تبدیل 60 درصد ذخایر اورانیوم ایران به مولیبدن

تبدیل بخشی از ذخایر 60 درصد اورانیوم ایران به

به گزارش بلومبرگ، بر اساس نسخه ای از این گزارش محرمانه که مشاهده کرده، این اقدام ایران برای پیشرفت در مذاکرات برای احیای برجام با از بین رفتن امکان استفاده نظامی مثبت است. اما رویترز این اقدام ایران را نوعی «تقابل» با کشورهای اروپایی و آمریکا خواند و در عین حال تاکید کرد که این اقدام به بن بست مذاکرات هسته ای وین منجر نمی شود.

تولید اورانیوم تا غنی سازی 60 درصد بخشی از قانون «اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران» است که در آذرماه 1395 تصویب شد.

بر اساس ماده 1 این قانون، سازمان انرژی اتمی موظف شد فورا به نیازهای کشور برای استفاده صلح آمیز از اورانیوم غنی شده بیش از 20 درصد پاسخ کامل دهد. بنابراین ایران برای اجرای این قانون و اقداماتی در جهت کاهش اجرای تعهدات خود اقدام به تولید اورانیوم غنی شده تا 60 درصد کرده است.

بر اساس گزارش اخیر آژانس در ماه مارس، ایران حدود 40 کیلوگرم اورانیوم با 60 درصد ثروت دارد. با این حال، آژانس در این گزارش خاطرنشان می‌کند که به دلیل محدودیت‌هایی که تهران بر ناظرانش در تاسیسات هسته‌ای خود در سال گذشته اعمال کرده است، به اندازه دقیق ذخایر ایران دسترسی ندارد.

ایران دسترسی فراتر از ضمانت های جامع را برای حدود دو سال محدود کرده است تا تعهدات خود را کاهش دهد. بنابراین احتمالاً 60 درصد ذخایر ایران بیشتر از گزارش های آژانس خواهد بود.

در عین حال، برخلاف ادعای رسانه های خارجی، اقدام ایران برای کاهش ذخایر 60 درصدی اورانیوم خود مطابق با منویات اروپایی و آمریکایی، تسهیل روند مذاکرات وین و ارسال پیام مثبت به غرب یا حذف سطح بالای اورانیوم در داخل است. برجام نیست، اما این اقدام با هدف این است که کشور بتواند یکی از مواد ارزشمندی که در پزشکی هسته ای و تولید رادیوداروهای مهم و کاربردی بسیار مهم است، تولید کند. همچنین انجام این کار برای اولین بار با توانمندی متخصصان داخلی گامی رو به جلو در جهت ارتقای سطح دانش و فناوری کشور است.

اینکه ایران از قبل پردازش این مواد را آغاز کرده است نشان می دهد که سازمان انرژی اتمی و کشور در چارچوب یک برنامه از پیش تعیین شده عمل می کنند و برای اجرای آن منتظر برجام نمانده اند. اصولاً تولید اورانیوم غنی شده در کشور با هر میزان غنی سازی برای مصارف صلح آمیز از جمله تولید انرژی، مصارف صنعتی، کشاورزی و پزشکی در نظر گرفته شده است. این دیدگاه که ایران الزاماً اورانیوم تولید و غنی‌سازی می‌کند تا بتواند سلاح‌های هسته‌ای را ذخیره کند، مبتنی بر تفکر کشورهای غربی و آمریکایی و تفکر رسانه‌های آنها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

ایران برای اولین بار از اورانیوم غنی شده تا 60 درصد برای تولید مولیبدن، ماده خام رادیوداروها، استفاده می کند.

ایسنا نوشت: استفاده از اورانیوم غنی شده تا 60 درصد برای تولید مولیبدن خطری برای تکثیر ندارد. اما میزان دقیق اورانیوم 60 درصدی که ایران برای تبدیل به مولیبدن استفاده کرده است مشخص نیست و ارقام رسانه های غربی نادرست است. در عین حال اینکه در این مرحله چه مقدار از 60 درصد ذخایر ایران برای تبدیل مولیبدن مصرف شده است، بستگی به نیاز کشور و برنامه آژانس دارد.

در چارچوب برجام، ایران نباید بیش از 3.67 درصد اورانیوم غنی شده در یک دوره زمانی مشخص تولید کند. از سوی دیگر، تولید و ذخیره اورانیوم تا غنی سازی 20 درصد نیز شناخته شده است، بنابراین واضح است که اورانیوم تولید شده تا غنی سازی 60 درصد یا باید فروخته شود یا رقیق شود. به هر حال در صورت بازگشت کشورها به برجام، 60 درصد ذخایر ایران با هیچ مکانیزمی دیگر در دسترس نخواهد بود، اما با تبدیل بخشی از این مواد به مولیبدن، این مواد ارزشمند در بخش پزشکی کشور مورد استفاده قرار می گیرد. گام.

دیدگاهتان را بنویسید