قیمت برخی داروها تا ۶۷ درصد افزایش یافت

قیمت برخی داروها تا ۶۷ درصد افزایش یافت

افزایش شدید قیمت دارو در سال مهار تورم دولت نیمایی بیش از 100 قلم مواد اولیه دارویی را حذف کرد!
با وجود شعله ور شدن داروها، وزارت بهداشت با افزایش قیمت دارو در سال جدید موافقت کرده است. برخی از اقلام دارویی تا 67 درصد افزایش قیمت داشتند، از قضا عنوان لیست قیمت داروی جدید به عنوان عنوان «سال تورم محدود» استفاده شد.

با وجود امتناع های متعدد وزارت بهداشت، هر روز شکایت مردم از کمبود داروهای مختلف و همچنین قیمت های سرسام آور آنها و وجود بازار سیاه و فساد در این حوزه بیشتر می شود.

سید مرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی مردم در این زمینه گفت: کمبود دارو در سال 1402 امری مسلم و اجتناب ناپذیر است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز در تشریح بحران دارویی کشور گفت: شرایط به گونه ای است که داروهایی مانند شربت سرماخوردگی که 60 سال است در کشور تولید می شود در فهرست واردات قرار می گیرد. پرداخت های بیمه ای از سوی دولت بسیار دیر انجام می شود و این مشکل به گفته کارشناسان باعث شکست پروژه دارو یار شد.

با وجود شعله ور شدن داروها، وزارت بهداشت با افزایش قیمت دارو در سال جدید موافقت کرده است. برخی از اقلام دارویی تا 67 درصد افزایش قیمت داشتند، از قضا عنوان لیست قیمت داروی جدید به عنوان عنوان «سال تورم محدود» استفاده شد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره گفت: مشکل افزایش قیمت داروها از حدود یک سال تا یک سال و نیم قبل شروع شد و دلیل آن هم این بود که در قانون قبلی دولت وجوه لازم دارو را تامین کرد و اجازه دادند تا از کمبود در بازار جلوگیری شود. واردات دارو با نیم ارز که ناگهان قیمت برخی داروها را 5 تا 6 برابر افزایش داد.

بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که استخدام دختر و دامادش خبرساز شد، این انتقاد را رد کرد و گفت مشکلی برای تامین ارز برای دارو وجود ندارد.

فرامرز تفنانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مواد فعال دارویی در این خصوص به آفتاب نیوز گفت: به هر حال نمی توان کتمان کرد که در حوزه دارو مشکلات و چالش هایی وجود دارد. یکی از این چالش ها بحث اولویت بندی مواد اولیه دارویی است. در اولویت بندی جدید، برخی از مواد اولیه از اولویت 21 به اولویت 22 منتقل شد، مواد اولیه دارویی که کد 21 را در بر می گیرد، ارز نیمایی حدود 28 هزار تومان دریافت می کند، اما اقلامی که کد 22 را در بر می گیرد، ارز بیش از 40 هزار تومان را شامل می شود. یعنی سازنده باید ارز با کد 22 را از صرافی دریافت کند، صرافی معمولا حاضر به ارائه چنین ارزی نیست و شما نیازمند شرایط سخت و آماده سازی هستید. در نتیجه مشکلات زیادی برای سازنده ایجاد می شود. در این میان تهیه کنندگان نیز گاه تسلیم وزارت صمت می شدند و این مشکل بر سردرگمی آنها و عمق چالش می افزود.

وی افزود: رویه جدید ارزی با روش 40 ساله متفاوت است و بدیهی است که تولیدکننده نمی تواند مانند گذشته ارز مورد نظر را تامین کند، اما از سوی دیگر باید داروی مورد نظر را در یک مرکز تایید شده عرضه کرد. قیمت تا زمان عادلانه شدن نظام قیمت گذاری، حداقل واردات را آزاد کنند تا مکانیزم تحویل و توزیع عاری از مشکل باشد. در حال حاضر طبق قانون همه داروها باید دارای ارز اسمی باشند، البته سازمان غذا و دارو در تلاش است اقلامی را که با کد 22 وارد شده است به کد 21 بازگرداند. می توان گفت در این کد انتقال نزدیک به 100 فونت گنجانده شده است. زمانی که یک ماده موثر در میان مواد مورد نیاز برای تولید یک دارو با چنین مشکلی مواجه شود، طبیعی است که کل فرآیند، تولید و تحویل آن دارو با مشکل مواجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید