تورم ماهانه و تورم نقطه ای پس از سه ماه افزایش یافت

تورم ماهانه و تورم نقطه ای پس از سه ماه افزایش یافت

به نظر می رسد وقفه در زنجیره تورم ماهانه که از مهرماه آغاز شد و تا آذر ادامه داشت، ناشی از تغییرات شاخص های پولی باشد که تیم اقتصادی دولت بارها اعلام کرده اند که تحت کنترل هستند؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی، شاخص های اقتصادی در آذرماه، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی در آخرین ماه پاییز به ترتیب 41.4 و 37.6 درصد گزارش شده است که در میان مدت تمامی سیاست های کنترل تورم را لغو می کند. اگرچه افزایش این متغیرهای پولی ناشی از سیاست های کسری بودجه است. نقدینگی در دسامبر به 4427.1 میلیارد تن رسید که پیش بینی می شود تا پایان سال از 4600 میلیارد تن فراتر رود. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه مواد غذایی در دی ماه امسال با 1.7 واحد درصد کاهش به 56 درصد رسید. اما تورم ماهانه و نقطه ای این گروه از کالاها روند رو به رشدی داشته است. تورم ماهانه با 0.3 واحد درصد افزایش به 1.7 درصد و تورم در این نقطه با 1.1 واحد درصد افزایش به 42.6 درصد رسید. بر اساس این نهاد آماری، برنج ایرانی به عنوان زیرگروه نان و غلات و رب گوجه فرنگی بیشترین تأثیر را بر تورم ماهانه مواد غذایی دارد. از سوی دیگر، تورم غیرخوراکی 2.7 درصد گزارش شده است و اجاره مسکن و پوشاک از مهمترین کالاهای موثر بر تورم غیرخوراکی بوده است. بر اساس گزارش دیگری از مرکز آمار، دامنه نوسانات تورم ماهانه دهک اول و دهم به ترتیب 1.7 و 2.7 درصد است. تورم خوراکی ها و غیر خوراکی ها برای دهک اول به ترتیب 1.2 و 2.3 درصد و دهک دهم 2 و 2.9 درصد است. این نشان می دهد که تفاوت تورم مواد غذایی بین بالاترین و پایین ترین دهک های درآمدی تنها 0.8 درصد است. به این دلیل که قیمت کالاهایی که بیشتر مورد مصرف خانوارها قرار می گیرند مانند حبوبات، پروتئین و گوشت نیز تورم بیشتری داشته است. به این ترتیب فاصله تورم بین دهک اولیه و نهایی کمتر می شود. مرکز آمار دریافت که نان و غلات در دی ماه 4.4 درصد افزایش یافت که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی بود. اگرچه این گروه از کالاها نقش مهم تری در سبد مصرفی خانوارها دارند، به طوری که هرگونه افزایش قیمت آنها مستقیماً بر مصرف آنها تأثیر می گذارد. تورم سالانه نان و حبوبات در ماه مورد بررسی حدود 49 درصد است. به جز نان و حبوبات، گوشت سفید و قرمز و فرآورده های گوشتی با تورم سالانه 52.4 درصد و شیر، پنیر و تخم مرغ با نرخ تورم 68.2 درصد از دیگر کالاهایی هستند که با افزایش قیمت ها پیش بینی می شود با کاهش شدید قیمت مواجه شوند. . امسال اما مصرف برخی از این کالاها به نصف کاهش یافته است. در همین رابطه علی عسگر ملکی رئیس اتحادیه تولید و پخش گوشت گوسفندی هفته گذشته گفت:
وی ادامه داد: با افزایش هزینه ها و کاهش قدرت خرید، مصرف سرانه گوشت قرمز نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است و اگر خانواده ای در سال گذشته 2 کیلوگرم گوشت در ماه مصرف می کرد، میزان خرید خود را به یک کیلوگرم در ماه کاهش داده است.

در بخشی دیگر از گزارش مرکز آمار، بیشترین تورم سالانه محصولات غذایی مربوط به «روغن ها و چربی ها» با 78 درصد است. افزایش تورم تنها به گروه غذایی محدود نمی شود، بلکه شامل محصولات غیرخوراکی نیز می شود. بیشترین تورم سالانه این گروه از کالاها مربوط به «هتل و رستوران»، «پوشاک و کفش» و همچنین «مبلمان و لوازم خانگی» با 60، 52.2 و 52.8 درصد است. البته نزدیک شدن تورم سالانه گروه سلامت به 40 درصد حتی در شرایطی که تخصیص ارز دولتی برای برخی داروها ادامه دارد، ممکن است سال آینده کشور را با خطراتی مواجه کند و یکی از پیامدهای اولیه آن افزایش قیمت دارو، به خصوص برای این یک بیماری خاص است. تورم و فرهنگ 45.2 درصدی از دیگر نگرانی هاست. به خصوص با افزایش تورم در این بخش، امکان تبدیل سرگرمی و فرهنگ به کالایی خاص و تجملی دور از ذهن نخواهد بود. از سال گذشته که تورم سالانه کشور زیر 30 درصد بود، 14 ماه می گذرد. یک سال و نیم از ماه گذشته که تورم زیر 30 درصد بود. بر اساس گزارش مرکز آمار، از شهریور 99 تا دی ماه امسال تورم نقطه‌ای بالای 40 درصد و از اردیبهشت امسال تورم سالانه بالای 40 درصد بوده است. این نشان می دهد که از سال گذشته سبد مصرفی خانوارها به ویژه دهک های پایین هزینه ای به شدت تحت تاثیر قیمت ها قرار گرفته است و با هر تغییر قیمت کالاها، میزان کالاهای مصرفی نیز دچار نوسان می شود. کارشناسان مهمترین دلایل افزایش تورم را کسری بودجه دولت و عدم تعادل بانکی می دانند. کسری بودجه که در سال های تحریم نفتی به سطوح بالاتری هم رسید و بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، دولت امسال «300 هزار میلیارد تن کسری بودجه جبران ناپذیر» دارد. با این حال برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که دولت در سال آینده نیز همین کسری بودجه را خواهد داشت. گزارش توسعه کلان منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که پایه پولی کشور افزایش یافته است که مهم ترین دلیل آن دامن زدن به عدم تعادل بانک ها با تعهدات مالی است. در همین رابطه عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در صفحه شخصی خود نوشت: اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی در ماه های اخیر افزایش یافته است. وی افزود: در نتیجه فشار دولت بر منابع بانک‌ها، حدود 150 هزار میلیارد تن فولاد به پایه پولی اضافه شده است. از ابتدای سال جاری تا آذرماه، پایه پولی 22.2 درصد افزایش یافته است. تأثیرات نوسانات بر متغیرهای پولی غیرقابل انکار است و پس از مدتی مشخص، خود را در افزایش تورم نشان می دهد. بنابراین، اگر دولت به سیاست‌هایی که ترازنامه بانک‌ها را به هم می‌زند ادامه دهد، کاهش تورم حکم باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید