جشن چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی


ساعت: 19:07
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885690

رئیس جهاددانشگاهی در چهل و دومین سالگرد تاسیس این نهاد ضمن تبریک این روز گفت: وقتی صحبت از جهاد دانشگاهی می شود باید بتوانیم نظامی را در این سازمان نظامی مستقر کنیم که بتواند اکوسیستم و مکانی برای آن باشد. زندگی، رشد و توسعه همه نخبگان علاقمند به کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی و تجلیل از جهادگران نمونه این نهاد با حضور دکتر روح اله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی، معاون آموزشی دانشگاه برگزار شد. -رؤسای این نهاد و روسای واحدهای سازمانی صبح امروز سه شنبه 13 مردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ.

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: امسال به دلیل اینکه 25 مرداد ماه در دهه اول محرم و مصادف با روز تاسوعای حسینی (ع) است، این مراسم زودتر از موعد مقرر برگزار شد. وی ضمن تبریک سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: بعد از انقلاب اسلامی کار گروهی در عرصه علم از طریق جهاد دانشگاهی معنا پیدا کرد. این موسسه موفق شده است الگوی مناسبی در حوزه فناوری، نوآوری و اندیشه باشد. این نهاد به گونه ای عمل کرده است که الگوی مناسبی در عرصه علم است.

وی با بیان اینکه در سال های ابتدایی انقلاب جهاد دانشگاهی با موقعیت شناسی نیازها را به موقع شناسایی و برای رفع آن ها اقدام کرد و به الگویی علمی و عملی مفید برای کشور و شرکت های دانش بنیان تبدیل شد، گفت: موضوع مهم، که همیشه باید به آن توجه کرد آنچه باید بدانیم این است که جنبش جهاد دانشگاهی و این کلمه دارای تفاوت محتوایی و فرهنگی با جنبش های دیگر است. بنابراین اگر به این سوال پاسخ درستی ندهیم، گاه دچار مشکلات هویتی می شویم و اگر تفاوت هویت جهاد دانشگاهی را با سایر نهادهایی که رسالت مشترکی با ما دارند ندانیم، ممکن است موازی کاری را تجربه کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه در جهاد دانشگاهی بر دو کلمه مفهوم جهاد و مفهوم دانشگاه تاکید کردیم، ویژگی های کار جهادی را تبیین کرد و گفت: جهاد دانشگاهی سه ویژگی اصلی دارد. هر حرکتی جهاد نیست. هر تلاشی را جهاد نمی گویند; کار جهادی خستگی ناپذیر و سخت است. ویژگی دیگر از خودگذشتگی است. حرکت تلاش خستگی ناپذیری که برای خود انجام می دهیم، جهاد نیست، اما حرکت تلاش خستگی ناپذیری که با قربانی انجام می دهیم، جهاد است. در جهاد دانشگاهی باید ایثار را جدی گرفت. اینکه ما در کلام می گوییم کسی که برای خانواده اش تلاش می کند، مانند مجاهدت در راه خداست، یعنی همین.

دکتر دهقانی فیروزآبادی یکی دیگر از ویژگی های جهاد دانشگاهی را تحلیل کرد که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره و تأکید کردند و فرمودند: جهاد فقط در مقابل دشمن و مانع معنا دارد. جهاد در جایی که پول و کار و رفاه و … باشد معنی ندارد. اگر قرار باشد کار جهادی انجام دهیم قطعاً پر از سختی و مشکل و درد است اما نتیجه این است که کار بزرگی به دست مردم می رسد. اگر این سه ویژگی همراه با حرکت برای خدا انجام شود که الان جامعه هم به آن نیاز دارد، اتفاقات خوشی می افتد. من و نمایندگان مجلس و سایر جهادگران باید به این موضوع توجه داشته باشند. وقتی رضایت خدا در نظر گرفته شود، تحمل سختی ها آسان می شود.

وی بیان کرد: توجه به خداوند به ما کمک می کند تا در کارهای مختلف موفق باشیم. حرکت نزد خدا بسیار ساده است و برای هر انسانی حتی از کار آسانتر است. جهادگر نمونه، جهادی است که در مجاهدت، ایثارگری، کار برای خدا و تلاش برای رسیدن به اهداف و رفع موانع از همه جلوتر باشد. اگر هر جهادی به این موارد توجه کند، جهادگران برتر می شود. من دست چنین افرادی را می بوسم.

رئیس جهاددانشگاهی به مشکل علمی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: مفاهیم جهاد در دوران انقلاب گسترش یافت. مثلا جهاد سازندگی، جهاد کشاورزی و …. یکی از مقدس ترین مفاهیمی که همواره مورد توجه رهبر انقلاب بوده و مورد حمایت ویژه قرار گرفته است، جهاد دانشگاهی است.

وی ادامه داد: در پیوند مفهوم دانشگاه با مفهوم جهاد، دانشگاه تنها یک مکان فیزیکی و آموزشی نیست، بلکه دانشگاه هویت علم، فرهنگ، نوآوری و خدمات نوین و اکوسیستم نخبگان کشور است. بنابراین وقتی از جهاد دانشگاهی صحبت می کنیم باید بتوانیم یک نظام و تشکیلات نظامی در این سازمان ایجاد کنیم که بتواند اکوسیستم و مکانی برای زندگی و رشد همه نخبگان علاقه مند به کشور باشد. نخبگانی که حاضرند با حرکت خستگی ناپذیر و جهادی و مبارزه با دشمن در راه خدا به رشد کشور کمک کنند.

دکتر دگانی فیروزآبادی تصریح کرد: شرایط باید به گونه ای باشد که حضور افتخاری، عضویت و بازدید در جهاد دانشگاهی برای مردم دانشگاه های ایران و نخبگان سایر کشورها آرزویی باشد.


منتظر طرح های پیشنهادی در تدوین برنامه توسعه هفتم جهاد دانشگاهی هستیم

1658840728 1658824179 ftn3r ct6a1587 copy خبر خاکستری

دکتر عیسی علیزاده معاون هماهنگی و امور مجامع جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از سنت های حسنه ای که هر ساله در مرداد ماه در جهاد دانشگاهی صورت می گیرد، انتخاب و معرفی جهادگران نمونه است، گفت: امسال از مجموع 284 نفر برگزیده از سوی گروه های مختلف جهاددانشگاهی، 38 نفر به عنوان جهادگران برتر انتخاب شدند. البته از همه افرادی که شایسته حضور در لیست جهادگران نمونه هستند عذرخواهی می کنیم اما به دلیل محدودیت امکان انتخاب آنها وجود نداشت.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه در حال تدوین هفتمین برنامه توسعه جهاددانشگاهی هستیم، گفت: برنامه ششم را مطابق با دولت سیزدهم و واحدهای جهاددانشگاهی طراحی کرده ایم. در مورد اهداف بین بخشی، برنامه ها و … پیشنهادات سوال شد و برنامه های خود را اعلام کنید. تاکنون برخی از پیشنهادات دریافت شده و همکاران جهاد تا پایان مرداد فرصت دارند تا برنامه ها و نظرات خود را اعلام کنند.




معرفی الگوهای جهادی


1658822226 خبر خاکستری

در پایان مراسم جهادگران نمونه ارائه و ارزیابی شدند.




نقش جهاد دانشگاهی به عنوان حافظ نظام نوآوری در کشور

لازم به ذکر است همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، جلسه روسای واحدهای سازمانی این نهاد همچنین با حضور رئیس، معاونان و روسای واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

دکتر دگانی فیروزآبادی در این مراسم از جهاد دانشگاهی به عنوان گفتمانی یاد کرد که باید نقش حافظ نظام نوآوری در کشور را ایفا کند.

در ادامه این جلسه رئیس جهاد دانشگاهی به آسیب شناسی فعالیت های این نهاد پرداخت و برخی از روسای واحدهای سازمانی نیز به بیان دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند.

1658840592 photo 2022 07 26 17 30 16 خبر خاکستری

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید