انتقاد تند آذری جهرمی از افزایش قیمت اینترنت

وی افزود: دو پیامد مهم و بارز فیلترینگ گسترده افزایش نارضایتی اجتماعی و کاهش درآمد اقتصادی صنعتگران است.

وزیر اسبق ارتباطات نوشت: نارضایتی های اجتماعی در کوتاه مدت و بلندمدت دو نتیجه را به دنبال دارد: اول گسترش بازار سیاه فروش فیلترهای ضد فیلتر و دوم کاهش سرمایه اجتماعی نظام. واضح است که افزایش اولی باعث افزایش دومی می شود. صنعتگرانی که از سرمایه خود در این بخش استفاده کرده اند با فشار بر سیاستمداران به دنبال افزایش تعرفه هستند. اقدامی که طی دو سال گذشته به صورت پنهان و آشکار رصد و انجام شده است، در مورد دوم ظاهراً اینترنت 34 درصد افزایش نرخ داشته است (که در داخل کشور بیش از 34 درصد است).

نتیجه این افزایش تعرفه ها دو پیامد اجتناب ناپذیر است. اول کاهش استفاده از فناوری توسط مردم به ویژه افراد محروم و در نتیجه افزایش شکاف دیجیتال و افزایش بی عدالتی که همگی خود را در افزایش نارضایتی اجتماعی نشان می دهد و دوم اینکه راه حل های رایگان اتصال به اینترنت مانند Starlink اقتصادی تر می شود. .

هنوز فاصله قابل توجهی بین تعرفه فعلی استارلینک و اینترنت ایران وجود دارد، اما اولاً این مارپیچ سیاسی به همین جا ختم نمی شود و افزایش تعرفه ها اجتناب ناپذیر است و در راه است و دوم اینکه به احتمال زیاد با پوشش بیشتر تعرفه استارلینک کاهش می یابد. نتیجه به وضوح مشخص است، پایان این مارپیچ به تامین منافع اقتصادی اینترنت ماهواره ای و ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و سیستم ختم خواهد شد. جناب آقای رئیس جمهور، ایلان ماسک را ناجی مردم ایران نکنید. ملت خود را کشف کنید!