تحقیقات کارآگاهان در صحنه خودکشی کیومارت پوراحمد/عکس

تحقیقات کارآگاهان در صحنه خودکشی کیومارت پوراحمد/عکس

در ابتدا تاکید می شود که نتیجه نهایی علت اصلی مرگ توسط بازرسان، کارآگاهان و پزشکی قانونی تایید شده است و اظهارات این گزارش برگرفته از کتب علمی است.

روز گذشته در شانزدهمین روز از فروردین 1402 خبر غم انگیز از دست دادن کارگردان مشهور ایرانی به نام کیومارت پوراحمد در راس اخبار جنجالی کشور قرار گرفت. خبر درگذشت کیومارت پوراحمد زمانی غم انگیزتر شد که دادستان گیلان تایید کرد که این کارگردان ایرانی بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر و در میان بحث ها و اظهار نظرها درباره این مرگ دلخراش، عکسی از صحنه پیدا شدن جسد کیومارت پوراحمد در فضای مجازی منتشر شد که باعث حاشیه هایی شد. این نظرات مربوط به نحوه قرار گرفتن بدن با توجه به قد کارگردان، نحوه قرار گرفتن دست او به دیوار، شکل یک پایه اجاق گاز، اندازه طناب و نحوه بستن آن و علت آنها در مورد جسد اظهار نظر کرده بودند.

با تاکید بر اینکه علت نهایی مرگ کیومارت پوراحمد باید بر اساس تحقیقات میدانی و علمی پزشکی قانونی، کارآگاهان پلیس و بر اساس نتایج علمی کارشناسان پزشکی قانونی که با جسد مواجه شده اند و نحوه کشف جسد مشخص شود، اما بر اساس مستندات کتاب های علمی در این مرحله می توان به چندین سوال پاسخ داد.

و باز هم تاکید می کند که توضیحات زیر بر اساس داده های کتاب های علمی پزشکی قانونی است و باز هم تاکید می کند که مقامات قضایی باید نتیجه نهایی مرگ کیومارت پوراحمد را اعلام کنند اما بر اساس نکات کتاب دی مایو در مورد حلق آویز شدن. خوب، انجماد تابوت پدیده ای است که از چند دقیقه تا چند ساعت پس از مرگ رخ می دهد و بر اساس انجماد تابوت می توان دلیل نحوه قرار گرفتن و قرار گرفتن دست کیومارت پوراحمد بر روی دیوار را توضیح داد. مثلاً در این کتاب حتی فردی که در حالت خواب فوت کرده بود، بازویش بعد از مرگ به دلیل بی حرکتی تابوت بالا رفت. همچنین در مورد کسی که قبل از مرگ تقلا می کند، ممکن است در لحظه مرگ عضلاتش سفت شود. به این حالت Stall آنی می گویند.

بر اساس داده های کتاب دیمایو، قرار گرفتن پاها و دست های کیومرث پوراحمد در نقاشی چیز عجیبی نیست و این مشکلات ممکن است در هنگام مرگ و بعد از آن رخ دهد. از آنجایی که عضلات خم کننده قویتر از عضلات بازکننده هستند، بدن در حالت مرگ وضعیتی شبیه به بوکسورها می گیرد که در تصویر منتشر شده از بدن کیومارت پوراحمد نیز قابل مشاهده است.

در هنگام بررسی تصویر جسد کیومارت پوراحمد، محتمل‌ترین سناریو این است که مرد طناب را دور گردنش انداخت و از روی اجاق گاز عبور کرد، سپس طناب را به تیرک بسته و خود را از آن حلق آویز کرد. در حلق آویز کردن، اکثر افراد در عرض چند ثانیه از حال می روند. و برخی دیگر تلاش یا مبارزه می کنند. حلق آویز شدن می تواند باعث مرگ در اثر شکستگی استخوان های گردن، شوک ستون فقرات، انسداد رگ ها، شریان ها و راه های هوایی شود. همه این اتفاقات نیز در این حادثه ممکن است.

با توجه به داده های کتاب DeMaio، حتی در برخی از این موارد می بینیم که فرد در حالت نشسته اقدام به خودکشی کرده و در این اجساد حالت های ایستایی جسد و تغییرات در عضلات بدن نیز مشاهده شده است.

هنگام آویزان کردن، گره طناب می تواند متحرک یا ثابت باشد. البته در این مورد باید پزشک حاضر در صحنه اظهار نظر کند، اما با توجه به کتب علمی پزشکی قانونی و مشاهده تصاویر خودکشی، نکته غیرعادی در این عکس یا مورد وجود ندارد.

در پایان تاکید می شود در تصویر منتشر شده بر اساس علم پزشکی قانونی هیچ گونه شواهدی مبنی بر وجود انواع سم در بدن بازپرسان و کارآگاهان و کارشناسان پزشکی قانونی که در حال بررسی این مرگ هستند وجود ندارد. قطعا در نظر گرفته می شود که اگر این نتیجه نیز پاسخ منفی داشته باشد، متاسفانه این کارگردان سرشناس کشور داوطلبانه به زندگی خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید