مشکلات دولت در برخورد با ساعات کاری کارمندان/تعیین ساعت 6 صبح برای شروع خدمات چیست؟

مشکلات دولت در برخورد با ساعات کاری کارمندان/تعیین ساعت 6 صبح برای شروع خدمات چیست؟

چالش «کمبود برق» در تابستان با ایجاد چالش‌های جدید برطرف می‌شود.

با تصویب دولت، زمان شروع بازی از اواسط خرداد به ساعت ۶ صبح برای یک فصل تغییر خواهد کرد.

این عقب ماندگی «زمان کاری» حداقل سه چالش (اختلال) را در پایتخت و سایر شهرها ایجاد خواهد کرد که مهم ترین آنها نحوه ارتباط بخش خصوصی با دولت به دلیل افزایش فاصله زمان کاری بین شرکت ها و سایر شهرها است. نهادها دولت می تواند تهدید کمبود برق را به فرصت تبدیل کند و با کاهش ساعات کاری در هفته از تجربه موفق دنیا در جهت افزایش بهره وری نیروی کار استفاده کند.

دولت در نظر دارد با اعلام ساعت کاری مسئولان اجرایی در فصل گرم سال جاری بر اساس مصوبه اسفند ماه 1401 کارکنان را برای تغییرات آتی در الگوی سفرهای کاری روزانه آماده کند. بر اساس این مصوبه، ساعت شروع کار کارکنان که معمولاً برای سال جاری ساعت 7 صبح است، از 24 خرداد تا 24 شهریور به ساعت 6 صبح تغییر می کند و ساعت پایان کار کارکنان ادارات نیز در این مدت ساعت 13 تعیین شده است. . این در حالی است که اجرای این مصوبه حداقل باعث سه آشوب در پایتخت خواهد شد.

مهم ترین اختلال ناشی از اجرای مصوبه تغییر ساعت کار در روزهای گرم سال برای کاهش مصرف برق در شهر تهران مربوط به نحوه سرویس دهی به ناوگان حمل و نقل عمومی است. با اجرای این طرح، زمان شروع سرویس دهی ناوگان حمل و نقل عمومی باید حداقل یک ساعت به عقب کشیده شود. در این صورت مترو به جای ساعت 5:30 صبح باید از ساعت 4:30 صبح شروع به کار کند تا کارمندانی که سوار مترو می شوند به موقع به محل کار خود برسند. برای حمل و نقل اتوبوس نیز روش سرویس دهی باید به همین ترتیب تغییر کند. این در حالی است که جبران افزایش ساعت حمل و نقل عمومی توسط شهرداری تهران قطعاً هزینه های مازاد بر بودجه ای را بر این نهاد تحمیل می کند. از سوی دیگر، نگرانی هایی وجود دارد که تغییرات سه ماهه در ساعات کاری، فعالیت های بخش خصوصی مرتبط با بخش دولتی را مختل کند.

ساعات کار بخش خصوصی عموما بین 8 صبح تا 10 صبح است و در نتیجه با اجرای مصوبه تابستانی دولت ساعات کاری مشترک بخش خصوصی و دولتی به حداقل ممکن کاهش می یابد و این موضوع ممکن است باعث ایجاد مشکل در فرآیندهای کاری شود. در نهایت، اختلال سوم به مشکلاتی اشاره دارد که والدین دارای فرزندان خردسال با آن مواجه خواهند شد. از این رو، والدین شاغل که باید ساعت 6 صبح در محل کار حضور داشته باشند، نمی توانند به راحتی رفت و آمدهای روزانه و سبک زندگی کودکان را تنظیم کنند. اگرچه اجرای این مصوبه ویژه مدیریت مصرف برق دارای مزایایی همچون توزیع ترافیک و توزیع تقاضای سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد بود، اما معایب آن بسیار شدیدتر است.

به نظر می رسد دولت بدترین مدل زمان کاری را برای مدیریت مصرف برق در ماه های گرم سال در نظر گرفته است، در حالی که راه حل بهینه می تواند کاهش ساعات کاری قانونی کارکنان در هفته باشد. اقدامی که بسیاری از کشورها پس از دوران کرونا اتخاذ کردند و مطالعات نیز تاثیر مثبت آن را در بهبود بهره وری ثابت کرده است. دولت می تواند به جای تعیین سخت ترین زمان شروع کار، ساعات کاری کارمندان را در بعدازظهر کاهش دهد و در نتیجه نه تنها مصرف برق را کاهش دهد، بلکه راندمان کاری کارکنان را نیز بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید