میزان مهریه باید با استطاعت افراد همخوانی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری موج


به نقل از قضایی حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در ادامه بازدیدهای میدانی و آسیب شناسی خود از مراکز و مراجع قضایی و برای مشاهده بهبود وضعیت زندان ها و زندانیان، 4 ساعت گذشته جمعه 17 دی ماه از زندان اوین بازدید کرد.

رئیس کل دادگستری در جریان سرکشی به زندان اوین، علاوه بر سلول‌های عمومی از برخی از سلول‌های امنیتی این زندان نیز بازدید کرد.

اوین محسنی ادجه ای در بازدید از زندان با مسائل و مشکلات زندانیان و کارکنان زندان آشنا شد و دستورات مربوطه را به مسئولان ذیصلاح صادر کرد.

رئیس قوه قضائیه با نگاهی دقیق به برگه های ثبت وضعیت زندانی و پیشرفت پرونده وی، به صورت موردی از مسئولان مربوطه زندان در خصوص اقدامات انجام شده در رابطه با پرونده های معین سؤالاتی را مطرح کرد. زندانیان

محسنی ادجه ای در بازدید از بخش های مختلف زندان اوین با متهمان و محکومان این زندان در خصوص اتهامات و جرایم ارتکابی، مدت زمان سپری شده از محکومیت، وضعیت بهداشتی و غذایی زندانیان گفت و گو کرد. زندان و نحوه بهره مندی مشتریان از امکانات اطلاعات ورزشی، رفاهی و آموزشی.

رئیس کل دادگستری خطاب به مددجویان زندان اوین تاکید کرد: درخواست، وضعیت تأهل، نوع محکومیت، سوابق کیفری و میزان بهره مندی از وکلا را در نامه ای با جزئیات قید کنند. قاضی به متقاضیان این زندان اطمینان داد که به هرگونه نامه و درخواست متقاضیان بر اساس شرایط قانونی رسیدگی خواهد شد.

محسنی اجیعی ادامه داد: در نامه هایی که برای ما می نویسید، مشکلات خود را به صورت جزئی درج کنید و فکر نکنید که این نامه ها خوانده نمی شود. مطمئن باشید تمامی این نامه ها با دقت خوانده می شود تا مشکلات و مسائل مربوط به پرونده نویسنده نامه در چارچوب قانون حل شود و از طریق محتوای این نامه ها می توان آسیب شناسی مربوط به علل پرونده های قضایی را بررسی کرد. ساخته شده و ریشه هایی که گاه رایج بوده و باعث افزایش دعاوی می شود، شناسایی و رفع می شود.

رئیس قوه قضائیه در گفتگو با مددجویان زندان اوین با اشاره به سیاست های قوه قضائیه در راستای رهایی از حبس و فراهم آوردن شرایط برای عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، تاکید کرد: عاملان جرایم سنگین و سرقت، که امنیت جسمی و روحی مردم و شهروندانی را که تهدید می کنند، نه در فهرست عفو قرار می گیرند و نه مشمول عفو می شوند، خطاب به زندانیان زندان اوین گفت: اگر از عفو و عفو استفاده کنید و استفاده کنید. اماکن آزادی رفتار و زندگی اجتماعی خود را طوری تنظیم کنید که تحت هیچ شرایطی دوباره به زندان نروید و بازداشتگاه سقوط نکند.

در بازدید محسنی آژه ای از زندان شماره 6 زندان اوین، برخی از زندانیان این زندان که به جرائم مالی محکوم شده اند، هر یک به تشریح وضعیت خود و دلیل محکومیت خود پرداختند. در همین حال رئیس قوه قضائیه ضمن توصیه های عملی به این محکومان، بر اهمیت عوامل و فعالان بخش های مختلف اقتصادی به ویژه بازرگانی و بازرگانی ضمن آگاهی از قوانین و مقررات حاکم و تعیین معیار صداقت تاکید کرد. و در همین راستا با توجه به کسب سود، امور تجاری خود را به گونه ای سامان دهند که گرفتار ارتکاب اعمال مجرمانه نشوند.

رئیس قوه قضاییه به محکومان مالی در بند ششم زندان اوین گفت: گاهی مشاهده می شود که تاجر باتجربه و باتجربه به دلیل اعتمادی که به طرف مقابل دارد، بدون مطالعه مفاد قرارداد یا تعهد اقدام به شروع می کند. آن را امضا کند و بعداً معلوم شود که انجام این تعهد از توان او خارج است و لذا محکوم است. بنابراین سنجیدن همه جوانب امر در انجام امور اقتصادی و بازرگانی، اصل بسیار مهمی است و تمامی بازرگانان و فعالان اقتصادی باید همواره اهمیت انجام امور خود را با قاطعیت و محکم و به دور از هرگونه شبهه در نظر داشته باشند. محکوم شده و به زندان باز نمی گردد.

محسنی آژه ای تصریح کرد: سؤال مذکور در مورد مهریه نیز صادق است; مرد نباید مهریه ای را که از توان او خارج است و از پرداخت آن ناتوان است بپذیرد. زیرا در این صورت فرد برای خود، خانواده، طرف مقابل و حتی سیستم قضایی مشکل ایجاد می کند.

رئیس قوه قضائیه در آدرس زیر به محکومین مالی در زندان اوین وی گفت: تمام تلاش خود را بکنید تا شبهات برطرف شود و در صورت تمایل برای من مکاتبه کنید و مشکلات خود را به طور دقیق و واضح بیان کنید، از جمله اینکه اصل بدهی شما چقدر است و آیا آن بدهی ناشی از تورم است یا خیر. افزایش پیدا کرده یا نه؟ همچنین طرف شکایت خود را ذکر کنید و اعلام کنید که آیا آنها مایل به رضایت هستند یا خیر. همچنین در صورت ورشکستگی مشخصات مربوطه را در نامه خود درج نمایید.

در جریان سرکشی رئیس دادگستری زندان اوین، زندانیان این زندان از کمک های انجام شده در زندان قدردانی کردند و خدمات و امکانات زندان اوین را بسیار مطلوب دیدند. یکی از زندانیان مستقر در بند 6 زندان مذکور خطاب به حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی گفت: در مدت 13 سالی که در این زندان دوران محکومیت خود را می گذرانم، شما اولین رئیس قوه ای هستید که از این زندان بازدید می کنید. رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این زندانی تصریح کرد: هدف من از انجام این بازدیدها و اقدامات بررسی وضعیت زندان و زندانیان است و نمی خواهم و نمی خواهم از من یا مسئولان زندان تمجید و تمجید کنید. زندانبانان من اینجا آمده ام تا مشکلات موجود را مستقیماً از زبان شما زندانیان بشنوم و تا حد امکان اقدامات اصلاحی را ترتیب دهم.

قاضی همچنین به زندانیان گفت که هنگام بیان سوالات و نگرانی های خود سانسور و لکنت زبان نکنند و بدانند که من برای اجرای نمایش به اینجا نیامده ام. من ترجیح می دهم آسیب شناسی کنم و مشکلات مراجعان و زندانیان شما را حل کنم.

رئیس قوه قضائیه همچنین خطاب به مسئولان زندان اوین گفت: دلیل اینکه روز جمعه را برای بازدید از زندان اوین انتخاب کردم این است که فرصت کافی برای بازدید از تمام بندها دارم، بنابراین در صورت لزوم می توانید وضعیت زندان و زندانیان را در این زندان تصور کنید. بخش و زندان مطلوب نیست، اعلام کنید که من شخصاً یک سرکش می شوم و مسائل را با دقت بررسی می کنم.

بهبود شرایط زندان ها و زندانیان یکی از محورهای همیشگی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی بوده است و ایشان در مدت اخیر شخصاً از چندین زندان در سراسر کشور بازدید کرده اند. رئیس قوه قضاییه در جریان این ناآرامی ها بر لزوم تغییر ساختاری و رفتاری در زندان ها و ارتقای وضعیت زندانیان در حوزه های مختلف تاکید کرد.

«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و اجتماعی‌سازی زندانیان»، «به‌کارگیری زندانیان»، «رهایی از حبس»، «اجرای تسهیلات بورسیه» و «ایجاد شرایط فنی و قضایی استفاده از غل و زنجیر الکترونیکی برای محکومان دارای صلاحیت قانونی». ' از جمله رویکردها هستند. در مورد تغییر مقوله زندان و زندانی است که رئیس دادگاه بر آن تاکید جدی داشت.


آیا این خبر مفید بود؟