حکم ضد صهیونیستی دیوان لاهه به شورای امنیت ارجاع می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج


به گزارش الجزیره، دوجاریک سخنگوی «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل است. ملل متحد متحد در پاسخ به صدور رای دادگاه لاهه در مقابل اسرائيل وی تأیید کرد که تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری لازم الاجرا است و او متقاعد شده است که همه طرف ها از آنها تبعیت خواهند کرد.

دوجاریک ادامه داد: گوترش فورا اطلاعیه اقدامات موقت را به دیوان بین المللی دادگستری شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد کرد.

به گفته دوجاریک، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از اسرائیل می خواهد که از حکم دیوان بین المللی دادگستری تبعیت کند و مرتکب اعمالی نشود که منجر به نسل کشی شود.

جوآن دونوهو، قاضی دادگاه لاهه وی شامگاه جمعه در جلسه صدور حکم شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در خصوص نسل کشی غزه تاکید کرد: از کشتار مداوم غیرنظامیان در نوار غزه به شدت ناراحت هستیم.

رژیم صهیونیستی در جریان رسیدگی به رای دادگاه لاهه بارها از توسل به زور در غزه، اظهارات تحریک آمیز مقامات ارشد رژیم صهیونیستی که برای انسانیت زدایی از فلسطینی ها و تحریک جامعه جهانی و همچنین کشتار مردم فلسطینی ها بیان شده بود، انتقاد کرد. کشتار بی‌شماری غیرنظامیان بی‌گناه در نوار غزه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

همچنین وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرد که تصمیم دادگاه لاهه یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و نقطه عطف مهمی در جستجوی عدالت برای مردم فلسطین است.

وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: اکنون شورای امنیت سازمان ملل به طور رسمی از تصمیم دادگاه مطلع خواهد شد. حق وتوی برخی کشورها نمی تواند مانع برقراری عدالت بین المللی شود، به ویژه در بحبوحه اوضاع غزه که به دلیل اقدامات اسرائیل و نقض کنوانسیون نسل کشی هر لحظه بدتر می شود.

در این بیانیه تاکید شده است: کشورهای ثالث اکنون به زنگ خطر جدی تهدید نسل کشی علیه مردم فلسطین در غزه و در نتیجه جلوگیری از نسل کشی اسرائیل و اطمینان از نقض کنوانسیون نسل کشی خود با کمک و همدستی در غزه گوش می دهند. مرتکب نسل کشی نیستند، آنها باید مستقل و فوری عمل کنند. این موضوع قطعاً همه کشورها را موظف می کند که از تأمین مالی و تسهیل اقدامات نظامی اسرائیل که مبتنی بر منطق و نسل کشی است، دست بکشند.

از سوی دیگر در پی صدور رای تاریخی دادگاه کیفری بین المللی علیه رژیم صهیونیستی در پرونده آفریقای جنوبی علیه این رژیم به اتهام نسل کشی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اعضای کابینه خود دستور داد. از اظهار نظر و واکنش نسبت به این قضاوت خودداری کنند.

تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دستور نتانیاهو را به اعضای کابینه ابلاغ کرد و از آنها خواست تا زمان انتشار موضع کابینه در این خصوص از اظهارنظر عمومی خودداری کنند.

هارون باراک، قاضی اسرائیلی در یک نظر مخالف نوشت که «اگرچه من معتقدم که اتهام نسل کشی جنبه عقلانی ندارد، اما به دو رأی دادگاه رأی مثبت داد. به گفته باراک، او به تصمیم دادگاه لاهه که تل آویو را ملزم می کند از تحریک عمومی اجتناب کند و دسترسی به کمک های بشردوستانه در نوار غزه را تضمین کند، رای مثبت داد.


آیا این خبر مفید بود؟