دولت گوساله و گوسفند زنده را کیلویی 59 تا 62 هزار تن می خرد

ساعت: 16:26
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1780488

با توجه به کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار که موجب ضرر و زیان و اعتراض کشاورزان شد، وزارت جهاد کشاورزی نرخ حمایتی خرید هر کیلوگرم گوشت بره زنده را 62 هزار تن و هر گوساله زنده را 59 هزار تن اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی، قیمت خرید حمایت از دام‌های روستایی را به دلیل کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار و ضرر و زیان و اعتراض کشاورزان اعلام کرد.

بر این اساس، وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید نگهداری برای هر کیلوگرم بره زنده را 62 هزار تن و گوساله زنده نر را 59 هزار تن اعلام کرد.

در نامه سید جواد ساداتی نژاد آمده است:

شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی در جلسه 1400.8.3 بر اساس مفاد قانون ضمانت اصلاحات خرید محصولات اساسی کشاورزی به منظور حفظ کشاورزان روستایی از شرایط خشکسالی در سال 1400 ، موارد زیر را تصویب کرد:.

1) قیمت خرید حمایت از دام روستایی تولیدی به شرح زیر است.

بره چاق زنده 620000 ریال

گوساله نر پرواربندی زنده 590000 ریال

تبصره: شرکت پشتیبانی امور دام کشور مجاز است معادل (20) درصد از قیمت خرده فروشی فوق الذکر را به عنوان نهاده تأمین نماید.

۲) شرکت سهامی ملی «حمایت از دامپروری» با اولویت اتحادیه‌های صنفی، تعاونی‌ها، پرورش دهندگان توانمند و سایر سازمان‌های ذیربط در سازوکار اجرایی این موضوع اقدام به خرید دام زنده در قالب تولیدات قراردادی کند.

3) شرکت سهامی ملی حمایت از اصلاح نژاد دام موظف است فرآورده های دامی را برای پرورش دام مطابق ضرایب اعلامی معاونت پرورش دام در قالب قرارداد ایمنی با دامداران به مدت سه ماه تهیه کند.

4) شرکت سهامی حمایت از دامپروری کشور موظف است از محل خرید این مصوبه نسبت به تکمیل ذخایر استراتژیک اقدام نماید.

تبصره : شرکت سهامی حمایت از دامپروری کشور به منظور تامین و تکمیل ذخایر و استراتژی با ارائه سهم حق پیش خرید دام زنده را دارد.

5) شرکت سهامی حمایت از دامپروری متعهد می شود بر اساس تصمیم شماره 020.15214 مورخ 1400.7.14 شورا برای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به منظور بهبود تولید با معاونت دامپروری موافقت کند. کارایی حیوانات سبک و سنگین در تولید قراردادی، مدیریت صادرات برای رسیدن به تعادل نسبی بازار.

6) دستورالعمل اعمال این مصوبه توسط معاونت امور دام با همکاری شرکت سهامی «حمایت دامپروری» ظرف یک هفته و به دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی. که پس از تاکید وزیر کشاورزی و رئیس شورا ابلاغ می شود.

7) منابع مالی لازم برای این مصوبه از تسهیلات بانکی جامعه حمایت از دامپروری کشور تامین خواهد شد.

8) سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است پس از انجام حسابرسی قانونی نسبت به بازپرداخت وام مورد نیاز، اطمینان از زیان احتمالی خرید و پرداخت هزینه های بعدی اجرای این مصوبه اقدام نماید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید