سارا گرجستان واقعی کیست؟ خدمتکاری که ملکه ای توانا شد

حرمسرای ناصرالدین شاه شهره خاص و عام است. گفته می شود که او 112 زن و صیغه داشته و در زمان مرگ 85 زن در حرمسرای او بوده است.

اما در این میان این پادشاه غریب قاجار، نوکرانی چون جیران، انیسه الدوله، زبیده خانم و شکو السلطنه داشت.

سارا گرجستان واقعی کیست؟  خدمتکاری که ملکه ای توانا شد

با مرگ جیران، دختر مورد علاقه شاه، فاطمه (یا سارای گرجی از سریال جیران) که در ابتدا به عنوان خدمتکار و برای فراگیری آداب معاشرت به جیران سپرده شده بود، در میان شطرنج محبوبیت خاصی پیدا کرد و به تدریج جای خود را در داخل باز کرد.
فاطمه که بعدها به انیس الدوله معروف شد از گرجی های آواره دوره صفوی بود.

گفته می شود انیس الدوله که با خانواده پدرش در روستای امام زندگی می کرد به همراه عمه اش برای خدمت به همسایه اش به حرم رفته بود و تا زمانی که او زنده بود با او ارتباط بسیار نزدیک داشت. پس از مرگ ناگهانی جیران، اولین معشوقه شاه، تمام دارایی او از جمله مهر شاه به فاطمه رسید.

انیس الدوله، یک ملکه باهوش و با نفوذ
انیس الدوله زنی پارسا و توانا بود که به زودی خواندن و نوشتن آموخت و دایره قدرت و فعالیت خود را در حرم گسترش داد. او خیلی زود به عنوان مهدعلیه مادر ناصرالدین شاه وارد عرصه سیاست شد و با آموختن بسیار قواعد بازی را فرا گرفت. او از معدود کسانی بود که جرات مقابله با ناصرالدین شاه را داشت، اما داستان ها نشان می دهد که شاه از او شنیده و در بسیاری از مسائل با او مشورت کرده است.

او مدیر داخلی بود و وظایف اداری مانند پذیرش زنان بزرگ دولتی را انجام می داد. انیس الدوله اولین ملکه ایران است که به اروپا سفر کرد و نشان خورشید و مجسمه همایون را دریافت کرد. او همچنین زنی با فضیلت و مذهبی بود که بخش قابل توجهی از دارایی خود را وقف پادشاه بینوایان کرد.

وفاداری عجیب به ناصرالدین شاه
انیس الدوله هرگز حاضر به ازدواج دائم با ناصرالدین شاه نشد و صاحب فرزند نشد. شاه هر شب را با انیس الدوله صبح می کرد و اقامتگاه اصلی او نزد انیس الدوله بود. در وصف عشق انیس الدول به ناصرالدین شاه، می گویند که پس از ترور شاه، او چنان اندوهگین بود که وقتی اتابک، نخست وزیر، مستمری خود را در قالب یک بسته اسکناس برای او فرستاد، آنقدر گریه کرد. وقتی تصویر شاه را روی اسکناس دید مریض شد و چند روز بعد فوت کرد.

بازیگر نقش سارا گرجی در سریال جیران کیست؟
فاطمه مسعودی فر در سریال فعلی به کارگردانی حسن فتحی نقش سرای گرجی یا انیس الدوله را بازی می کند که هم اکنون در حال پخش است. این سریال تاریخی عاشقانه با بازی بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه، پریناز ایزدیار در نقش جیران، مریلا زارعی، امیر جعفری، غزل شاکری و بسیاری دیگر از بازیگران سرشناس، بخشی از تاریخ ایران در دوران ناصرالدین را روایت می کند.دین شاه. .

بیوگرافی فاطمه مسعودی فر
این بازیگر جوان متولد 1374 در تبریز است. وی در رشته ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل شد و از سال 1394 بازیگری در تئاتر را آغاز کرد و پس از بازی در فیلم پوست در سال 1997، جیران دومین تجربه جدی او بود.

دیدگاهتان را بنویسید