این ستاره استقلال بهتر از رودی زستد است

این ستاره استقلال بهتر از رودی زستد است

ایرانیان ارمنستان همیشه در فوتبال ایران نقش آفرینی کرده اند و در دوره های مختلف نماینده ستاره هایی بوده اند. ادموند اختر زمانی یکی از بهترین مهاجمان فوتبال ایران به حساب می آمد. اختر در هر سنی بلد بود به پرسپولیس گل بزند و حتی در 38 سالگی با پیراهن صنعتی کیو در این کار کوتاهی نکرد. اختر 4 بازی ملی و 2 گل زده را در کارنامه خود دارد. به بهانه کریسمس و سال نو بدشان نمی آمد با ادموند اختر صحبت کنیم.

سال نو مسیحی مبارک؟

ممنون که به یاد ما هستید من به نوبه خود سال نو مسیحی را به هموطنان ارمنی تبریک می گویم.

سال نو را کجا گذراندید؟

به دلیل ظهور مجدد ویروس کرونا، ما اغلب در خانه بودیم و نمی توانستیم آن مسیر را طی کنیم. متأسفانه چندین سال است که باران به درستی نباریده است و کریسمس همان کریسمس قدیمی است!

آیا بابانوئل هنوز برای بچه ها هدیه است؟

آقا این بچه های نسل جدید خیلی باهوشن و نمیتونن منتظر بابا نوئل بمونن!

چگونه

با ما پول نقد می شمارند! وقتی 20 ساله بودیم فکر می کردیم بابانوئل از دودکش وارد خانه می شود و برایمان هدیه می آورد، اما بچه های امروزی فریب خورده اند؟! (خنده!)

آیا با فوتبالیست های ارمنی زمان خود رابطه ای دارید؟

بیشتر آنها در خارج از کشور هستند، اما ما با سامسون پطروسیان، ماسیس هاکوبیان، وازگن صفریان، ادموند بزیک و بسیاری دیگر در تماس هستیم.

آرارات زمانی تیم بسیار خودی و خطرناکی بود که یقه تیم های بزرگ را می گرفت. در کنار او باشگاهی سازنده قرار داشت که بازیکنان بزرگی را به فوتبال ملی ایران معرفی کرد. چرا آرارات ویران شد؟

متأسفانه آرارات دیگر نیست. رفیع یا سبلان انگشت و … هم به هم رسیدند. این زمین های سازنده جای خود را به چمن مصنوعی و مدارس پول فوتبال و … داده است.

از همان رشته ها وارد فوتبال باشگاهی و ملی شدید؟

بله، وارد آن رشته ها شدم و بعد با آرارات ملی پوش شدم. در زمان ما ابتدا باید استقلالی یا پرسپولیسی می شدی تا به تیم ملی دعوت می شدی، اما من ابتدا لباس ملی پوشان کردم و بعد به استقلال رفتم.

او 5 سال هم برای استقلال بازی کرد. خاطره ای از بازی در این تیم در ذهن دارید؟

بازی استقلال به یادگار ماند. دو گلی که در دربی ها به ثمر رساندم یا پنالتی که دریافت کردم از بهترین خاطرات من از این تیم فوق العاده بود.

چرا اکثر ارامنه مستقل شدند؟ شاید وازگن صفریان و ادموند بزیک استثنا بودند؟

بله، ارمنی ها به طور سنتی مستقل تر بوده اند. بازیکنان زیادی به استقلال دادیم و هواداران این تیم به خوبی از ما یاد می کنند.

به نظر شما بهترین بازیکن ارمنی تاریخ فوتبال ایران کیست؟

اینجا رکورد صحبت می کند. آندو تیموریان با بیش از 100 بازی ملی بهترین بازیکن ارمنی تاریخ فوتبال ماست.

بهترین بازیکن تاریخ استقلال کی بود؟

دهه 60 واقعا استقلال بازیکنان استثنایی را داشت. عبدالعلی چنگیز، شاهرو و شاهین بیانی، جواد زرینچه، مجید نامجو مطلق، امیر گله نویی که فوتبالشان را خوب به یاد دارم. قبل از آن مرحوم ناصرخان حجازی، علی جباری، حسن روشن، غلامحسین مظلومی و خیلی های دیگر که واقعاً نمی توان نام برد.

تو در محوطه جریمه گلزن باهوشی بودی. ارزیابی شما از خط حمله فعلی استقلال چیست؟

فرهاد مجیدی خیلی زحمت کشید و تیم خوبی به خصوص در فاز دفاعی ساخت. این تیم برای گلزنی کار سختی دارد اما به نظر می رسد خط حمله باید تغییر کند. البته تاکید می کنم که این نظر من است و به نظرم ارسلان مطهری بهتر از زستد است!

بطور جداگانه؟ فرهاد مجیدی که از رودی زاستد زیاد تعریف می کند؟

به هر حال فرهاد سرمربی تیم است و باید از بازیکنش تعریف کند اما به عنوان هوادار استقلال فکر می کنم ارسلان مهاجم کامل تری است. او خیلی بهتر از رودی زاستد است.

استقلال با وجود تساوی در اراک همچنان صدرنشین لیگ برتر است. به نظر شما این بار می تواند جادوی قهرمان نشدن را بشکند و قهرمان لیگ بیست و یکم شود؟

با کادرفنی فرهاد مجیدی در لیگ دوم و سوم شدیم. این بار نوبت به قهرمانی استقلال در جام حذفی لیگ برتر رسیده است. به نظر من امسال استقلال با هدایت سردار ایرلو یکی از مدیران باتجربه و برجسته فوتبال ما به آرامش نسبی رسیده است. این تیم دیگر مشکل و حواشی مالی ندارد و منتظر همه هواداران قهرمانی است.

دیدگاهتان را بنویسید