اقدامات جنجالی شهرداری تهران علیه علی کریمی و علی دایی

اقدامات جنجالی شهرداری تهران علیه علی کریمی و علی دایی

روز جدید تعدادی از بنرهای پراکنده در سطح شهر نشان از همبستگی و همدلی چندانی ندارد. کسانی که این بنرها را تهیه کردند آگاهانه می دانستند که در تصویر 11 بازیکن تیم ملی عدد 8 یا 10 وجود ندارد!

شهرداری در کمپین «همه هوادار ایران» به منظور تقویت شور و نشاط اجتماعی، همدلی و همبستگی ملی و حمایت از تیم ملی فوتبال، در مراسمی بر روی پل بین آب و آتش و باغ طالقانی عباس آباد و باغ طالقانی برنامه اجرا کرد. سپس بنرهای متعددی را در سطح شهر به نمایش گذاشت و امیدوار بود که این موضوع همدلی ملی پوشان را برانگیزد و از سوی دیگر فضا به سمت جام جهانی کمی تغییر کند.

شاید نیت شهرداری در این زمینه مثبت باشد. اما نوع کاربرد این نهاد در این کمپین به گونه ای شده است که این بنرها به دغدغه جدیدی تبدیل شده است.

برخی از بنرهای پراکنده در سطح شهر چندان نشان از همبستگی و همدلی ندارند. کسانی که این بنرها را تهیه کردند آگاهانه می دانستند که در تصویر 11 بازیکن تیم ملی عدد 8 یا 10 وجود ندارد! ترجیحاً به جای استفاده از دو عدد 8 و 10 در بنر مذکور دو بار از اعداد 5 و 6 استفاده شود.

چنین موردی بعید است که نتیجه تصادف باشد. زیرا بر کسی پوشیده نیست که این دو عدد متعلق به دو اسطوره فوتبال ایران است.

علی دایی با شماره 10 تیم ملی سال هاست که ایران را سربلند کرده و حالا هم بین المللی ترین چهره تاریخ فوتبال ایران به حساب می آید. شماره 8 که سالها توسط علی کریمی پوشیده شده بود. هافبک و دریبل زن خلاق تیم ملی آنقدر در این پیراهن درخشید که عنوان مرد سال آسیا را از آن خود کرد.

اما طراحان بنر شهرداری برای پرهیز از ذکر نام علی دایی و علی کریمی، استفاده از اعداد 8 و 10 را محدود کرده اند. این دو چهره فوتبال ایران در اتفاقات اخیر به چهره های اعتراضی تبدیل شده اند. از سوی دیگر حتی تعدادی از مسئولان از علی کریمی به عنوان رهبر حوادث اخیر و همچنین علی دایی یاد می کنند که پس از درگذشت دانشجو اردبیلی بیش از پیش مورد انتقاد مسئولان قرار گرفته است.

با وجود این اختلاف نظرها، وقتی صحبت از کمپین همدلی و انسجام می شود و بعد نهادی مانند شهرداری آگاهانه استفاده از اعداد و ارقام خاص را محدود می کند، واضح است که با وجود نیات مثبت این نهاد، نباید بازتاب مثبت زیادی داشت. از این حادثه انتظار می رود اساسا این دو شماره سال ها پیش توسط علی دایی و علی کریمی پوشیده شده بود و پس از این دو بازیکن ستاره های دیگری به تیم ملی پیوستند و این پیراهن را بر تن کردند. شماره 10 تیم ملی ایران چند سالی است که در اختیار کریم انصاری فرد، دیگر مهاجم تیم ملی ایران است. مرتضی پورعلیگنجی که با حضورش در تیم ملی ایران شماره 8 را به تن می کند. حال مشکل اینجاست که اگر شهرداری و طراحان پرچم این سازمان از اعداد 8 و 10 استفاده می کردند، با توجه به اینکه این شماره ها توسط دو ستاره دیگر تیم ملی در جام پیش رو بر تن می شود، آیا عملکرد آنها در حدی بود. کمپینی که نمی کند، سازگارتر بود؟

دیدگاهتان را بنویسید