حکم دیوان عالی کشور: حکم اعدام «حمید کاراحسانلو» در پرونده شهید عجمیان لغو شد.

حکم دیوان عالی کشور: حکم اعدام «حمید کاراحسانلو» در پرونده شهید عجمیان لغو شد.

دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم اعدام کاراحسنلو، حسین محمدی و رضا آریا لغو و حکم اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی در پرونده شهید عجمیان تایید شد.

مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور با اعلام احکام قطعی پرونده شهادت عجمیان گفت: با تجدیدنظرخواهی محمد کرمی و سید مهدی حسینی موافقت و حکم صادره برای حمید کاراحسنلو، حسین محمدی و رضا آریا نقض شد.

امیر هاشمی در این توییت نوشت: نتیجه شکایت ۱۶ متهم پرونده شهید عجمیان در دیوان عالی کشور؛ با تجدیدنظرخواهی محمد کرمی و سید مهدی حسینی به استناد بند الف ماده 469 قانون مدنی موافقت شد. حکم صادره از سوی حمید کاراحسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به دلیل نقص در تحقیقات نقض شد.

نهم آذرماه اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان شهدای عجمیان برای 15 متهم تشکیل و مفاسد زمین برای آنها مشخص شد. نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست قرائت شده در جلسه علنی دادگاه گفت: با توجه به شکایت اولیای دم شهید سید روح الله عجمیان، گواهی پزشکی قانونی، بازسازی صحنه جنایت، اظهارات صریح و اعترافات متهم. در رابطه با ارتکاب جرایم، کشف ادوات و ادوات جنایت توسط متهم، معاینه تلفن همراه متهم و کشف محتوای مجرمانه در آن، تصاویر منتشر شده از شهید بسیجی سید روح الله عجمیان خواهشمند است از رئیس دادگاه برای مجازات اشد متهم و صدور احکامی متناسب با جرایم متهم 15 آذر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه با اعلام احکام بدوی متهم پرونده شهادت عجمیان توضیح داد: در این پرونده برای 16 متهم احضاریه ابلاغ شد که سه نفر از آنها زیر 18 سال سن دارند.

وی با اشاره به اتهامات وارده به این افراد گفت: برای پنج نفر از این متهمان اتهام فساد مالی در دنیا از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی، تعرض به ماموران، جرمی که منجر به اخلال جدی در نظم و امنیت عمومی و منجر به شهادت شد. حافظ امنیت بسیجی شهید عجمیان به اعدام محکوم شد.

ستایشی ادامه داد: 11 متهم دیگر این پرونده از جمله سه متهم زیر 18 سال نیز به دلیل نقش آفرینی و تأثیر اعمالشان در شهادت عجمیان به حبس های طولانی مدت محکوم شدند.

وی تاکید کرد: آرای غیر قطعی مربوط به دادگاه بدوی است و در صورت اعتراض طبق قانون در دیوان عالی کشور تجدیدنظر خواهد شد.

پس از آنها جزییات بیشتری از حکم محکومان پرونده شهادت شهید ادجمیان بر اساس احکام صادره برای پنج نفر از متهمان که عمده اقدامات آنها از جمله مجروح شدن شهید با چاقو و تعرض بود، اعلام شد. وی با سنگ و مشت و لگد وارد عمل شد و کشیدن شهید با بدن برهنه روی آسفالت خیابان منجر به شهادت سید روح الله عجمیان به اتهام افساد الارض با ارتکاب جنایت علیه امنیت شد. حمله به عوامل مقاومت بسیج و فرج و جنایت علیه تمامیت جسمانی افرادی که موجب اخلال جدی در نظم و ناامنی عمومی کشور و منجر به شهادت پاسدار بسیجی سید روح الله عجمیان شد، اعدام شدند و 11 نفر دیگر متهمان (از جمله 3 جوان حدوداً 18 ساله) نیز به دلیل نقش داشتن در اغتشاشات و تأثیر اقدامات آنها در شهادت سید اعدام شدند. روح الله عجمیان به حبس طویل المدت (تا 25 سال) محکوم شدند.

دیدگاهتان را بنویسید