خواننده جذاب ایرانی کیست؟ | روز جدید

خواننده جذاب ایرانی کیست؟  |  روز جدید

عصمت باقرپور بابلی با نام هنری دیلیک در اسفند 1303 در بابل به دنیا آمد. دارکیش یکی از خوانندگان مشهور قدیمی موسیقی سنتی ایران است که ترانه‌ها و تصنیف‌های زیادی از خود به جای گذاشت و سرانجام در شامگاه 11 شهریور 1382 در تهران درگذشت.

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: موسیقی چیزی نیست که بتوان آن را به دلیل تأثیری که بر ذهن و قلب انسان دارد، نادیده گرفت. موسیقی و آهنگ آمیخته با آهنگ، گاهی چنان خاطراتی را برای انسان زنده می کند که تا آخر عمر با آن آهنگ و هنرمندش زندگی می کند. Delic یکی از آن حافظه سازان است.

زن حنجره طلایی ملقب به عصمت بغرپور بابلی اکنون در امامزاده طاهر تهران در زمین افتاده است.

دخلی نامی است که بسیاری از ایرانیان به ویژه افراد مسن آن را می شناسند و آهنگ های او را شنیده و شنیده اند.

در 12 اسفند 1303 در شهر بابل دختری به دنیا آمد که بعدها به یکی از ستارگان موسیقی ایران تبدیل شد. او که با نام‌ها و القاب ژان خنجره طلایی، آتش کاروان هنر و البته دلیش شناخته می‌شود، خواننده ایرانی در سبک‌های موسیقی سنتی، محلی و پاپ بود.

جالب است بدانید که دارکیش ترانه های خود را به فارسی و مازندرانی خوانده است و طرفداران زیادی دارد. او همچنین ترانه‌هایی را با نام نیلوفر در موارد متعدد خوانده است، از جمله آهنگ‌هایی که نوشته و به‌عنوان آهنگ شکسته خوانده است.

از کودکی بچه های محل را دور خود جمع می کرد و شعر می خواند و آنها هم دست می زدند. او از کودکی استعداد خود را در خوانندگی اینگونه نشان داد.

بعدها به صدای قرائت قرآن مادرش توجه کرد و آن را شنید و سپس آوازهای مازندرانی به ذهنش خطور کرد، با اینکه سواد نداشت و خواندن و نوشتن نداشت، با اینکه مدرسه رفته بود و حفظ کرده بود. آیات متعددی از قرآن را تلاوت می کرد و هر از گاهی آنها را تلاوت می کرد.

بیوگرافی جذاب خواننده ایرانی

عصمت باقرپور در دوازده سالگی پدرش را از دست داد و زندگی اش به این شکل تغییر کرد. شاید اگر این اتفاق نمی افتاد، او یکی از خوانندگان معروف امروز ایران نبود.

پس از فوت پدر، مادرش که به جز او شش دختر و سه پسر داشت، توان تامین مخارج زندگی را نداشت، بنابراین تصمیم گرفت او را نزد یکی از خواهرانش که سال ها قبل ازدواج کرده بود و در تهران زندگی می کرد، بفرستد. عصمت می تواند در تهران تحصیل کند و البته باید هزینه ها از خانواده برداشته شود.

عصمت به همراه دوست پدرش که راننده کامیون بود از بابل به تهران آمد و عصمت را در منطقه سرچشمه تهران به خواهرش سپرد.

بعد از مدتی عصمت از خواهرش مولاد خواست که او را به مدرسه ببرد زیرا دوست دارد درس بخواند. مولود او را به مدرسه برد و در دوازده سالگی نامش را در دبستان ثبت نام کرد.

عصمت مصمم به درس خواندن بود و اهمیتی نمی داد که دانش آموزان چقدر او را مسخره و تحقیر می کنند. آنها نمی توانستند قبول کنند که همکلاسی شان خیلی از آنها بزرگتر است و تا آن روز مدرسه نرفته بود. عصمت با همه سختی ها به سرعت پله های یادگیری و سواد را طی کرد و به کلاس پنجم رسید. درس را بیشتر ادامه نداد، اما هوش و ذکاوتش قطع نشد و با تکیه بر آن و تخیل خود، بعداً اشعار را یاد گرفت و آنها را گفت.

وقتی کلاس پنجم ابتدایی بود، در کلاس موسیقی خوش شانس بود. استاد موسیقی آنها نوازنده ای به نام ظهیرالدینی بود که خودش ویولن سل می نواخت. او که نت ها را به خوبی می دانست متوجه شد که دالیش نتی بالاتر از سایر همکلاسی هایش می خواند. او از دلیک پرسید که آیا می‌خواهد در رادیو آواز بخواند؟

در آن زمان رادیو تازه وارد ایران شده بود و سابقه و سابقه چندانی نداشت، درهی نمی دانست آن چیست، اما به دلش اعتنا کرد و پذیرفت. ظهیرالدینی عصمت را به بخش موسیقی کشور برد که ریاست آن را روحلا خالگی، علینگی وزیری و حشمت سنجری بر عهده داشتند. استاد موسیقی عصمت او را به روحاله خالگی معرفی کرد و پس از شنیدن صدای او نام او را نوشت و او را به استاد آواز عبدالعلی وزیری سپرد. عصمت در عرض شش ماه بیشتر سازها و گوشه ها را می شناسد و تسلط می یابد، اما به طور کلی آموزش آواز او نزدیک به سه سال طول می کشد.

به گزارش رویداد۲۴، جالب است بدانید که نام دخلی (گوشه ماشین ریسندگی) توسط روح الله خالقی به عصمت داده شد و وی پس از آن خود را با این نام معرفی کرد.

در آن زمان او 20 ساله بود و رادیویی که جز قمرالملوک وزیری با روحیه و با روحیه و عزت ضرابی خواننده زنی نداشت، خواننده جدید و جوانی دید. ‏

خواننده جذاب ایرانی کیست؟

اولین اجرای جذاب رادیو در سال 1323 بود که مهدی خالدی و گروهش او را همراهی کردند. زمانی که صدای جذاب رادیو توجه زیادی را به خود جلب کرد و همه می خواستند بدانند این خواننده جدید کیست.

دلیش با اینکه آهنگ هایی در سبک پاپ دارد و پس از آشنایی با شیبانی، آشنایی با مهدی خالدی او را به سمت سبک سنتی سوق داد، سبکی که دلش آن را دوست داشت و به همین سبک به کار خود ادامه داد.

او در مدت کوتاهی که از حضورش در رادیو می گذرد، تنها با 21 سال سن در ردیف بزرگان رادیو قرار گرفت و با خوانندگان بزرگ و مشهور به اجرای آهنگ های دو نفره پرداخت.
تکنیک صدای جذاب

به گفته رضا مگدار، محقق و کارشناس موسیقی، صدای جذاب تنها صدای چپکوک زن بود که در خواندن راستکوک نیز مهارت داشت.

علاوه بر بلندی صدا، صدای جذابش قدرت و وسعت زیادی داشت و به اصطلاح استادان آواز صدایش را صدای سینه می خواندند. صدای بی نظیری داشت اما آواز مازندرانی را فراموش نمی کرد و در آن زمینه صاحب سبک بود.

رضا مقدار نیز درباره دهلی می گوید: وقتی دهلی می خواند، کشوری برای شنیدن صدای او ساکت می شود.

ورود جذاب به سینما

با اصرار برخی اهالی سینما به ویژه اسماعیل کوشان وارد حرفه بازیگری و سینما شد. به گفته کوشان حضور و چهره جذاب او می تواند موفقیت فروش هر فیلمی را تضمین کند. کوشان موفق شد دالیش را متقاعد کند که از شک و تردید دست بردارد و وارد سینما شود و برای اولین بار وارد سینمای ایران شد.

اولین فیلم او شرمسر نام داشت و با استقبال خوبی روبرو شد. بعدها در فیلمی به نام مادر که به تهیه کنندگی همسرش شاپور یاسمی ساخته شد نیز بازی کرد.

خواننده جذاب ایرانی کیست؟

در اینجا به فیلم هایی که دارکیش در آنها بازی کرده است اشاره می کنیم:

من شرمنده ام

مادر (دلیخ در این فیلم با قمرالملوک وزیری همبازی شده است)

افسونگر

توطئه و قمار زندگی

فردا روشن است

خواننده جذاب ایرانی کیست؟
آهنگ های جذاب و ماندگار

از جمله ماندگارترین تصنیف های جذاب می توان تصنیف های زیر را نام برد:

بنشین کنار من خاطره کودکی آتش کاروان برگشت سفر تربت حافظ ساز شکسته گذشت بسته گردباد آمد با آسایش یادم کن از یادم گرفت (دو صدا با ویگان) بهار نو آمد اسیر به دام تو ترحم کردم، ای بی ثمر، بی قرار، از یاد رفته، تو را بفرست، سرگرمت کنم، در حسرت عاشقی، سایه و…
درگذشت دیلیز خواننده ایرانی

بیمارستان ایرانمهر و پس از مدت ها تحمل بیماری درگذشت. من عصر چهارشنبه 11 سپتامبر 2003 را به اشتراک گذاشتم

پسر جذاب «سهیل فزون مایه» پیش از این تصمیم گرفته بود پیکر مادرش را در امامزاده طاهر مهرشهر کرج به خاک بسپارد که در نهایت بدون هیاهو انجام شد.

جالب اینجاست که هیچ رسانه و ارگان دولتی درباره درگذشت این خواننده ایرانی چیزی نگفته و ننوشته و او در سکوت از دنیا رفت.