جزئیات جدید لایحه تعطیلات کشور; کاهش ساعات کاری کارمندان قطعی است / پنجشنبه یا شنبه تعطیل است؟

جزئیات جدید لایحه تعطیلات کشور;  کاهش ساعات کاری کارمندان قطعی است / پنجشنبه یا شنبه تعطیل است؟

دولت می خواست روز پنجشنبه تعطیل شود، اما برخی از نمایندگان از جمله محسن پیرهادی، نماینده تهران، روز شنبه پیشنهاد تعطیلی را دادند.

رویداد۲۴، دولت لایحه ای را برای افزایش تعطیلات به دو روز تحت عنوان اصلاح هنر به مجلس ارسال کرد. 87 قانون مدیریت خدمات کشوری در 5 آذرماه سال گذشته و این لایحه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد. بر اساس آن لایحه، دولت تلاش کرد روز پنجشنبه تعطیل شود، اما برخی از نمایندگان مجلس از جمله محسن پیرهادی، نماینده تهران، روز شنبه پیشنهاد تعطیلی را دادند. اگر شنبه تعطیل است، یک روز از تعطیلات ما مطابق با الگوی جهانی است و با تعطیلی شنبه، ارتباطات تجاری ما با بازارهای جهانی به مدت 4 روز قطع نمی شود. معاون کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد که نظرات نمایندگان مردم برای تعطیلی روز شنبه بیشتر است.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی تصویب شد، اما هنوز تصمیمی برای تعطیلی پنج شنبه یا شنبه گرفته نشده است. مقرر شد پنجشنبه یا شنبه در جلسه بعدی کمیته اجتماعی تعطیل باشد. نایب رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه کمیته اجتماعی، تمدید تعطیلات آخر هفته به دو روز تصویب شد. در کمیته اجتماعی از اتاق بازرگانی و تعاون دعوت کردیم که منطق علمی و استدلال قوی در تغییر تعطیلات از پنجشنبه به شنبه داشته باشند تا در مجلس از این موضوع دفاع کنند. وی در خصوص ساعات کاری کارکنان در افزایش ایام تعطیل گفت: بر اساس لایحه دولت ساعت کار در اداره در طول هفته یک ساعت و نیم کاهش می یابد.

اما پیشنهاداتی در کمیسیون اجتماعی برای کاهش ساعات کاری به 40 ساعت در هفته وجود دارد که هنوز به آن ها رسیدگی نشده است. همچنین کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی گفت: کلیات لایحه افزایش روزهای تعطیل در تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد و طبق نظر تنها عضو آن ساعت کار باید باشد. در حال حاضر ساعات کار در هفته 44 ساعت است، دولت لایحه افزایش آخر هفته را برای کاهش ساعات کاری در هفته به 42 ساعت و نیم ارائه کرده است.وی ادامه داد: پیشنهادی برای کاهش ساعات کار در ادارات دارم تا 40 ساعت در هفته.با توجه به اینکه تقسیم ساعات کاری به 5 روز آسانتر است و عملاً به دلایل مختلف مجبور به کاهش ساعت نخواهیم بود.در صورت تایید پیشنهاد من ساعت کاری 8 ساعت خواهد بود. در 5 روز کاری در هفته این موضوع منوط به تصویب این پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی و سپس تصویب در صحن علنی مجلس است.

این عضوکمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بین نمایندگان در خصوص تعطیلی پنج شنبه یا شنبه بحث و تبادل نظر شده و نظرات نمایندگان بیشتر موافق تعطیلی شنبه ها بوده است. حسینی یادآور شد: جزئیات لایحه افزایش تعطیلی تعطیلات آخر هفته به دو روز هنوز در کمیته اجتماعی به تصویب نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید