ذخایر 60 درصدی اورانیوم ایران به 17.7 کیلوگرم رسیده است

گزارش خبرگزاری جدید: 60 درصد ذخایر اورانیوم ایران به 17.7 کیلوگرم رسیده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد که اقدام ایران برای افزایش ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده خود، نقض تعهدات این کشور ذیل توافق هسته‌ای 2015 است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به کشورهای عضو گفته است که ایران تقریباً 17.7 کیلوگرم (39 پوند) ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص شکافت‌پذیر تا 60 درصد دارد که از ماه اوت حدود 8 کیلوگرم افزایش داشته است.

به گفته کارشناسان، چنین اورانیوم بسیار غنی شده را می توان به راحتی برای تولید سلاح های هسته ای پالایش کرد.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که در حال حاضر به دلیل محدودیت‌هایی که تهران بر بازرسان سازمان ملل در اوایل سال جاری اعمال کرده است، نمی‌تواند ذخایر دقیق اورانیوم غنی‌شده ایران را راستی‌آزمایی کند.

پیشتر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران را «پرواز در آسمان ابری غلیظ» توصیف کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در گزارشی درباره فعالیت‌های نظارتی خود در ایران گفت که گروسی نگران است که بازرسان سازمان ملل «معرض بازرسی‌های فیزیکی غیرمتعارف بیش از حد توسط پرسنل امنیتی در تأسیسات هسته‌ای ایران شوند».

بنابراین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از ایران خواسته است که اقدامات فوری برای بهبود وضعیت موجود، ایجاد رویه‌های امنیتی در تاسیسات هسته‌ای خود مطابق با رویه‌های امنیتی پذیرفته شده بین‌المللی و تعهدات قانونی ایران در خصوص امتیازات اتخاذ کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان باید بر این اساس پاسخ دهند.

رافائل گروسی قرار است در 22 نوامبر برای گفتگوی مستقیم با مقامات ایرانی به تهران سفر کند تا آژانس بین المللی انرژی اتمی مجددا بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت کند.

ایران: کشورهای عضو آژانس باید از اظهار نظر عجولانه خودداری کنند
در پی گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، محمدرضا گیبی، رئیس نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در وین هشدار داد که «کشورهای عضو آژانس باید از اظهارنظرهای عجولانه یا با انگیزه سیاسی خودداری کنند».

وی گفت: علیرغم اختلاف نظرهای فنی ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی، همکاری دو کشور با هدف نهایی کردن مسائل فی مابین ادامه دارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین نیز با آقای گیبی دیدار کرد تا درباره «رویدادهای مهم آتی از جمله سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، نشست هیئت مدیره» آژانس و آژانس گفتگو کند. از سرگیری مذاکرات در وین درباره آژانس بین المللی انرژی اتمی.

دیدگاهتان را بنویسید