روایتی از کودتای 28 مرداد و تاثیر آن بر آینده ایران/ ایران را برده آمریکا می خواستند+عکس


ساعت: 17:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890991

در گفتگو با رئیس بنیاد مطالعات تاریخ ایران این موضوع مطرح شد.

کودتای 28 مرداد 1332 که توسط آمریکایی ها طراحی شد، زمینه را فراهم کرد تا ایران دوره پهلوی زیر چاقوی آمریکا قرار گیرد و کشور به بردگی کشیده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس، آمریکا و انگلیس برای دستیابی به منابع ایران و تسلط بر صنعت نفت کشور در 28 مرداد 1332 کودتا کردند.

این کودتا با برنامه ریزی و نظارت گسترده سازمان های جاسوسی و استفاده از عوامل داخلی انجام شد و سپس با نقشه از پیش تعیین شده دولت ملی محمد مصدق سقوط کرد.

دولت های آمریکا و انگلستان از مدت ها پیش به دنبال راه حل های سیاسی برای سرنگونی مصدق بودند، اما پس از قیام 30 تیر 1331، تنها راه برکناری دولت ملی مصدق را «ظهور کودتای نظامی» دانستند. انگلیسی ها با تکیه بر سرمایه های بنیادی و ساختاری خود به میدان آمدند و شاید مهمترین آنها متخصصانی با تجربه خودشان بودند که در ایران کار می کردند و زبان فارسی را کاملاً می دانستند.

35e92fed 4d31 4b7a 8464 87bd7dce4e70 خبر خاکستری

انگلیسی ها یک شبکه اطلاعاتی قوی در نیروهای مسلح ایران داشتند که در طول جنگ جهانی دوم شکل گرفت. سازمان MI6 یک شبکه غیرنظامی ریشه دار داشت که متشکل از برادران رشیدیان بود.

رئیس بنیاد تاریخ ایران در گفتگو با صبح زاگرس گفت: یکی از ترفندهایی که فراماسون ها پس از بازیگر شدن در مرحله بعد از مشروطه سعی در گسترش آن در بین مردم داشتند این بود که کشور بدون وابستگی و پس از آن نمی تواند توسعه یابد. غرب و این شعار را مطرح کردند که برای آبادانی کشور و رسیدن به خواسته های مردم باید سر تا پا بیگانه باشد.

سیدحمید روحانی گفت: این جریان را رواج دادند که ملت ها و کشورهای آزادی خواه بدون وابستگی به ابرقدرت ها نمی توانند در کشور خودشان برای احقاق حقوق توده های محروم و تحت ستم کاری انجام دهند و دیکتاتور حاکم بر آنها ظلم می کند. به آرامی مگر اینکه یک قدرت خارجی از آنها حمایت کند و از آن زمان این بحث ها به دولت و قدرت بستگی دارد.

b4ba7a2e 82c0 42ff ac6b 507d9aa56d6e خبر خاکستری

وی افزود: وقتی بحث ملی شدن صنعت نفت مطرح شد، دکتر مصدق و حامیانش گفتند که با حمایت آمریکا می توانیم بر استعمار انگلیس غلبه کنیم و نفت را از چنگ شرکت های انگلیسی خارج کرده و ملی کنیم.

حجت الاسلام روحانی همچنین گفت: علیرغم اینکه در آن زمان آیت الله کاشانی و مرحوم نواب صفوی تذکر دادند و بیانیه ای صادر کردند و هشدار دادند که آمریکا هیچ تفاوتی با انگلیس ندارد و استعمارگران همان بوم هستند و منافع خود را تامین می کنند. دنبال کردن؛ اما به دلیل خوشبینی که دکتر مصدق به آمریکا داشت این هشدارها را نادیده گرفت و در نتیجه آمریکا با کمک دولت ایران توانست نفت را از گلوی انگلیس بیرون بکشد و سپس کودتای شرم آور انجام داد. که می توانست یک خدمتکار را به تمام معنا بکشد تا بر این کشور حکومت کند.

وی افزود: با توجه به اینکه مصدق به آمریکا خوشبین بود و نظر مساعد داشت، اما آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که مصدق فرد مفیدی برای منافع آنها نیست، زیرا مصدق افکار ملی و میهنی داشت و قانونمند بود و با او موافق نبود. او برای حفظ قدرت مجبور به هر خیانت و جنایتی شد و به همین دلیل با این کودتا حکومت او را سرنگون کردند و دست نشانده ای به نام محمدرضا پهلوی را که جز سلطنت و قدرت و شهوترانی و شهوترانی به هیچ چیز نمی اندیشید. رهبری .

605e98b0 082b 4e60 840c e1016c774fad خبر خاکستری

روحانی تصریح کرد: پس از این کودتای ننگین، کنسرسیوم نفت ایجاد شد و بیش از ربع قرن آمریکایی ها کشور را غارت کردند و ملت را در وضعیت تاریکی قرار دادند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران تصریح کرد: این خط وابستگی به آمریکا و خط سازش بعد از کودتای 28 مرداد درس عبرت نشد و با وجود ضربه ای که آمریکا از پشت به مصدق وارد کرد، باز هم به دنبال این بودند. با آمریکا و آنها کنار بیایند و بر اساس سیاست های آمریکا حرکت کنند و این جریان ادامه پیدا کرد.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: زمانی که نهضت امام خمینی (ره) شروع شد، بر خلاف این تصورات و معادلاتی که ایجاد کرده بود، نه قدرت های خارجی را به عنوان کمک کننده به ایران می دید و نه هرگز آنها را در این عرصه دید. دستور می دادند که فکر می کردند باید از آنها کمک بگیرد و می دانست که جهانخواران و استعمارگران هیچ گاه منافع ملت ها را در نظر نمی گرفتند و جز خیانت و توطئه کاری نمی کردند، لذا حرکت آنها با شعار «نه شرقی نه غربی» ادامه یافت. او پیدا کرد، اما خط سازش در برابر این گرایش خنثی شد.

7311e6a9 b16a 4f0e 9cff 2e4c192e5340 خبر خاکستری

وی در پایان گفت: به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که امام نشان دادند باید بدون وابستگی به بیگانگان انقلاب را به پیروزی برسانیم و دست همه زورمندان را از سرنوشت کشور کوتاه کنیم، اما خواستند از هر لحاظ با آمریکا کنار بیایید مهندس بازرگان به اتفاق ابراهیم یزدی دولت موقت تشکیل داد و به الجزایر رفت و با مشاور رئیس جمهور آمریکا در آن زمان ملاقات کرد و وقتی امام علت این دیدار را پرسیدند بازرگان پاسخ داد که ما نمی توانیم حکومت کنیم. این کشور بدون آمریکا و باید به خاطر مدیریت کشور باید با آمریکا در تماس باشد که با واکنش تند امام مواجه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید