چرا حقوق مستمری بگیران اجتماعی و کمیته امداد پرداخت نمی شود؟

چرا حقوق مستمری بگیران اجتماعی و کمیته امداد پرداخت نمی شود؟

بهروز مروتی، فعال حوزه معلولان، هزینه زندگی معلولان را تنها ۲۷۳ هزار تومان دانست!

وی از برگزاری تجمعات معلولان در اعتراض به عدم اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و ماده 27 آن در شهرهای کرمانشاه، قم، ساری، مشهد، چابهار و دیوان دره خبر داد. روزهای مختلف

و ادامه داد: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت 6 سال پیش تصویب شد اما هنوز اجرایی نشده است. طبق آخرین گفت وگویی که با معاون برنامه و بودجه داشتیم، قرار بود رئیس جمهور در 21 آذر ماه خبر خوبی را برای معلولان اعلام کند که این اتفاق نیفتاد. همچنین در همان زمان آقای محبر معاون رئیس جمهور که رئیس کمیته نظارت و هماهنگی نیروی انتظامی نیز هست دستور تشکیل جلسه ای را صادر کرد تا ظرف یک هفته اما بیش از یک ماه از آن زمان تعیین تکلیف شود. مهلت یک هفته ای است و هنوز از سازمان برنامه و بودجه خبری نیست.

مروتی گفت: در آخرین جلسه ای که در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، دو نفر از مسئولان معاونت اجتماعی و بهداشتی سازمان برنامه و بودجه بین ما ایستادند و هیچ اطلاعی نداشتند و به نظر می رسید اتفاق خاصی نیفتاده باشد. در این مورد.

وی با اشاره به تجمع معلولان در تهران گفت: چگونه صدای خود را به مجلس و دولت برسانیم؟ سوال اینجاست که چرا برای دستیابی به حداقل حقوق خود در مقابل مجلس ما این گونه رفتار می کنند.

این فعال حقوق معلولان با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش 30 درصدی مستمری مشمولان کمیته امداد برای سال آینده گفت: شاید در نگاه اول بتوان گفت 30 درصد رقم خوبی است. پیشنهاد کمیسیون اجتماعی افزایش 60 درصدی برای معلولان شدید و خیلی شدید و 30 درصدی برای سایر معلولان بود که کمیسیون تلفیق آن را نپذیرفت و افزایش 30 درصدی را برای همه متقاضیان تصویب کرد.

مروتی افزود: در لایحه برنامه هفتم توسعه در ماده 31 بند الحاقی 1 آمده است که دولت موظف است در طول برنامه هفتم 20 درصد حداقل دستمزد مستمری بگیران را پرداخت کند. در چنین شرایطی وقتی کمیسیون تلفیق افزایش 30 درصدی بودجه را تصویب کرد، به معنای عدم توجه به برنامه هفتم توسعه است و خود مجلس به دولت اجازه رد این طرح را داده است. البته در برنامه ششم توسعه هم همین موضوع وجود داشت اما در آن هم اجرا نشد.

این فعال معلول گفت: با این رویکرد نه تنها نمی توان خوش بین بود، حتی بقیه امیدمان را هم از دست داده ایم. وقتی قانونی که تصویب شده بعد از 6 سال اجرا نمی شود و بودجه اجرای آن هم قطع شده است، چگونه می توان خوش بین بود؟ مجلس هیچ اقدامی در خصوص اجرای قانون انجام نداده است.

مروتی بیان می کند: همچنین بند ب بند 12 قانون بودجه سال 1402 در خصوص کمک هزینه معیشت جانبازان و از کار افتادگان شدید و شدید مشمول معلولان نمی شود در حالی که این مصوبه شامل جانبازان بنیاد شهید بوده و حدود 5 نفر هستند. تا 6 و نیم میلیون تومان به عنوان نگهداری دریافت می کنند. اما افراد دارای معلولیت در نهایت 273 هزار تومان هزینه نگهداری دریافت می کنند. نمی دانیم به چه زبانی بگوییم معیشت ما سخت است.