بهترین دوست امام حسن عسکری (ع)

ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۳
کد خبر: 1784194

از نظر امام حسن عسکری (ع) بهترین دوستان کسانی هستند که گناهان دوستان خود را فراموش کنند و حسنات خود را فراموش نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروز هشتمین روز ربیع الثانی مصادف با سالروز میلاد امام حسن عسکری (ع) است. امامی که در سخت ترین شرایط تاریخ اسلام، شیعیان را برای غیبت امام زمان آماده کرد.

امام حسن عسکری(ع) فراموش کردن گناهان را یکی از مهم ترین معیارهای دوستی می داند و می فرماید بهترین دوستان شما کسانی هستند که گناه شما را فراموش کنند و خوبی های شما را فراموش نکنند. امام در این باره فرمودند هر که پنهانی دوستش را نصیحت کند آن را تزیین کرده است. در روایتی دیگر از زیاد شدن دوستان می فرماید: هر که دارای خصلت پرهیزگار باشد فطرتش گذشته است و صفت او صبر است دوستانش زیاد می شوند.

امام حسن عسکری (ع) در سال 232 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و در سن 29 سالگی در روز هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید. پیکر مطهر آن امام همام در جوار پدر بزرگوارشان امام هادی (ع) در سامرا به خاک سپرده شده است. این امام جماعت مانند سایر ائمه در سخت ترین شرایط برای پاسداری از فرهنگ اسلام و عقاید شیعه با منحرفان مقابله کرد و خطر تحریف برخی فرقه ها را به شیعیان گوشزد کرد.

بر این اساس امام یازدهم با جاذبه و دافعه قوی خود همواره دوستان پاک و اندیشمندان کارآمد را به سوی خود جذب می کرد و از سوی دیگر مخالفان و منحرفین دوستی را که سعی در قطع ریشه تعالیم اسلام داشتند به شدت دفع می کرد. در این زمینه می توان به برخورد امام با اسحاق کندی از منکران قرآن اشاره کرد.

اسحاق کندی در میان مردم عراق به عنوان یک عالم و فیلسوف شناخته می شد و مخالفت او با اسلام به حدی بود که تصمیم گرفت کتابی علیه قرآن بنویسد و تناقضات قرآن را از نظر خود بیان کند. امام عسکری (ع) وقتی از این موضوع مطلع شد، به یکی از شیعیان خود که در علوم ادبی شاگرد اسحاق کندی بود، دستور داد تا او را در کاری که علیه قرآن آغاز کرده بود یاری دهد و پس از آشنایی با او. موضوع، اگر راوی قرآن (خدا) نزد شما آمد، آیا ممکن است بگوید منظور من از آیات قرآن با معنایی که شما فکر می کردید متفاوت است، اما منظورم معنای دیگری است. !

این شیعه به دستور امام عسکری علیه السلام عمل کرد و مدتی اسحاق کندی را در کارش یاری کرد، به طوری که با او آشنا شد و در فرصتی مناسب به او گفت: استاد! آیا ممکن است خداوند معنایی غیر از آنچه شما از آیات قرآن می فهمید خواسته باشد؟

کندی تصدیق کرد که حتماً شخص دیگری این را به او یاد داده است و گفت که بسیار صادقانه و عمیق است. آن مرد گفت که من عسکری(ع) این منطق را به او آموختم و کندی گفت که اکنون که حقیقت روشن شد، چنین چیزهایی جز از خاندان پیامبر شنیده نمی شود و سپس هر چه در مورد تناقض گفته می شود نوشت. قرآن.سوختن و نابود شدند.

عصر امام عسکری(ع) یکی از سخت ترین دوران های تاریخ اسلام است. علیرغم تمام فشارهای حکومت برای دفاع از اسلام، وی جلسات شبانه با شیعیان تشکیل داد و همچنین شبکه ارتباطی با شیعیان در مناطق مختلف مانند عراق و کوفه برقرار کرد و از طریق سازمان وکالت از مردم به عنوان نمایندگان خود نمایندگی می کرد. من کردم. البته ارتباط آسان نبود و حتی گاهی مجبور می شدند پیام خود را در عصا بگذارند و به شیعیان برسانند.

یکی دیگر از آثار او در مورد شیعه، آماده سازی شیعیان برای عصر غیبت است و امام حسن عسکری (ع) در این شرایط خفقان و سخت ناچار بودند امام زمان (عج) را پنهان نگه دارند، اما از طرفی امام زمان (عج) (او را به شیعیان معرفی کردند) .

امام عسکری (ع) آنقدر افسرده بود که حتی به برخی از طلاب و شیعیان دستور داد که مخفی کاری کنند تا شیعیان نتوانند حتی در کوچه به او سلام کنند. امام یازدهم بیشتر عمر خود را در سامره سپری کرد و با اینکه اکثر خاندان اهل بیت (ع) در مدینه بودند، مشکلات در زمان امام عسکری (ع) به حدی بود که هفته ای دو بار به حکومت عباسی فراخوانده می شد.

من عسکری یا عسکری دارم

در برخی کتب و منابع تاریخی از امام یازدهم به عنوان عسکری یا عسکری یاد شده است، اما باید بدانیم که از آنجایی که برخی کلمات از عربی وارد فارسی شده است; واژگانی نیز از فارسی به فرهنگ عربی منتقل شد و واژه عسکر از همان واژه هایی است که از لشکر فارسی به عربی منتقل شده است (رجوع کنید به فرهنگ سخن، ج 5. ص 5019).

عسکر کلمه ای عربی است; یعنی کلمه ای که در اصل عربی نبوده و از زبان های دیگر وارد این زبان شده است. علی اکبر دهدا در تعریف معرب می نویسد که اصطلاح معرب شامل آن دسته از واژه های فارسی است که به عربی وارد شده اند. بنابراین لغت عسکر به معنای لشکر است و در هیچ یک از لغت نامه های فارسی کلمه ای به نام عسگر به کار نمی رود.

واژگان دهخدا، معین فرهنگ و فرهنگ عمید در لغت عسکر به معنای آن اشاره دارد و کلمات اهل بیت او را که می توان عسکرگاه، عسکری، عسکری و عسکر نامید.

محمد معین معتقد است که عسکر به معنای لشکر و لشکر است و مجموع آنها سرباز است. دهخدا می گوید که عسکری نام دیگر شهر سامره است و علت نامگذاری آن این است که حرم دو امام معصوم یعنی امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) در این شهر قرار دارد.

برخی از کارشناسان عرب بر این باورند که وقتی کلمه عسکری وارد زبان فارسی شد از کاف به شکاف تبدیل شد، اما این کلمه در فرهنگ فارسی نیامده و مانند عسکری صحیح بوده است. برخی از کلمات در فارسی اشتباه ترجمه شده است و این کلمه نیز از همین دسته کلمات است و همانطور که گفته اند اشتباه معلوم بهتر از کلمه متروک صحیح است در اصطلاح اصطلاحی استفاده از این کلمه اشکالی ندارد. البته وقتی علما و اهل فن می نویسند یا صحبت می کنند، باید از صیغه کلمه (عسکری) استفاده کنند، مانند علامه عسکری و انگور عسکری، اما کلمه عسکری را می توان در گفتار به کار برد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید