علی عسگری با حمایت چه تیمی مدیرعامل پتروشیمی خلیج شد؟

علی عسگری با حمایت چه تیمی مدیرعامل پتروشیمی خلیج شد؟

روز جدید اگر تا به حال از مدیریت چهره هایی چون عبدالملکی، عین اللهی، فاطمی امین و هندوزی غافلگیر شده اید، انتصاب عبدالعلی علی عسگری به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شسته و فراموش خواهد شد؛ از این گذشته فردی که حتی یک روز هم در مدیریت اقتصاد تجربه نداشته و احتمالاً در عمر خود یک محصول پتروشیمی را از نزدیک ندیده است به عنوان مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس منصوب شد. انتصاب او احتمالاً به دلیل تلاش های او در رادیو برای حمایت از رئیس جمهور است. یک بار در اواخر دهه 80 با تغییرات اساسی در وزارت نفت، شرکت بازرگانی پتروشیمی آزاد شد و اکنون که بحث واگذاری هلدینگ خلیج فارس مطرح شده است، از این تغییرات چه نتیجه ای باید بگیریم؟ گزارش رویداد۲۴ را بخوانید تا از پشت صحنه این دیدار مطلع شوید.

روز دوشنبه عبدالعلی علی عسگری رئیس سابق سازمان صدا و سیما مدیرعامل پتروشیمی خلیج شد و این سوال پیش آمد که این چه حکمرانی دارد از صدا و سیما گرفته تا پتروشیمی! شرکت پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین شرکت بورسی ایران است که در حال حاضر ارزش بازار آن 293 تریلیون تن است. دولت به تنهایی بیش از 57 درصد از سهام هلدینگ را از نظر حاکمیتی در اختیار دارد و بنابراین این انتصاب را باید با حمایت جواد اوجی وزیر نفت یک انتصاب دولتی تلقی کرد. انتصابی که با واکنش منفی فعالان اقتصادی و سیاسی مواجه شد.

علی عسگری متولد 1337 است و علی عسگری در رشته های مهندسی برق، مهندسی صنایع و مدیریت تحصیل کرده است. مشاور دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون فرهنگی و گرایش اسلامی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مراکز گردشگری ایران، موسس شرکت رفاهی شاپ، مدیر خیریه بنیاد پژوهش های غرب و خیریه و مشاور رئیس قوه قضائیه یکی از سوابق علی عسگری است، اما حضور او در صنعت پتروشیمی اولین تجربه او در اداره یک نهاد اقتصادی است، یعنی اگر مدیر کوچکترین پتروشیمی ایران شود. همان سوال باقی ماند و باید مطرح می شد و حالا که او رئیس بزرگ ترین هلدینگ پتروشیمی ایران شده است، موضوع بیش از پیش مطرح شده است.

واکنش فعالان اقتصادی به انتصاب علی عسگری

رضا زندی، روزنامه نگار انرژی، بعداً این قرار را نوشت: «سورپرایز! این سخنان مربوط به انتصاب رئیس سابق صدا و سیما به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است. این هلدینگ بزرگترین شرکت بورسی کشور، دارای 15 شرکت پتروشیمی و در مجموع 60 شرکت تابعه است و تنها 7 درصد ارز کشور را تامین می کند. هلدینگ پتروشیمی 5 میلیارد دلار پروژه در دست اجرا و 15 میلیارد دلار پروژه مصوب دارد. فروش داخلی و صادراتی آن در نیمه اول سال حدود 1.4 میلیارد دلار و 38 از ………………… بوده که 40 درصد پتروشیمی ها و پتروشیمی های کشور است. صادرات آن در سال جاری به 5 میلیارد دلار خواهد رسید. سوال: صلاحیت علی عسگری برای این سمت چه بود؟

علی شریعتی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی نیز با کنایه خطاب به رئیس جمهور نوشت: این ورق طلا را بگیر»

برخی دیگر ویدئوهایی از حضور افرادی مانند شهمیرزایی در برنامه های تلویزیونی که هیچ اطلاعی از کارشان نداشتند، بازنشر کرده اند. نوشته اند وقتی فردی با این تخصص معاون وزیر نفت می شود چرا علی عسگری مدیرعامل پتروشیمی نمی شود. اشاره آنها به شهمیرزایی به این دلیل بود که وی حتی تفاوت زمانی برنامه پنجم توسعه با برنامه هفتم را نمی دانست و حتی اطلاعات اولیه ای از صنعت پتروشیمی نداشت اما به عنوان معاون وزیر نفت منصوب شد.

واکنش فعالان سیاسی به انتصاب علی عسگری

فعالان سیاسی در این انتصاب دخالتی ندارند. برخی از فعالان سیاسی می گویند این انتصاب جبران زحمات صدا و سیما در سال 96 و 1400 برای ریاست جمهوری است. حتی اصولگرایان هم از این انتصاب راضی نیستند. در واقع زمانی که علی عسکری تنها پس از یک دوره از ریاست سازمان صدا و سیما استعفا داد، اصولگرایان به ویژه طیف پایداری و امام صادقی نتوانستند خوشحالی خود را پنهان کنند.

هفته نامه 9 دی بدون اشاره به اتفاق خاصی یکی از دلایل تک نفره شدن پسر علی عسکری را حواشی عنوان کرد و نوشت: یکی از دلایل برکناری او همین بود. ظاهراً منظور از نهمین هفته نامه روز به محمدرضا علی عسگری است که مدیرعامل شرکت توسعه فناوری رسانه سروش بوده است. همان شرکتی که از پیام رسان سروش پشتیبانی می کند.

البته علی عسکری داماد مرحوم شاه آبادی نماینده تهران در مجلس اول است. حمید شاه آبادی معاون هنری دولت دوم محمود احمدی نژاد نیز فرزند آیت الله شاه آبادی است که علی عسکری ابتدا وی را به معاونت صداوسیما و در سال 1378 معاون صدا و سیما منصوب کرد.

حمید رسایی از اعضای جبهه پایداری نیز در توئیتی درباره حضور علی عسگری در پشت صحنه نوشت: او را به هلدینگ پتروشیمی خلیج بردند. و چه چیزی سید علی را می کشد؟

یکی از کاربران اصولگرا و از حامیان سرسخت سعید جلیلی در انتخابات نوشته است: «در انقلابی ترین دولت جمهوری اسلامی (البته از نظر خودشان) مواضع به انواع کاستی ها و نارسایی ها تقسیم می شود. زمانی از جوان مومن انقلابی انتظار می رود که برای جبران فساد و ناکارآمدی وقت و عمر بیابد و جهاد کند. “خب از اول جلوی ناکارآمدی رو بگیر!”

محمد سرافراز (که علی عسکری جایگزین وی شد) در صفحه توئیتر خود نوشت: «آقای علی عسگری همانطور که رسانه ملی را با کمک خانواده و دو مرجع تصمیم گیری از سقوط نجات داد، مخاطبان خود را به بیش از هشتاد نفر رساند. درصد و مشکلات کشور را حل کرد.» با هم حل کرد. حالا در تراست پتروشیمی خلیج فارس مشکل مالی دولت را حل می کند!»

حتی محمد سرشار (آقازاده رضا سرشار، چهره رسانه اصولگرا) که در دوره علی عسکری رهبری شبکه پویا و نهال را بر عهده داشت، انتصاب علی عسکری را مورد انتقاد و تمسخر قرار داد.

پیش از این جعفر ربیع مدیرعامل این هلدینگ بود. وی از اسفند 1396 این سمت را برعهده داشت. گفته می شود جعفر ربیع که بیشتر دوران مدیریت خود را در زمان محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران سپری کرد، از نزدیکان مرحوم هاشم رفسنجانی بوده است.

انتصابات غیرتخصصی اولین انتصابات در تاریخ وزارت نفت نیست، اما در دوره های بسیار پررنگ بوده است. مثلاً در دوران وزارت مسعود میرکاظمی چهره هایی که بیشتر شبیه نیروهای نزدیک به مشایی بودند به وزارت نفت رفتند و عجیب اینکه یکی از بزرگ ترین تغییرات را در نیروها ایجاد کردند. حالا با بازگشت میرکاظمی به قدرت، دوباره همین اتفاق در حال تکرار است. تیم های مرتضی شاه میرزایی، مجید چگینی و جواد اوجی به قدرت رسیدند که هر کدام بدون تخصص نیروهای خود را به حرکت درآوردند و مستقر کردند. اگر به خاطر داشته باشید، شهمیرزایی در گذشته مدیر بازرسی این وزارتخانه بود که اکنون به عنوان مدیر صنعت پتروشیمی کشور منصوب شده است و مجید چگینی نیز سرپرست وزارت نفت بسیج بود که اکنون به عنوان مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران فعالیت می کند.

چهره هایی چون عبدالحسین بیات، علیرضا ضیغمی، جلیل سالاری و محسن خجسته مهر از دیگر نیروهای نزدیک به میرکاظمی هستند که هم اکنون در صنعت نفت گرد هم می آیند. عبدالعلی علی عسگری نیز در این شرایط به عنوان مدیرعامل یک هلدینگ بزرگ پتروشیمی منصوب شده است. مشخص نیست شغل ویژه علی عسگری در پتروشیمی خلیج چه بوده است، اما یک بار پیش از این در دهه 80 با همان تغییرات و اصلاحات مبهم، پتروشیمی ایران در فرآیندی بسیار پیچیده به بخش خصوصی واگذار شد. آنقدر رسوا است که بقایای تخلفات او پس از گذشت نزدیک به دوازده سال تمام نشده و پرونده او همچنان در جریان است. اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه، تغییر مدیریت غیرتخصصی در صنعت نفت و پتروشیمی به چه معناست؟

این انتصاب یادآور تاریخچه شرکت بازرگانی پتروشیمی است. در آن زمان تغییراتی در جریان خصوصی سازی این شرکت ایجاد شد. موضوع خصوصی سازی پتروشیمی خلیج فارس و تبدیل آن به بزرگ ترین حیاط خلوت دولت است. ناصر موسوی لارگانی پیش از این به این شرکت گفته بود: فردی را که برای بحث عدالت و تامین سهام به 23 استان رفته بود را بررسی و شناسایی کردیم که در هر استانی اگر نتواند به عنوان نماینده سهامدار وارد شود، مدیران استانی دیگر را وارد هیئت مدیره کرد. قادر به رسیدن به خواسته های خود. این گونه مداخلات دولت نشان می دهد که آنها قصد دارند همه بازنشستگان را به خدمت بگیرند تا بتوانند در دولت بعدی خدمت کنند. اگر 40 درصد هلدینگ خلیج فارس متعلق به سهام عدالت است، چرا باید هر پنج عضو هیئت مدیره توسط وزیر نفت انتخاب شوند؟ چرا ده ها بازنشسته باید مسئولیت هلدینگ خلیج را بر عهده بگیرند و حقوق بالایی دریافت کنند؟ متاسفانه این مسائل بخشی از ابهام است. برای دولت مهم است که این مجموعه زندگی شخصی آنها باشد.»

لارگانی پیش از انتخابات نیز با هشدار نسبت به خرج شدن پول هلدینگ خلیج فارس در انتخابات گفت: باید وارد ماجرا شود.

در آن زمان آنقدر بحث و جدل وجود داشت که امکان بررسی پتروشیمی های خلیج فارس بسیار مهم بود، اما ظاهراً این اتفاق نیفتاد و اکنون تیم مسئول آنقدر به جایگاه خود اطمینان دارد که حتی به ظاهر نیازی به چنین انتصاباتی نمی بیند. تماشا کردن. آنقدر بی تدبیری که پیام پایین انور یک غریبه را با حقوق چند ده میلیونی به وزارت نفت منصوب می کند و وقتی از حقوق نجومی او شکایت می کنند شروع به گلایه می کند!

اما اگر مجلس مستقلی وجود داشته باشد، وزیر نفت باید در همان چهار ماه چهار بار استیضاح و برای انتصاباتش برکنار شود. اما ایران هنوز اینجاست. علی عسگری در این سرزمین توانایی اداره هم صدا و سیما و هم سازمان خیرین و فضای مجازی و هم بنیاد پژوهش های غرب و صنعت پتروشیمی را دارد!

دیدگاهتان را بنویسید