تغییر چهره آقایانی، پیمان و هوتن شکیبا


ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893504

تغییر جهت در دنیای بازیگری برای هرکسی نیست و بازیگر باید این ریسک را بپذیرد که مخاطب در نقش جدیدش او را باور نکند و او را طرد کند. ریسکی که سعید آقاهانی، پیمان جمشیدی و هوتن شکیبا انجام دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جهان از بازیگری در آن ترکیبی از جذابیت، ترس، استرس، غم، شادی و شهرت وجود دارد و شاید دقیقاً به خاطر همه اینها باشد که هر فردی، حتی بدون استعداد، حتی در تنهایی اش، می خواهد بازیگر شود یا برای یک لحظه ای هرچند کوتاه این دنیا را تجربه کنید.

در تاریخ سینمابازیگران زیادی در ایران حضور داشته اند و خاطرات زیادی برای ما به یادگار گذاشته اند. بازیگرانی که به دلیل حالات چهره یا تجربه موفق بازیگری در یک ژانر تا پایان عمر در همین تیپ و شخصیت باقی ماندند و مخاطب با دیدن تصویر آنها ناخودآگاه به خاطره نقش های ماندگارشان لبخند می زند. عصبانی و دری گریه کردند.

اما در این سفر هیجان‌انگیز، برخی از بازیگران ناگهان تغییری اساسی ایجاد کردند مسیر بازیگر آنها با ایفای نقشی کاملاً متفاوت با کارنامه خود، تماشاگران و منتقدان را شگفت زده کردند. از آنجایی که همیشه این ترس در بین بازیگران وجود دارد که ایفای نقشی کاملاً متفاوت از آنچه که مخاطب از او یاد می کند، ممکن است با واکنش های منفی منتقدان و تماشاگران همراه باشد، بنابراین کمتر بازیگری نسبت به تغییر ژانر این ریسک را می پذیرد. ، تهیه کنندگان و کارگردانان معمولاً سراغ افرادی می روند که قبلاً امتحان خود را پس داده اند و از عهده نقش برمی آیند و این باعث می شود که مخاطب بازیگر خاصی را مدام در نقش های تکراری ببیند.


وداع طولانی با نورالدین خانزاده


450963e1 b51f 4a1f 96ed 8002c625d0e6 خبر خاکستری


گفت آقاهانی نمونه بارز این تغییر جهت عمل خوب؛ فردی بااستعداد که در نویسندگی، بازیگری و کارگردانی همزمان توانایی‌های فوق‌العاده‌ای دارد و سال‌هاست با آثارش خنده را بر کام مخاطبان سینما و تلویزیون می‌آورد.

آقاهانی بازی در سینما را با کمدی هایی چون کلید ازدواج، بعدازظهر سگی، پیتزای مختلط و هر چه خدا بخواهد آغاز کرد و در تلویزیون نیز همین مسیر را طی کرد و این بار کارگردانی سریال های طنز و خاطره انگیزی چون ذن بابا، آدم های شاد، جاده، نقطه خط، دزد و پلیس، خروس و شب بیرم.

اما ناگهان در سال 93 با بازی در فیلم «خداحافظ طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن همه را شگفت زده کرد. او نقش مردی را بازی می کند که مرگ همسرش را باور نمی کند و هنوز حضور او را در هر تنهایی اش حس می کند. بازیگری به شدت درونگرا و متفاوت با کارنامه آقاهانی باعث شد تا در جشنواره همان سال از سیمرغ بلورین کنار گذاشته شود و در آینده نیز با فیلم هایی چون اروند، آبادجان، خلبان، کامیون و سوگند، همان تغییر مسیر بازیگری را تکرار کند. برای بازی در فیلم کامیون ساخته کامبوج پرتوی، بار دیگر مورد توجه داوران جشنواره فیلم فجر قرار گرفت و نامزد بهترین بازیگر مرد شد.

ولی آقا هانی او با انجام یک بار دیگر سریال های کمدی بازگشت درخشانی به تلویزیون داشت. آقاهانی با کارگردانی و بازی در سه فصل سریال طنز «نون خا» برای تلویزیون و «راز بقا» برای شبکه نمایش خانگی ثابت کرد که همچنان دود از چوب بلند می شود.


دادگاه برای پیمان جمشیدی


af2e4751 8a96 4054 bcc9 d7ba30e49f6e خبر خاکستری


پیمان جمشیدی از افراد دیگری که این مسیر را تغییر دهید دو بار جدیت را تجربه کرده است. اولین بار با خداحافظی از دنیای فوتبال و ورود به دنیای بازیگری و اخیراً با تغییر جهت از ژانر کمدی و ایفای نقش های جدی؛ جمشیدی که برای اولین بار در سال 1368 در سریال ساختمان پزشکان و در نقشی کوتاه جلوی دوربین رفت، در سال 92 با سریال طنز پژمان به طور جدی دیده شد و توانست این مسیر کمدی و کمدی را ادامه دهد. فیلم های خوب بد جلف، لونه زنبور، تگزاس 1 و 2، شیشلیک و در نهایت با فیلم دینامیت خود را به عنوان بازیگر بامزه سینمای ایران تثبیت کرد. بازیگری که حضورش در هر فیلمی گیشه تهیه کننده را تسهیل می کند.


پیمان او به غیر از سینما، همان مسیر صعودی موفقیت را در تلویزیون تکرار کرد و توانست جایگاه خوبی را در بین مخاطبان سخت گیر رسانه ملی به دست آورد. او فعالیت حرفه ای خود را با سریال «پژمان» از شبکه سه، با دو فصل سریال «دیوار به دیوار» و بازی فوق العاده و طنز خود در سه فصل از سریال خوش ساخت «زیر خاکی» آغاز کرد. خوش برخورد و حالا او با حضور در سریال طنز آفتاب پرست در نقش جمال پورشه، حضور موفق دیگری در شبکه نمایش خانگی خود دارد.

اما پیمان جمشیدی با بازی کاملا جدی و متفاوت با کارنامه اش در الف زار توانست در کنار نامزدی بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فجر چهلم، تاثیر زیادی در فروش باورنکردنی ۱۸ میلیاردی سینماها بگذارد. پیمان برای بازی در فیلم «سوتوفامز» و در نقشی بسیار جدی نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد.


از لیسانسه های حبیب تا عبدالحمید ریگی


cae7ef28 6901 43b2 8640 9df8330e7496 خبر خاکستری

در کنار نام تمام افرادی که موفق به این تغییر مسیر بازیگری شدند، نمی توان نام را فراموش کرد.هوتن صبور استگذشت؛ فردی که سال هاست در صحنه تئاتر مشغول بازی است، خاک صحنه می خورد و برای مردم ناشناخته است. سینمااو نام و نام رسمی برای خود داشت و علاوه بر اینکه برای صدایش بازیگر بود، دنیای صداپیشگی را نیز به صورت حرفه ای تجربه کرده بود و شاید در سال های ابتدایی سریال کلاه قرمزی کمتر کسی می دانست که هوتن، دبی صداپیشه کاراکتر عروسک این مجموعه است و حالا صدایش به عروسک هایی چون بچه و شباش در برنامه ماهومنی ایرج طهماسب جان بخشیده است.

اما بینندگان تلویزیون و اکثر مردم او را با شخصیت «حبیب» در سریال طنز و طنز لیسانسه سروش صحت شناختند. این سریال به لطف استقبال مخاطبان به فصل دوم و سوم رسید، بنابراین حبیب همچنان در سکانس ها و پلان های این سریال به جستجوی دختر مورد علاقه اش می پردازد.

اما همه چیز ناگهان تغییر کرد تا هوتن شکیبا در سال 1997 در فیلم «شبی که ماه کامل شد» بازی کند. بازی در نقش «عبدالحمید ریگی» برادر عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی به قدری همگان را متعجب کرد که بازی درخشان او تا مدت ها مورد نقل اهالی سینما و داوران قرار گرفت. جشنواره فیلم فجر نیز در آن سال بهترین سیمرغ را به دست آورد و از این نمایش تمجید کردند.

اما این مسیر را تغییر دهید در دنیای بازیگری همه چیز تنها به یک فیلم ختم نمی شود و شکیبا با ایفای نقش در فیلم هایی مانند «امه پشند، ابلق، تی تی و نشست خصوصی» ثابت کرد که گزینه خوبی برای نقش های پیچیده و جدی است.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید