به جای مبلغ نقدی یا از طریق روش های تسویه، مطابق اصل پنجاه و سوم (53) قانون اساسی، به صورت واگذاری سهام شرکت های سودآور بورسی و غیر بورسی و همچنین تسویه میعانات گازی و نفتی. خوراک و انرژی واحدهای تولیدی متعلق به سازمان تامین اجتماعی و شرکتهای تابعه و همچنین از طریق واگذاری اوراق بهادار اسلامی (بازار مشترک پول و سرمایه) صادره از سوی دولت، اعطای ضمانتنامههای دولتی و امتیازات توافقی و واگذاری اقتصادی. پروژه های توجیه شده با نرخ پیشرفت بالا و سایر اهداف واگذاری.
همچنین بر اساس این بند، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است هر سه ماه یکبار گزارش تفصیلی اجرای این بند را به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات اقتصادی و اجتماعی شورای اسلامی ارسال کند.
سرانجام لحظه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
در صورتی که دولت قبل از پایان سال بدون نیاز به مقررات، اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان را آغاز نکند، همسان سازی از ابتدای فروردین ماه (1/1/1303) به عنوان قانون مصوب اجرا می شود.
یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه خدمت آنهاست. . در ایران برای محاسبه همسان سازی حقوق بازنشستگان از فرمول استانداردی استفاده می شود که نرخ حقوق ماهانه و مدت خدمت را در نظر می گیرد. افزایش حقوق بازنشستگان از بهمن ماه ۱۴۰۲ اجرایی می شود. همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی طبق یک برنامه 3 ساله انجام می شود. حداقل حقوق مستمری بگیران در سال جاری شش میلیون و 300 هزار تومان است که در سال 1403 به 9 میلیون تومان می رسد.
در صورتی که دولت قبل از پایان سال بدون نیاز به مقررات، اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان را آغاز نکند، همسان سازی از ابتدای فروردین ماه (1/1/1303) به عنوان قانون مصوب اجرا می شود.
حسن لطفی گفت: دولت به دلیل ناتوانی در کنترل افزایش سایر هزینه های کارفرمایان به دنبال کاهش ارزش دستمزد کارگران است.
سال گذشته برخی از نمایندگان مردم در مجلس یازدهم تلاش های چشمگیری برای احیای حقوق کارگران و مستمری بگیران در زمینه بیمه اجتماعی و کشوری داشتند اما با این وجود موفقیت چندانی در این زمینه به همراه نداشتند. البته در کمیسیون اجتماعی مجلس بیشترین حمایت ها حضور داشتند که نظر کارفرما و دولت را در مورد مسائل مختلف از جمله افزایش حقوق بازنشستگان و یکسان سازی حقوق بازنشستگان و همچنین نظر کارفرما و دولت نداشتند. افزایش حداقل دستمزد کارگران
حسن لطفی (نماینده مردم روزن و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس) با اشاره به تلاش های صورت گرفته در کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در این زمینه، به موضوع یکسان سازی حقوق مستمری بگیران در کشور اشاره کرد. گفت: علیرغم اتفاقاتی که سال گذشته برای بازنشستگان رخ داد، تلاش کردیم در چارچوب قانون بودجه و بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، همسان سازی را برای افزایش درآمد 90 درصدی شاغلان تصویب کنیم.
آیین نامه قانون همسان سازی مستمری بگیران
وی با اشاره به اینکه هنوز مفاد اجرایی قانون همسان سازی توسط دولت تدوین نشده است، گفت: از نظر قانونی تصویب مجلس در بودجه نیازی به احکام تناسبی ندارد و اگر دولت شروع به اجرا نکند. قبل از پایان سال بدون نیاز آیین نامه جذب خود به خودی از اوایل فروردین (1/1/1403) به عنوان قانون مصوب لازم الاجرا شده است. این قانون از ابتدا لازم الاجرا بوده و دولت وقت ندارد بدون نیاز به آیین نامه دیگری آن را اجرا و ابلاغ کند.
لطفی با بیان اینکه قانون یکسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه به اندازه کافی شفاف است، تصریح کرد: بر اساس این قانون 40 درصد آنها در سال اول، 30 درصد در سال دوم و 30 درصد مابقی از کل 90 درصد پرداخت می شود. در سال سوم مستمری بگیران توسط شاغلین دریافت می شود و نتیجه آن این است که در این زمینه نیازی به تاخیر و تصویب آیین نامه اجرایی خاص نیست.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص موضوع تعیین دستمزد کارگران در پایان سال از طریق شورای عالی کار تصریح کرد: چالش اصلی ما در حوزه روابط کار این است که نگاه ما به کارگران است. انسان نیست یعنی ما نیروی کار را فقط ابزار و ماشین آلات دیگر می بینیم و تصویب افزایش اندک دستمزد کارگران در هر سال ریشه در همین دیدگاه دارد.
وی افزود: هر ساله شاهد این هستیم که برخی از اعضای گروه شورای عالی کار به جای اینکه توصیه کنند هزینه های تولید با کمک به کاهش قیمت کالاها کاهش یابد و همچنین برخی دیگر از هزینه های تولید برای کارفرما توسط دولت جبران شود، دائما همان نگاه غیرانسانی به نیروی کار ، سعی می کنند دستمزد کارگران را افزایش ندهند. ما در مجلس اساساً با این دیدگاه مخالفیم و باید تغییر اساسی کرد.
لطفی با بیان اینکه دولت مصمم به کاهش ارزش دستمزد کارگران به دلیل ناتوانی در مهار افزایش هزینه سایر کارفرمایان است، گفت: این انگیزه و نگرش باید در بدنه دولت تغییر کند و شأن کارگران به رسمیت شناخته شود. همانطور که کارفرما و رئیس دولت دارای زندگی آبرومندانه هستند، کارگر نیز به عنوان یک انسان مستحق حداقل شیوه زندگی آبرومندانه است.
نماینده مردم ریزن اعلام کرد: اعمال حداکثر مالیات و عوارض بر تولیدکنندگان و افزایش سایر هزینه های آنها درست نیست، اما از سوی دیگر تنها خدمت ما به آنها محدود کردن افزایش دستمزد کارگران آنهاست. . همین روند منجر به کمبود نیروی کار در بسیاری از واحدهای تولیدی، مهاجرت نیروهای ماهر و تبدیل نیروهای مستعد و ماهر در کشور به مشاغل کاذب شده است. دولت موظف است هزینه های تولید را به غیر از دستمزد کاهش دهد. در این حوزه باید هم منافع کارگران و هم منافع کارفرمایان را در نظر بگیریم و دولت نباید نقش ذینفع، بلکه نقش تنظیم کننده را ایفا کند.