در کشور تعطیل است و به محض اینکه بخواهیم کار را شروع کنیم، اکثر کشورهای دنیا شنبه یا یکشنبه برای رفاه عمومی کشور و بهبود اقتصادی در هر دو کشور تعطیل هستند. در بخش واردات و صادرات، ما نیاز به برقراری ارتباط با افراد دیگر در جهان داریم. بنابراین باید تا حد امکان از این مسیر استفاده کنیم تا زمان بهتری برای مبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشیم. اما از سوی دیگر حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم، استدلال های دولت برای تعطیلی دو روز در هفته را قانع کننده ندانست و اظهار داشت: مردم قبول ندارند زیرا نظم اجتماعی به راحتی انجام نمی شود. تغییر کرد. وی هدف عقیدتی تعطیلی سبت ها را شبیه به کفار خواند و گفت: ما برای ما احترام قائل هستیم و به عنوان یک شاگرد و سرباز امام زمان (عج) می گویم هرکس بخواهد قدمی در تبدیل جامعه ایران به شباهت بردارد. کافران و مسیحیان نتیجه را در این دنیا خواهند دید.» همچنین اخیراً محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز تاکید کرده است که تصمیم گیری های ملی و اصلاح برخی رویه ها مستلزم بحث های علمی و عمیق است، بنابراین تغییر تعطیلی از «پنجشنبه و جمعه» در «جمعه و شنبه» هیچ گونه منع شرعی و شرعی ندارد و تصمیمی حاکمیتی تلقی می‌شود که صرفاً نیازمند عزم و رویکرد اصلاحات مبتنی بر مصالح کشور است. مخالفان طرح مذکور، در خصوص شباهت عید سبت به یهودیت، شفاهی و تلفنی به دفتر آیت‌اعظم علوی گرگانی مراجعه کردند و پاسخ های شفاهی به دفاتر این مراجع محترم تقلید این نکته را بیان می کند که اصلاح فرآیندها بر اساس منافع جامعه اسلامی و مسلمین بلامانع است. پیرهادی تصریح کرد: دفاتر 3 مرجع بزرگوار تاکید کردند: صرف تعطیلی در روز سبت مشابه یهودیت محسوب نمی شود.

*بررسی تعطیلات به هفته آینده موکول شد

لایحه کاهش ساعات کار کارکنان دولت در هفته و افزایش روزهای تعطیل در روزهای پایانی هفته در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت. نایب رئیس مجلس گفت: دولت با کاهش ساعت کار کارکنان دولت به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرده است. عبدالرضا مصری در جریان بررسی جزییات لایحه اصلاح ماده «87» قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش ایام تعطیل و کاهش ساعات اداری اظهار کرد: دولت با کاهش ساعت کار کارکنان دولت موافقت کرده است. کارمندان تا 40 ساعت در هفته. لازم به ذکر است که دولت در لایحه اصلاح قانون، ساعات کار هفتگی را از 44 ساعت به 42.5 ساعت کاهش داد. 87 قانون مدیریت خدمات کشوری. همچنین مصری در ادامه جلسه و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس افزود: کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی یعنی کسانی که از طریق دستگاه های اجرایی به کار گرفته می شوند مشمول یک کاهش ساعات کار در هفته همچنین لایحه کاهش ساعات کاری کارکنان دولت در هفته و افزایش روزهای تعطیل در تعطیلات آخر هفته در جلسه علنی مجلس به جایی نرسید و ادامه بررسی آن به جلسات بعدی موکول شد.

منبع: آرمان ملی