علت افزایش نرخ دلار کانال تلگرام بود اما کاهش قیمت ها کار خاندوزی بود!

علت افزایش نرخ دلار کانال تلگرام بود اما کاهش قیمت ها کار خاندوزی بود!

یک کارشناس اقتصادی گفت: سال گذشته آقای هندوزی دلیل افزایش نرخ ارز را تثبیت قیمت در کانال های تلگرامی عنوان کرد، اما نمی توان استدلال کرد که وقتی نرخ دلار افزایش می یابد کانال های تلگرامی دلیل می شوند و چه زمانی. دلار پایین آمد، او ادعا کرد که دلیل افت همین بوده است، این درایت من بود. بنابراین اگر مدعی شوند کاهش نرخ دلار دستاورد دولت است، یعنی کانال های تلگرامی عامل افزایش نرخ دلار هستند، بی ربط است.

پیمان مولوی درباره پیش بینی از بازار ارز و احتمال ریزش مستمر دلار گفت: با نگاه علمی به بازار سرمایه آنچه در اقتصاد حائز اهمیت است میانگین نرخ دلار در 365 روز است. میانگین نرخ دلار برای 365 روز از سال 1401 بین 35 تا 36 هزار تومان و محدوده بانک پایین بین 31 تا 32 هزار تومان و محدوده بانک بالایی 60 هزار تومان بوده است. در این دوره چیزی که باعث کاهش ارزش ریال شد تورم بود و در هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، این امر باعث تضعیف ارزش پول آن کشور می شود و تا زمانی که تورم وجود دارد، ارزش آن کاهش می یابد. ریال اجتناب ناپذیر است و شکی نیست

وی ادامه داد: سوال اینجاست که تورم امسال چقدر خواهد بود؟ به عنوان مثال، اگر تورم امسال 45 درصد و تورم در آمریکا 5 درصد باشد، ریال نسبت به میانگین سال گذشته 40 درصد کاهش اساسی خواهد داشت. در این شرایط اگر نرخ تورم امسال کاهش یابد، کاهش ارزش ریال نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: میانگین نرخ دلار 36 هزار تومانی پارسال با احتساب متوسط ​​تورم 45 درصدی حدود 52 هزار تومان بود که این رقم در بانک بالا به 70 هزار تومان و در بانک بالا به 43 هزار تومان رسید. بانک پایین . اما آیا این درصد در این نقاط پایدار است؟ در پاسخ به این سوال بحث مذاکره مطرح می شود.

مولوی افزود: اگر دولت به دلارهای بلوکه شده دسترسی پیدا کند و به بازار تزریق کند، می تواند بازار را کنترل کند، اما سوال اینجاست که تا چه زمانی؟ ارزش ریال کاهش نیافته است و ارزش ریال هر سال در حال کاهش است. تقریباً در تمام دولت‌ها از زمان انقلاب، ما با کاهش ارزش ریال مواجه بوده‌ایم، زیرا تورم وجود داشت.

وی تاکید کرد: مشخص نیست نرخ دلار در سال جاری به چه قیمتی کف و سقف خواهد بود، اما می توان گفت با وجود متوسط ​​نرخ دلار 36 هزار تومانی در سال گذشته و با تورم 45 درصدی سالانه، ارزش ریال امسال حداقل 40 درصد کاهش خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی درباره اظهارات وزیر اقتصاد درباره دلایل افزایش تورم در سال گذشته که عواملی مانند حذف ارز از 4200 تومان، تورم کالاهای وارداتی را ذکر می کند و ارز را عامل آن می داند، گفت: نرخ تورم را در کانال های تلگرام افزایش داد اما وقتی نرخ دلار بالا می رود نمی توان ادعا کرد که کانال های تلگرامی دلیل آن هستند و وقتی نرخ دلار پایین می آید می توان ادعا کرد که دلیل آن است. زیرا کاهش نرخ درایت من است. بنابراین اگر ادعا می‌کنند کاهش نرخ دلار دستاورد دولت است، کانال‌های تلگرامی دلیل افزایش نرخ دلار است.

مولوی گفت: آنچه باعث افزایش تورم می شود، ایجاد نقدینگی و عدم رشد اقتصادی است. اگر رشد اقتصادی 10 درصدی در تولید نقدینگی فعلی ایجاد شود، تورم کاهش می یابد.وی ادامه داد: اگر رشد اقتصادی به 2 درصد برسد، تولید نقدینگی که امروز با آن مواجه هستیم به میانگین 20 سال گذشته و نرخ رشد آن 2.5 درصد در هر سال خواهد رسید. ماه و 30 درصد در سال، تورم نمی تواند کمتر از 40 درصد باشد و در این شرایط، تفاوت تورم 40 درصدی ایران با تورم 5 درصدی در آمریکا، 35 درصد است و کاهش ارزش ریال قطعاً 35 درصد خواهد بود. و اقدامات بانک مرکزی از جمله تزریق دلار به بازار اثر موقتی خواهد داشت و دیر یا زود کاهش ارزش ریال را خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید