تورم و نقدینگی تاثیر مستقیم بر بورس دارد/ شاخص واقعی سهام زیر یک میلیون واحد است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی یونسی، دکترای تاثیرگذاری بر بازار سهام، «در چند دهه اخیر، دو سطح (نقدینگی و تورم) به قدری به هم نزدیک شده اند که نمودارهای آنها با یکدیگر بالا و پایین می شود.

وی افزود: بورس که متاثر از این دو نرخ است نمودار آن با این دو شاخص حرکتی بسیار مشابه دارد اما وقتی به دولت یازدهم و دوازدهم می رسد به شدت فاصله می گیرد و افزایش می یابد. رویداد مصنوعی باعث دور شدن بازار سهام از تورم می شود. به عبارت دیگر، شاخص فعلی بورس مانند بیماری است که با مراقبت های مصنوعی زنده نگه داشته می شود و به محض قطع حمایت، آن حیات مصنوعی را از دست خواهد داد.

یونسی گفت: سهام هر کارخانه یا شرکتی بر اساس ارزش دارایی آن است. حال اگر این سهام از ارزش واقعی خود بالاتر بروند، همانطور که بررسی ها نشان می دهد، در نهایت محکوم به بازگشت به تورم خواهند بود. بنابراین بر اساس واقعیت بازار سرمایه، شاخص بورس باید در نهایت به اندازه تورم افزایش یابد و با توجه به شرایط فعلی، این شاخص باید به کمتر از یک میلیون واحد و حدود 900 هزار واحد برسد تا واقعی باشد. یعنی در حال حاضر حدود یک میلیون و 300 هزار واحد وجود دارد.

استاد پیام نور این دانشگاه گفت: با توجه به اینکه دولت وعده های خوبی برای بهبود بازار سرمایه داده و در حال حاضر شاهد وخامت اوضاع هستیم، به نظر می رسد دولت باید یکی از این دو سیاست را دنبال کند. یا آشکارا با مردم صحبت کنید و به آنها بگویید که نمی توانند بازار سهام را بهبود بخشند. یا به مردم بگویید منتظر آینده باشند تا با بهبود اقتصاد، سهام آنها رشد کند.

یونسی افزود: راه دیگر تعقیب عاملان فراخوان عمومی به بورس است. کارکنان دولت قبل و در راس آنها نخست وزیر تدبیر و امید که از طریق رسانه ملی مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق می کردند باید پاسخگوی این اقدام باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید