رسیدگی به پرونده تخلفات در یک شرکت بورسی

روز جدید گزارش استفساریه و تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان 90 مورد تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و تقسیم رانت به مبلغ 91 هزار میلیارد تومان و همچنین ضعف ساختاری و ایرادات قانونی را شناسایی کرد. این موضوع محل بحث است.

در جلسه علنی روز سه شنبه 4 مردادماه شورای اسلامی، گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن درباره بررسی عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با 168 رای موافق، 13 رای مخالف رای دادند. و چهار رای ممتنع از مجموع 212 رای با تحویل گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه موافقت کردند.

در بخشهایی از این گزارش تحقیق و تفحص آمده است که عمده مسائل و مشکلات پیش آمده در شرکت فولاد مبارکه ناشی از تغییر ساختار شرکت از دولتی به نیمه خصوصی بوده است به گونه ای که با ایجاد سرمایه توسط دولت و بخش دولتی و بخش خصوصی. سرمایه های خصوصی، مبهم نهادهای مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، مالکیت کاملاً نامشخص و کاملاً دولتی آن را اداره می کند، بنابراین با توجه به مدیریت دولتی، مسئولیت کلیه رویدادهای این شرکت بر عهده دولت است و به همین دلیل اعضای هیئت مدیره آن منصوب می شوند. توسط نهادهای دولتی مانند وزارت امنیت و تامین اجتماعی توسط وزارت رفاه.

گزارش این کمیسیون 90 مورد تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع اجاره بهای صدها هزار میلیارد ریالی و همچنین ضعف های ساختاری و کاستی های قانونی را مورد بررسی قرار داده و پیشنهادهایی را برای اصلاح ساختار و ضوابط و مقررات موجود ارائه می کند. رفع مشکلات شرکت فولاد مبارکه

در همین رابطه فردین آقا زارقی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به تخلفات صورت گرفته در فولاد مبارکه، اظهار داشت: موضوع گزارش تحقیق و تفحص یکی از شرکت های بزرگ بورسی (فولاد) است. مبارکه) و تخلف 91 هزار میلیارد تومانی را اگر در رسانه ها سر و صدای زیادی به پا کرد را با سود 50 هزار میلیارد تومانی این شرکت در سال جاری مقایسه کنیم، یعنی. در پایان سال مالی 1400، اعداد بسیار عجیب و قابل توجه به نظر می رسند.

به عبارت ساده تر، شرکت فولاد مبارکه بر اساس گزارش مجلس، سود تقسیم شده در پایان سال مالی خود را تقریباً دو برابر کرد و در مناسبت های مختلف تخلفات و ابهاماتی را انجام داد که آشکارا مغایر با قوانین موجود است. و مقررات.

آقای زاگیری افزود: در اینجا می توان به چند نکته اشاره کرد که باید مورد تاکید و یادآوری قرار گیرد.
نکته اول اینکه شرکت هایی که با نظارت مستقیم سازمان بورس و با نظر سازمان حسابرسی یا حسابرس مستقل گزارش ارائه می کنند و صورت های مالی خود را بر اساس این گزارش تایید می کنند، در نهایت این گزارش ها نوعی حسابداری محسوب می شوند. مدیران در واقع، زمانی که این رویدادها و افشاگری ها رخ می دهد، سطح بسیار پایین اعتماد به گزارش های حسابرسی داخلی و حسابرسان مستقل را نشان می دهد. مشکلاتی مانند تخلفات شرکت فولاد ظاهر می شود و باعث کاهش ضریب اطمینان و اعتماد به ویژه برای سهامداران خرد می شود، زیرا سهامداران عمده به هر حال در داخل شرکت هستند و قطعاً به اندازه سهامداران خرد متضرر نمی شوند.

بیشترین تخلف در شرکت های شبه خصوصی است

به گفته آقا بوجورگی، بیشتر مشکلات و مناقشاتی که در حوزه مقررات قانونی به وجود می آید، مربوط به ترکیب شرکت هایی است که ظاهرا خصوصی هستند اما همچنان تحت نظارت دولت هستند.
اما شرکت‌های کاملا خصوصی سعی می‌کنند قوانین و مقررات را رعایت کنند، زیرا مانند برخی سازمان‌ها یا برخی وزارتخانه‌ها از حمایت و پشتوانه قوی برخوردار نیستند، اما شرکت‌هایی که اغلب از حمایت‌های دولتی برخوردارند، مثلاً مدیران آنها مستقیماً از آنها توسط دولت منصوب می‌شوند. آژانس یا وزارت امور داخله، کمتر به رعایت این قوانین و مقررات اهمیت می دهند و در این نوع شرکت ها شاهد تخلفات بیشتری هستیم.

نکته سوم اصول حاکمیت شرکتی و اجرای آن است که به نظر می رسد اکثر شرکت های ما و حتی شرکت های بزرگ ما مانند فولاد مبارکه و سایر شرکت های مشابه در حد مشکلات دانشگاهی و بیرونی از این موضوع مهم و حیاتی رضایت دارند. آنها به تقاضای واقعی سهامداران خرد احترام نمی گذارند زیرا سهامداران خرد ما نمی توانند به اسناد و سیستم های نظارتی اعتماد کنند و سپس در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند.
بدیهی است با افشای چنین گزارشی میزان اعتماد و اطمینان سهامداران تا سطح بازرسی های بورسی و قانونی کاهش می یابد و وقوع این حوادث به اصول حاکمیت شرکتی لطمه می زند. ، استقرار اصول حاکمیت شرکتی فقط روی کاغذ و در حد رفع وظایف محدود.

لزوم پاسخگویی نهادهای نظارتی در صورت تخلف فولاد مبارکه

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شفاف سازی مراجع نظارتی در خصوص این چالش گفت: انتظار می رود حداقل با دقتی که سازمان بورس در این موارد دارد و همه مشکلات از کلی تا گزارش تفصیلی افزایش سرمایه در کجا باشد. گزارش هیأت مدیره تا مجمع عمومی، صورت های مالی و یادداشت ها پس از تأیید حسابرس مستقل و بازرس قانونی منتشر می شود و سازمان بورس نیز آنها را تأیید و اجازه تشکیل مجمع عمومی را با حضور نماینده می دهد. حضور سازمان بورس در مجمع عمومی اصولا مهر تایید نهایی با تایید صورت های مالی قرار می گیرد و نوعی مشارکت در تسویه حساب های مدیران شرکت محسوب می شود و پس از تایید صورتهای مالی بر اساس گزارش حسابرس در مرجع ثبت شرکت نیز به ثبت می رسد.

بر این اساس لازم است حدود اختیارات و مسئولیت هایی که هر یک از این نهادهای نظارتی برعهده دارند مشخص و روشن شود و انتظار واکنش در این زمینه نیز وجود دارد و این الزام برای سهامدار خرد کاملاً مناسب است. منتظر پاسخ مراجع نظارتی باشید چون مجمع عمومی بر اساس تایید این نهادها تشکیل و تصویب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید