علی عسگری 3 روز مانده به مجمع بزرگترین شرکت بورسی منصوب شد، چرا؟

علی عسگری 3 روز مانده به مجمع بزرگترین شرکت بورسی منصوب شد، چرا؟

روز جدید : انتصاب رئیس سابق صدا و سیما به عنوان مدیرعامل بزرگترین شرکت بورسی کشور بدون سابقه فعالیت در حوزه پتروشیمی واکنش های بسیاری را در پی داشته است.

عبدالعلی علی عسگری رئیس سابق سازمان صدا و سیما روز گذشته به سمت مدیرعاملی پتروشیمی خلیج فارس منصوب شد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس 2 درصد از پتروشیمی های کشور را در اختیار دارد و تنها 5 درصد ارز سامانه نیما را تامین می کند. پتروشیمی زیر مجموعه این هلدینگ است. با احتساب شرکت های غیر صنعتی و آموزشی این تعداد به 4 شرکت می رسد. فروش داخلی و صادراتی هلدینگ های پتروشیمی در سال دوم حدود 7.5 میلیارد دلار بوده است. این هلدینگ سی و هفتمین شرکت شیمیایی جهان است.

انتصاب رئیس سابق صدا و سیما به عنوان مدیرعامل بزرگترین شرکت بورسی کشور بدون سابقه فعالیت در حوزه پتروشیمی واکنش های زیادی را برانگیخته است. شرکت صنایع پتروشیمی در سال 1375 توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاسیس شد.

خبرگزاری دولت واکنش به انتصاب علی عسگری در صنعت پتروشیمی: وزیر نفت تمامی مدیران جدید این وزارتخانه را منصوب کرد!

سوال مهم؛ تنها سه روز کاری تا جلسه شرکت باقی مانده است!

بنا بر گزارش ها، وزیر نفت روز دوشنبه در همان روز خواستار صدور حکم محمد مهدی رحمتی، رئیس هیات مدیره شرکت پتروشیمی خلیج فارس برای علی عسگری شد. این در حالی است که مجمع عمومی شرکت پتروشیمی خلیج فارس شنبه هفته آینده برگزار می شود. سوال مهم در انتصاب عبدالعلی علی عسگری این است که چرا وزیر نفت سه روز کاری دیگر تا روز شنبه صبر نکرد، مجمع عمومی شرکت را تشکیل داد، هیات مدیره جدید را انتخاب کرد و سپس این هیات مدیر عامل جدید را انتخاب کرد تصمیم می گیرد. مسائل !؟ اگر اما نظر وزیر نفت در انتخاب مدیرعامل حاکم باشد. پاسخ به سوال بالا مهم است.

50 میلیون سهامدار هلدینگ پتروشیمی هستند

حدود 3 میلیون نفر از طریق سهام عدالت در پتروشیمی خلیج فارس سهامدار هستند. 40 درصد از سهام این شرکت در اختیار سهام عدالت است. 26 درصد از این سهام شناور و متعلق به افراد حقیقی است. به همین دلیل است که تغییرات و توسعه هلدینگ هلدینگ خلیج فارس مورد توجه سهامداران خرد و افکار عمومی است. سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار به نام «فرس» شناخته می شود و در سال مالی منتهی به خرداد 1400 حدود 38 هزار میلیارد تن سود سهام دارد که تاکنون 17 هزار میلیارد تن آن تقسیم شده است. سرمایه ثبت شده شرکت پتروشیمی در خلیج فارس 28.7 تریلیون تن است و این سرمایه به زودی افزایش می یابد و به عدد منحصر به فرد 50 تریلیون تن می رسد. در این صورت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به بزرگترین شرکت بورسی ایران از نظر سرمایه ثبتی تبدیل خواهد شد. شرکت ملی پتروشیمی ایران 18.74 درصد، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت 11.89 درصد و شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی 7.6 درصد از سهام پتروشیمی خلیج فارس را در اختیار دارند.

مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج فارس کیست؟

عبدالعلی علی عسگری دارای مدرک مهندسی برق از دانشگاه امیر کبیر و فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران است. وی دارای مدرک دکتری مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و مدرس است. علی عسگری در سال های جنگ تحمیلی در نیروهای مسلح در زمینه تحقیق و بهره برداری از خطوط تولید نیازهای دفاعی در زمینه های مختلف فعالیت می کرد.

به گزارش سایت وزارت نفت، وی در زندگی نامه خود معاون گردشگری و عبادت وزیر (۱۳۷۱)، رئیس سازمان کانون های گردشگری ایران (۱۳۷۱)، مشاور رئیس جمهور (۱۳۷۳)، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل فروشگاه های رفاه (1373). تعاونی (1376)، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیما (1384) و رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (1395). او در پانزده سال اخیر در رادیو و تلویزیون بوده است.

شرکتی که کوه یخش قابل مشاهده است!

اگر پتروشیمی خلیج فارس تا پایان امسال 5 میلیارد دلار صادرات داشته باشد، اگر 8 میلیارد دلار پروژه در دست اجرا دارد، اگر خودش 20 درصد ارز کشور را تامین کند، باید بدانید که اینها فقط نکته است. از کوه یخ این هلدینگ 15 میلیارد دلار در پروژه های مصوب و 8 میلیارد دلار در پروژه های در دست اجرا دارد. در این رکود، پروژه الماس ماهشهر این شرکت به تنهایی 3 میلیارد دلار و پروژه خلیج فارس هرمز 4.5 میلیارد دلار ارزش دارد. امروزه به سختی می توان چنین پروژه های بزرگی را در کشور پیدا کرد. گذشته از نقش بی بدیل هلدینگ خلیج فارس در توسعه صنعت پتروشیمی کشور، ورود این هلدینگ به زنجیره (پالایشگاه بید و پروژه جمع آوری فلر گاز) و نقش آن در توسعه اقتصادی مناطق مختلف کشور پروژه های پتروشیمی در مناطق مختلف از جمله کرمانشاه، ایلام، چابهار و … از سوی شرکت پتروشیمی خلیج فارس، یک شرکت چند جانبه، بزرگ و استراتژیک را به وجود آورد. اداره چنین شرکتی کار آسانی نیست. مدیرعامل آن باید بتواند پروژه را اجرا کند، محصول را بفروشد، صادر کند، سرمایه جذب کند و به سهامدارانش پاسخگو باشد. او در این شرایط است.

دیدگاهتان را بنویسید