فریبا نادری: سینما پر از پرخاشگری نیست!

فریبا نادری: سینما پر از پرخاشگری نیست!

اظهارنظرهای خشونت، آزار جنسی و تجاوز جنسی در سینما و تئاتر کشور به ویژه در هفته های اخیر به درخواست دستیار کارگردان یکی از فیلم ها علیه یک بازیگر همواره مطرح بوده است. این اعتراض موجی از واکنش ها را در حمایت از او و علیه جریان خشونت جنسی برانگیخت.
پس از آن کمیسیون مستقل سینماگران تشکیل و شورای «اخلاق حرفه ای در سینما» در سازمان سینمایی تشکیل شد. به گفته محمد هزائی، رئیس سازمان سینمایی، این شورا حافظ حقوق کارگردانان و توسعه اخلاق حرفه ای در سینمای کشور است.

قطعاً سازمان سینمایی، دولت و وزارت ارشاد در صورت بروز کوچکترین مشکل قاطعانه برخورد خواهند کرد. هزائی در مصاحبه ای گفت: در عرصه سینما و سایر حوزه ها، حمایت از زنان نه تنها وظیفه ماست، بلکه وظیفه دولت نیز می باشد. برخی از نهادهای قضایی و حقوقی کشور نیز به این موضوع رسیدگی می کنند.

در این باره با سحر زکریا و فاطمه گودرزی که به موضوعات مختلفی اشاره کردند گفت و گو کردیم.

زکریا، بازیگر سینما و تلویزیون، جمله معروف یثرب ناب را تکرار کرد: «سال‌هاست خفه‌ام می‌کنم» و می‌گوید: «آن را داخل کن. این نوع انتخاب مانند انتخاب یک بازیگر سینما است زیرا برخی از آنها خودشان این سیستم را ایجاد می کنند. تا من خانم نخواهم سیستم کار نمی کند و هیچ مردی نمی تواند به من نزدیک شود.«او هم گفت مواظب تازه واردها باشید.

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون در این مورد به شکل های مختلفی صحبت می کند. بازیگر سریال «دردسر والدین» با بیان اینکه همین ناامنی ها باعث ترس برخی خانواده ها از ورود فرزندانشان به این حرفه شده است، گفت: بخشی از این امنیت به خود مردم برمی گردد. من 35 سال است که در این حرفه کار می کنم، در زمان فضا فضا تمیزتر، تمیزتر و ارتباطات بهتر بود، از فردی که استعداد داشت به عنوان بازیگر و هنرمند استفاده می شد و آرام آرام محیط بیرون سینما آلوده می شد و آن آلودگی. به سینما نفوذ کرد. همه این رویدادها باید به صورت صحیح و منظم برگزار شود که در این صورت خانواده ها هیچ نگرانی و ترسی نخواهند داشت و با مهربانی به فرزندان خود اجازه ورود به این حرفه و فضای نمایشی کشور را می دهند.

همه چیز با یک اقدام بعدی پاسخ می دهد / فقط نگذارید موجی شروع شود!
به سراغ فرد دیگری رفتیم که امضا و حمایت او در پایین بیانیه اعتراض زنان سینمای ایران به جریان خشونت جنسی دیده می شود، فریبا نادری بازیگر سینما و تلویزیون است. او را با فیلم ها و سریال های زیادی می شناسیم اما بیشتر در نقش منفی «ستایش» دیده می شود.

فریبا نادری بازیگر سینما و تلویزیون درباره تضمین حضور زنان در فضای سینما و تئاتر کشور و فعالیت شورای اخلاقی تشکیل شده در سازمان سینمایی به تسنیم گفت: من به عنوان یک زن از این حرکت حمایت کردم و در این راستا به عنوان یک زن از این حرکت حمایت کردم. کسانی که مورد حمله و خشونت قرار گرفتند. من فکر می کنم ردیابی بیشتر از هر راه حلی کار می کند. هم دولت ها و هم سیاستمداران در این حوزه باید این موضوع را یک مشکل جدی ببینند، و همچنین نزدیکانی که به ریاست نمایندگی زنان انتخاب شده اند. اجازه ندهید که موج وارد و خارج شود. مثل بعضی ها که می توانند مسئولیت پذیر باشند اما آن احساس مسئولیت را ندارند.

مافیا، گانگستریسم، مهمانی شبانه
وی با اشاره به اینکه برخی می گویند منشأ این اتفاقات در نوع بازیگران، تعاملات، ارتباطات و مهمانی های شبانه است، خاطرنشان کرد: با این حال برای هرکسی با تیم عکاسی، گریم و بازیگری که کارشان را بهتر بپذیرد راحت تر است. اما مافیا و باندبازی در همه جای دنیا و در همه حرفه ها و اقشار وجود دارد. نه اینکه به مهمانی شبانه و داد و ستدها اشاره کردید. سرمایه گذار، تهیه کننده و کارگردان هرگز بازیگری را نمی آورد که فقط به خاطر یک دوستی خاص، کارشان را خراب کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد: وقتی نتیجه کارها را می بینیم قطعا مشخص می شود که کدام بازیگر خوب کار کرده و کدام بازیگر به اصطلاح نتوانسته با این شخصیت و شخصیت کنار بیاید. انتخاب های اشتباه هم جواب می دهد و نمی توان گفت چنین انتخاب هایی از دل همین روابط شکل گرفته است.

پرخاشگری وجود دارد
نادری با اشاره به اینکه برخی از بیرونی ها معتقدند سینما پر از آلودگی، کثیفی و پرخاشگری است، افزود: برخی بیگانگان معتقدند محیط سینما باز است و همه چیز پر از آلودگی، پرخاشگری و پرخاشگری است. اما اینطور نیست! بارها شنیده ایم که پیشنهاد یک بازیگر یا عوامل پشت صحنه در دفتری مطرح شده و این بازیگر و هنرمند خواه ناخواه پذیرفته است! پیشنهادها و پیشنهادات بی شرمانه ای وجود دارد، اما در سایر حرفه ها و حوزه های زندگی نیز اتفاق می افتد.

محیط مناسبی برای رشد کودکان نیست
وی در خصوص نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در سینما و تئاتر کشور گفت: اصولا من مخالف این نظام هستم و معتقدم بچه ها باید بچه دار شوند و ادبیات بزرگسالان مناسب آنها نیست. با این حال سر کار هستیم و شاهد ادبیات سخت هضم کودک هستیم. ما هرگز در سینمای ایران از کودکان بدرفتاری نکرده ایم، اما این فضای مناسبی برای رشد کودکان نیست. البته در مورد حضور بچه ها در حرفه های دیگر هم همین اعتقاد را دارم. من معتقدم که فساد آن چیزی نیست که برجسته است. همه چیز دو طرفه است.

باید پاسخگو باشند و جریمه شوند تا شاهد این دست اندازی ها نباشیم
این بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است که باید دادگاهی برای رسیدگی به اعتراضات و دست اندازی ها وجود داشته باشد. وی گفت: من معتقدم که ما به عنوان بازیگرانی که قرارداد دوم داریم چطور سرما می خوریم، آسیب را از پروژه خارج می کنیم. دادگاه تشکیل شده است. برای این گونه مسائل باید دادگاهی وجود داشته باشد. تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران و متخلفان باید پاسخگو و جریمه شوند و این توهین باید علنی شود. تا شاهد این دست اندازی ها نباشیم.

وی در خصوص حضور پسرش در کشور گفت: قطعا از کودکی اجازه این کار را ندادم و دخترم باید تحصیلات عالیه و دیپلم نسبت به من داشته باشد. شما باید در رشته ای که دوست دارید به دکترا بروید. در مورد او، حتی اگر به سن قانونی نرسیده باشد، با ورود او به سینما و محیط کار مخالفت خواهم کرد. سپس این تصمیم اوست. من از حضور او در بازیگری و هر آنچه که او دوست دارد بدم نمی آید.

مثل یک مدیر مدرسه با شما رفتار نشود
نادری در خصوص اینکه عده ای معتقدند گروهی باید بروند پروژه ها و بر قراردادها نظارت کنند، گفت: مدرسه ای نیست که ناظر بگیریم. به نظر من باید فضایی ایجاد کنند که معترضان بدانند اعتراضشان بررسی خواهد شد. پیشنهاد بی شرمانه و غیراخلاقی که به آنها داده شده پاسخ داده خواهد شد. در نتیجه نترسید و بدانید که نامه آنها فاش نخواهد شد.

مطمئن شوید که از شاکی حمایت می کنند
بازیگر سریال ستایش تاکید کرد: همه کسانی که این اتفاق را دنبال می کنند مانند خانم علیدوستی باید به معترض و فرد مورد حمله یا پیشنهاد بی شرمانه این اطمینان را بدهند که پشت سر اوست. زیرا کسانی که شکایت می کنند از پروژه کنار گذاشته می شوند. متقاضی نباید غذا بخورد. پس دهانت را ببند، ساکت باش. او مورد حمله و تجاوز قرار گرفت، اما او نمی خواهد بیکار و بی خانمان باشد!

آیا پرچمدار جنبش ضد خشونت و آزار جنسی درست بود؟
این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا از انتخاب پنج پرچم‌دار کمیته مستقل مبارزه با خشونت و آزار جنسی راضی است و می‌گوید شکایتی وجود ندارد، گفت: آنها هم کار درستی انجام می‌دهند. این فضا را متوقف کنید و این تابو را بشکنید که متخلفان نمی توانند همین روند را ادامه دهند و پس از دریافت اخطار، شاکی را از پروژه بیرون کنید و دوستان خود را رها کنید تا برای او کار نکنند.

فریبا نادری به زودی جلوی دوربین فیلم می رود و در پروژه سینمای خانگی که اواخر مردادماه اکران می شود، شرکت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید