حقوق 60 درصد کارگران بازنشسته زیر 6 میلیون تومان است

حقوق 60 درصد کارگران بازنشسته زیر 6 میلیون تومان است

قانون می گوید که افزایش حقوق سالانه باید حداقل بر اساس نرخ تورم فعلی باشد. حداقل اعداد و ارقام تخیلی و غیرواقعی تورم رسمی که گاه مردم را به خنده می اندازد باید در آستانه حقوق اعمال شود.

این اتفاق فقط برای یک سال و به صورت کمک معیشت بود و تامین اجتماعی در آستانه بایرام یک میلیون به مستمری بگیران پرداخت کرد. امسال یک استثنا بود و یک سری اتفاقات رخ داده بود که تامین اجتماعی تصمیم به پرداخت آن گرفت. در مورد آیدی باید با مدیرعامل تامین اجتماعی جلسه ای داشته باشیم و انتقادات را به او برسانیم. در حال حاضر نمی توانم به طور قطعی بگویم که تامین اجتماعی در پایان سال به بازنشستگان پاداش می دهد یا خیر. اول باید جلسه بگذاریم.

با این حال، واضح است که رقم کمک بسیار پایین است. رقم یک میلیون و 800 هزار تومانی هیچ بخشی از هزینه کمک به خانواده های بازنشستگان را پوشش نمی دهد و به همین دلیل در نظر داریم با مدیرعامل تامین اجتماعی جلسه ای داشته باشیم. واقعا نمیشه با این شماره عید تماس گرفت. بایرام با این تعداد شایسته کرامت انسانی نیست. وقتی می گوییم عیدی باید به یک مستمری بگیر چیزی بدهیم که حداقل یک مانتو و یک شلوار بخرد. نمی توان تصور کرد که حال همه خوب است و میزها خالی نیستند. شناسه باید حداقل پول یک کت و شلوار باشد. حالا با 1 میلیون 800 هزار تومان کت و شلوار از کجا می توان خرید؟ رنگ آمیزی سفره تعطیلات بازنشستگان به کنار. دولت برای همه گروه‌ها، از کارمندان شاغل و بازنشسته گرفته تا ارتش، تعطیلات یکسانی تعیین می‌کند و کارگران بازنشسته را نیز شامل می‌شود، در حالی که کارگران بازنشسته احساس می‌کنند باید به همان میزانی که کارگران شاغل در پایان سال مرخصی دارند، مرخصی بگیرند.

البته سایر گروه های شغلی حقوق نسبتاً بالاتری دارند. بازنشستگان صندوق ملی و ارتش نسبت به کارگران بازنشسته میانگین دستمزد بالاتری دارند، با این تفاوت که در اواسط امسال مشمول بازگشت حقوق شدند.

بله، آن قسمت از پرونده مشکل دارد. در صندوق تامین اجتماعی 60 درصد مستمری بگیران 6 میلیون یا کمتر حقوق می گیرند، اما در کشورهای دیگر 2 درصد مستمری بگیران 6.5 میلیونی نداریم و همه بیش از این مبلغ می گیرند، بنابراین درآمدها. اصلا قابل مقایسه نیستند به این ترتیب اکنون تنها یک مطالبه عمومی و زیربنایی مهم است و آن هم این است که 6 میلیون تومان که آستانه قانونی است کفاف زندگی یک خانواده معمولی را برای شش روز نمی دهد. برو خرید، آن پول خرج می شود.

انتظار شما از افزایش مستمری در سال آینده چیست و دستمزدها چقدر باید افزایش یابد تا این وضعیت تغییر کند؟

الان نمی توانیم عدد را بگوییم اما بارها اعلام کرده ایم که دولت قانون را اجرا می کند. قانون می گوید که افزایش حقوق سالانه باید حداقل بر اساس نرخ تورم فعلی باشد. نرخ تورم را نیز نهادهای رسمی و دولتی اعلام می کنند. بانک مرکزی و مرکز آمار و ما خودمان اعداد را نمی گیریم! حداقل اعداد تورمی جعلی و غیرواقعی که گاه مردم را به خنده می اندازد باید در آستانه دستمزد اعمال شود. البته حداقل هزینه معیشت نیز در قانون تعیین شده است و در ماده 96 قانون تامین اجتماعی بر لزوم افزایش مستمری بر اساس افزایش هزینه زندگی تاکید شده است.

در صندوق اجتماعی 60 درصد مستمری بگیران 6 میلیون یا کمتر حقوق می گیرند اما در کشورهای دیگر 2 درصد مستمری بگیران 6.5 میلیونی نداریم و همه بیشتر از این رقم می گیرند.

قانون باید رعایت شود و دولت، مجلس و همه تصمیم گیران باید از آن پیروی کنند. اعمال حداقل دستمزد به این معنی است که افزایش دستمزد کمتر از تورم نیست. امیدوارم امسال در این شرایط تورمی سخت از قانون پیروی کنند. در مواد 111 و 96 قانون تامین اجتماعی افزایش دستمزد از الف به ی تعیین شده است و جای هیچ تردیدی نیست.

با توجه به 25 درصد باقیمانده تناسب، برنامه تحصیلات تکمیلی چیست، چگونه این درخواست را پیگیری خواهید کرد و آیا امیدی به تحقق آن تا پایان سال وجود دارد؟

ما این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم زیرا این موضوع جستجوی همیشگی ماست. دو سه نامه به تامین اجتماعی نوشتیم و سازمان موضوع را به معاونت فنی خود ارجاع داد تا بررسی شود. در این زمینه با وزیر کار صحبت کرده ایم. بحث ما این است که حتی اگر منابع ریالی هم ندارند، قبل از پایان سال تصمیمات مستمری بگیران را بگیرند و بعد پرداخت مطالبات را در دستور کار قرار دهند. زمان زیادی تا پایان سال نداریم. اجرای آن همچنان در حال بررسی است و متاسفانه هنوز در مورد زمان شروع پرداخت صحبتی نکرده ایم. انتظار داریم سازمان مشکل را بپذیرد و راه حل ها را صادر کند، سپس در مورد جزئیات صحبت خواهیم کرد.

به بازنشستگان این اطمینان را می دهم که این موضوع جزو اولویت های ماست. جلسات متعدد، جلسات و مکاتبات مکرر با وزیر کار، نمایندگان مجلس و مدیرعامل سازمان داشتیم. پیگیری ما به صورت روزانه است و هر روز در حال پیگیری این موضوع هستیم. از نمایندگان مردم هم به عنوان ناظر قانون سوال پرسیدیم. ما پرونده را از طریق تمام مراجع پیگیری کردیم. البته نمی‌خواهیم به دادگاه برویم و شکایت کنیم، اما اگر برای حقوق بازنشستگان مجبور به این کار باشیم، این کار را می‌کنیم چون راه دیگری وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید