ساعات کاری جدید: 6 صبح; فرقی نمی کند صبح باشد یا شب/ مثل احمق ها سر کار می رویم!

ساعات کاری جدید: 6 صبح;  فرقی نمی کند صبح باشد یا شب/ مثل احمق ها سر کار می رویم!

اگر ساعت 6 صبح مصرف برق را کاهش می دهد، ساعت را مانند هر سال به جلو می برد زیرا به نظر می رسید که ساعت 7 صبح است و ساعت در واقع 6 است. شما ساعت را جلو بردید تا کارمندان را به عقب برگردانید، نه؟!

; سروش بامدات – از امروز ادارات باید از ساعت 6 صبح شروع به کار کنند! بله، درست خواندید: 6 صبح. دفاتر و بانک ها را هم درست بخوانید. ادارات و نهادهای دولتی گفتند که این به معنای پخت و پز نیست.

چرا؟ چون امسال برخلاف سال های گذشته ساعت ها جلو نرفتند و اگر لاریجانی در مجلس هشتم جلوی احمدی نژاد را گرفت، این بار بازدارنده نبود.

دست ها به جلو حرکت نکردند و در عوض می خواهند کارمندان را به عقب بکشند. تنها چیزی که ظاهراً می خواهند به آن اشاره کنند روسری زنانه است. در سایر موارد برای انصراف هستند. (چرا مخالف تلویزیون بومی هستند چون دلشان برای زمانی که دیگر تلویزیون دو کاناله نبود!)

در این صورت می توان پرسید که آیا ساعت 6 صبح مصرف انرژی را کاهش می دهد، خب بندگان خدا دانشمندان! شما ساعت را جلو می بردید و همین نتیجه را خواهید داشت. چون در ظاهر و طبق قرارداد 7 ساعت بود ولی در واقع مثل 6 ساعت قبل بود. با این حال، اعتقاد بر این است که این ذهنیت سنتی که حرکت ساعت به جلو باعث اختلال در اجرای مراسم می‌شود، ساعت را به حالت قبلی خود باز می‌گرداند و در عوض کارکنان را ملزم می‌کند که زودتر و در ساعت 6 صبح سر کار بیایند.

مطمئناً، زود بیدار شدن خوب است، اما در مورد مشتریان سازمان دولتی چطور؟ از ساعت 6 صبح دیگر نیامده اند. همچنین، روز برای کارمندی که ساعت 6 صبح سر کار می رود طولانی تر به نظر می رسد. در روزهای طولانی یعنی ساعات کاری که تمام می شود با همین ساعت بیکاری مواجه می شود که خسته کننده است و اگر سر کار برود وقت را از خانواده و خانواده اش گرفته است.

در دهه 1960 که برای صرفه جویی در هزینه ها جعبه های کبریت به اندازه بیسکویت مادر درست می شد، یک شوخی بود که ژاپنی ها تلویزیونی به اندازه قوطی کبریت می سازند، ما هم یک جعبه کبریت به اندازه یک تلویزیون درست کردیم! سال های جنگ و کمبود تجربه و امکانات بود. پس از 45 سال، چنین تصمیماتی هم غافلگیرکننده و هم مایه حیرت است.

صبح زود بیدار شدن خوب است، اما داوطلبانه است و نه اجباری، بلکه سربازی رفتن به پادگان. زود بیدار شدن خوب است، اما برای استراحت و ورزش در صبح، خواندن کتاب، گوش دادن به رسانه ها و آماده شدن، نه عجله به دفتر با خواب آلودگی.

خانواده ای را در نظر بگیرید که زن و شوهر هر دو کارمند هستند و شما یک کودک خردسال را به مهد کودک می فرستید. مهد کودک نیز خصوصی است و ساعت 6 صبح باز نمی شود.

اگر یک ساعت با محل کارشان فاصله داشته باشد و مرد اول زنش را بردارد و بعد سر کار بیاید، در آن موقع کی و کجا بچه را بگذارند؟ مگر نمی گویند باید بچه دار شوند و علم کسب کنند؟ منظورشان این است که شما صاحب سه فرزند می شوید و زن دیگر کار نمی کند بچه را کجا بگذارند؟ من میرم پیش مادربزرگم. بنده خدا برای نوه اش باید زود بیدار شود. این کارمندان کجا صبحانه می خورند؟ احتمالا در دفتر.

مغازه داری که تا ساعت 12 شب بیدار است به طور طبیعی ساعت 10 صبح باز می شود و تا 11 به بانک نمی رود و طبیعی است که در ساعات پایانی حجم مشتریان جمع می شود. از ساعت 6 تا 9 صبح به صبحانه و چت و از 9 تا 1 بعد از ظهر به کار فشرده می رود.

مطمئن نیستید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستند؟ یک بار یکی از مسئولین سابق پرسید که آیا فلان برنامه شما نبوده و از قبل برنامه ریزی نشده بود، پاسخ داد: اگر اینقدر برنامه ریزی کرده بودیم، اوضاع اینگونه نبود!

به نظر می رسد که کارمندان دوست دارند در مشت خود واکس داشته باشند. ما مانند گذشته هیچ اعتراضی از جانب کارمندان نمی شنویم و این سطح از تبعیت داوطلبانه است. کارمندان خانم با لباس دلخواه و کارمندان مرد از اینجا به بعد با پادگان. اگر سعدی علیه السلام زنده بود، به جای «خوب بود بر لب بیابان و به چشمه نگاه کنم» در بیت دوم این شعر زیبا، شاید چنین می سرود:

فرقی بین صبح و عصر نیست
ما مثل احمق ها سر کار می رویم!

البته کاهش مصرف انرژی در ماه های گرم سال یک ضرورت جدی است، اما آیا در همه کشورهایی که برای کل ایران تصمیم کلی برای آنها صادر کردید هوا یکسان است؟ چرا تصمیم گیری ها را به خود استان ها واگذار نکردید؟ آیا روابط بین بانک ها به هم ریخته است؟ آن طرف چه خبر است؟ کارمندی که در کرج زندگی می کند و در تهران کار می کند چگونه می تواند به آنجا برسد؟ چه کسی شب ها می خوابد؟ با صورت پف کرده و خواب آلود آمده اید؟ بعد از ظهر چیکار کنیم؟ مدیرانی که گاهی تا غروب در دفتر هستند چطور؟ کارمندان را اخراج کنید یا اضافه کاری به آنها بدهید؟

با این طرح در عمل 6 تا 7 و حتی 8 صبح بدون مشتری سپری می شود و ساعات کاری فشرده و بی کیفیت می شود. شاید به این نتیجه رسیده اند که دو ساعت کافی است و باید بقیه را استراحت کنند.

مهم ترین آموزش فرهنگ و ادب ایران پرهیز از قلدری است، اما در این طرح کودک باید صبح زود از خواب بیدار شود و خودش را شکنجه دهد تا او را به مادربزرگ بیچاره بسپارند و او را شکنجه کنند، هم کوچک و هم کوچک. قدیمی علم و هنر و تکنولوژی و انواع تدابیر در دنیا برای کاهش رنج انسان است تا آن چند صباحی را با دردسر کمتری به پایان برساند. در این زمان بعضی ها اینجا مواظب هستند که انشاءالله مدتی از رنج های ما کم نشود. به گفته هیام، جهنم به خاطر رنج بیهوده ما بد است.

رئیس اداره که دیشب دیر بیدار بود، صبح خواب آلود سر کار می آید و یک سینی نان بربر، پنیر لیقوان و گردو با چای شیرین یا کره و عسل یا مربا با تخم مرغ عسلی می چیند و اگر هم باشد. شرکت پردرآمد، آب پرتقال و آب پرتقال یا یک املت را اضافه کرده و از این پروژه به عنوان کاهش مصرف انرژی نام ببرید. ذره مکمل مستقیم؟ چون مخالف جلو بردن ساعت هستند. اگر مشکل فقط در مصرف انرژی و ترس از قطع برق است، خیلی خوب است که با کار از راه دور مشکل را حل کنید.

با این طرح از ساعت یک بعد از ظهر و در حالی که همه مردم مشغول به کار هستند، ادارات و نهادهای دولتی تا صبح روز بعد تعطیل خواهند بود. هیچ کس نمی تواند بگوید چه ایده درخشانی از این همه نبوغ حاصل شد و چرا ساعت ها را به جلو نبردید؟ میشه اسمش رو عوض کرد و مثلا توطئه دست ها رو خنثی کرد!

دیدگاهتان را بنویسید