افسران مجری قانون معمولاً کسی را بدون جرم دستگیر نمی کنند. فرقی نمی‌کند فرد تاجر، روزنامه‌نگار یا هنرمند باشد/ هرکس در هر شرایطی برخلاف مقررات کشور عمل کند دستگیر می‌شود.

افسران مجری قانون معمولاً کسی را بدون جرم دستگیر نمی کنند.  فرقی نمی‌کند فرد تاجر، روزنامه‌نگار یا هنرمند باشد/ هرکس در هر شرایطی برخلاف مقررات کشور عمل کند دستگیر می‌شود.

روز جدید غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر در مجلس یازدهم در واکنش به بازداشت دانشجویان و خبرنگاران با بیان اینکه فرد تاجر، روزنامه نگار یا هنرمند برای نیروی انتظامی فرقی نمی کند، اظهار داشت: این فرد تاجر، خبرنگار یا هنرمند است. هرکس در هر شرایطی بر خلاف مقررات کشور عمل کند دستگیر خواهد شد. مهم نیست افراد چه عنوانی دارند، عنوان ها به ما مصونیت نمی دهند.

غلامرضا شریعتی درباره اقدام مجلس برای تغییر رویه‌های گشت اشاره‌ای گفت: آنچه دکتر کلیباف به آن اشاره کردند این است که راه‌های مختلفی برای انجام مأموریتی که در قانون به عنوان بخشی از وظایف پلیس تعیین شده است وجود دارد. در واقع امر هدایت گشت‌ها و برخورد با ناهنجاری‌های قانونی که به صورت علنی در ملاء عام اتفاق می‌افتد، وظیفه پلیس است و قانون برای آن‌ها وظیفه تعیین کرده است. نحوه اجرای این وظیفه قانونی توسط پلیس بر عهده خود سازمان است. این بدان معناست که دیگر وظیفه مجلس نیست که وارد عمل شود و شیوه و نحوه اجرا را تعیین کند.

این نماینده مجلس افزود: قانون تصریح کرده است که به مواردی که به وضوح مجرمانه است باید پلیس رسیدگی کند، اما با چه روشی و با چه ابزاری بر عهده قوه مجریه است که پلیس به عنوان افسر ارشد محسوب می شود. قوه قضائیه.مقامات او باید به مسئولیت های انتظامی خود عمل کند. نمی‌دانم پلیس سبک و روش خود را در مدیریت گشت‌ها تغییر خواهد داد یا خیر. اما همه سازمان ها در اجرای دستورالعمل ها، کاستی ها و کاستی های خود را می سنجند و روش بهتری برای اجرای مفاد قانونی خود اتخاذ می کنند.

شریعتی با اشاره به اینکه نظارت بر حجاب وجود دارد و فقط روش تغییر می کند، خاطرنشان کرد: این قانون است. حجاب در دین ما یک ضرورت است و هیچکس نمی تواند آن را انکار کند. بر اساس وظایف محوله از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون نیروی انتظامی. اما اتفاقاتی که افتاده اگر پلیس بخواهد به نحوه اعدام، آموزش ماموران و… توجه می کند تا خدای نکرده اتفاقی مثل مرگ این خانم بیفتد. [مهسا امینی]”این کار نمی کند.”

وی در خصوص دستگیری خبرنگاران و دانشجویان گفت: قاعدتاً ضابطان قضایی هیچ فردی را بدون جرم دستگیر نمی کنند زیرا دستگاه قضایی نیاز به مدرک دارد. تا جایی که به دستگیری مربوط می شود، این که فرد تاجر، روزنامه نگار یا هنرمند باشد، برای مأمور نیروی انتظامی بی ربط است. هرکس در هر شرایطی بر خلاف مقررات کشور عمل کند دستگیر خواهد شد. اگر طلبه، نماینده مجلس، وکیل و روحانی جرمی مرتکب شود و جواب ندهد، درست نیست. همه در برابر قانون مساوی هستند و کسی که بر خلاف قوانین عمل می کند فرقی نمی کند. فارغ از اینکه نماینده مجلس باشم یا نظامی. حتی قانون مشخص کرده است که سربازی که مرتکب جرم می شود باید به دادگاه نظامی یا روحانی به دادگاه ویژه روحانیت مراجعه کند. مهم نیست که مردم چه عنوانی دارند، عنوان ها به ما مصونیت نمی دهند.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه دو خبرنگاری که خبر فوت مهسا امینی را منتشر کردند چه جنایتی مرتکب شده اند، گفت: از موضوع اطلاعی ندارم و پاسخ کامل شما را داده ام. قاعدتا اگر پلیس بخواهد یکی از نمایندگان مجلس را دستگیر کند باید مدارک را به دستگاه قضایی ارائه کند. طبق قانون اساسی همه در برابر قوانین کشور مسئول هستند. در صورت عدم تمکین باید به دستگاه قضایی پاسخگو باشد و در صورت موجه بودن توضیح و دلیل آزاد می شود و در غیر این صورت طبق قانون تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.»

دیدگاهتان را بنویسید