فرصتی تاریخی برای دیدار با پوتین برای امانوئل ماکرون

فرصتی تاریخی برای دیدار با پوتین برای امانوئل ماکرون

روز جدید : در پرکردن جای خالی تجربه دارد و از این راهبرد در سیاست داخلی و خارجی استفاده می کند: جلب توجه و حرکت رو به جلو. کلید درک این سیاست در خود ماکرون نهفته است. او رئیس جمهور فرانسه شد زیرا توانست شکاف موجود در صحنه حزب فرانسه را پر کند.

این روزها، کاخ الیزه مملو از اطلاعات است، زیرا امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اکنون در جایی است که همیشه می خواست باشد: در اروپای مرکزی. اینجاست که فرانسه معتقد است می تواند نقش خود را به عنوان یک قدرت سیاسی تثبیت کند.

امانوئل مکرون روز دوشنبه برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کرد و روز سه شنبه مهمان ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کیف بود. بنابراین ماکرون به یکی از میانجی های اصلی در درگیری در اوکراین تبدیل شده است.

ماکرون می‌خواهد ثابت کند آنچه او مدت‌ها می‌خواست ممکن شده است: یک سیاست امنیتی اروپا. مکرون به دنبال خروج از ایالات متحده و رد ناتو نیست، بلکه صرفاً بر لزوم پذیرش مسئولیت و وظیفه همسایه خود تأکید می کند.

او در پرکردن جاهای خالی تجربه دارد و از این راهبرد در سیاست داخلی و خارجی استفاده می کند: جلب توجه می کند و جلو می رود. کلید درک این سیاست در خود ماکرون نهفته است. او رئیس جمهور فرانسه شد زیرا توانست شکاف موجود در صحنه حزب فرانسه را پر کند.

ماکرون همچنین می خواهد این دستور العمل را برای موفقیت در ژئوپلیتیک اعمال کند. دوران روابط دائمی به پایان رسیده است و اتحادها به سرعت شکل می گیرند و به همان سرعت از هم می پاشند. زمانی که ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا بدون اطلاع فرانسه قرارداد زیردریایی امضا کردند، مکرون احساس کرد که چنین چیزی می تواند چقدر دردناک باشد. اما او هیچ جایگزینی برای این انعطاف نمی بیند.

آیا این فرصت طلبی برای دخالت ماکرون در بحران اوکراین غیرقابل قبول است یا صرفاً یک مانور انتخاباتی است؟ خیر؛ اولاً، از زمان روی کار آمدن او حتی یک لحظه در مبارزات انتخاباتی نبوده است. دوم، تلاش های او برای گفتگو با پوتین یک هدف مشخص دارد: جلوگیری از یک جنگ واقعی. برای پاریس، هر هفته ای که مذاکرات ادامه می یابد، هفته ای است که در آن هیچ جنگی رخ نداده است. بر این اساس ماکرون تاکنون موفق بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید