قیمت طلا تحرکات دلار را بی محل کرد! / کاهش قیمت طلا و سقوط سکه امامی

قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ روندی کاهشی را طی کرده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت طلا حدود 400 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت طلا در سال گذشته تا مرز گرمی سه میلیون تومان هم رفت اما به مرور روند کاهشی آغاز شد. در هفته‌های اخیر قیمت طلا بین دو کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال رفت و برگشت بوده است. تازه‌ترین خبر درباره قیمت طلا را در ادامه بخوانید.

روز گذشته قیمت طلا و سکه با افزایش محدود قیمت دلار همراهی نکرد و در بیشتر قطعات و وزن‌ها روند کاهشی داشت. دیروز قیمت طلا متاثر از کاهش انس جهانی، نسبت به سکه افت بیشتری داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز افت بیش از ۶۰ دلاری انس جهانی طلا در روزهای گذشته، در نخستین روز هفته جاری در بازار طلا خود را نشان داد. قیمت طلا و سکه دیروز هر سه روند افزایشی، کاهشی و خنثی را داشت و از افزایش قیمت دلار تبعیت نکرد.

گفتنی است طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۸۴۸ دلار مبادله می‌شود.

قیمت طلا و سکه 9 مهر 1402

معامله‌گران بازار فلز زرد معتقدند افت قیمت در بازار طلا، استراحت موقتی قیمت‌هاست. به اعتقاد آنها روند کاهشی قیمت طلای جهانی، قیمت طلا و سکه را نزولی کرده و باید برای وضوح بیشتر قیمت‌ها، در انتظار روزهای آینده بود.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند نوسانات طلای جهانی در بازار داخلی پروپاگاندایی ایجاد کرده که خود طلافروش‌ها هم از خرید طلا فاصله گرفته‌اند. آنها معتقدند مردم به بازار سکه متاثر از طلای جهانی نگاه می‌کنند. بنابراین موضوع ریزش طلای جهانی بر روند تقاضا و قیمت تاثیر گذاشته است.

قیمت طلا

دیروز هشتم مهر قیمت سکه امامی کاهش ۲۶۱ هزار تومانی داشت. با این مقدار کاهش، این قطعه به کف کانال ۲۷ میلیونی سقوط کرد و با قیمت ۲۷ میلیون و ۹۰ هزار تومان معامله شد. دیروز سکه بهار در دسته افزایشی‌های بازار فلز زرد بود و با رشد ۱۲۰ هزار تومانی با قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان معامله شد.

نیم‌سکه نیز رشد ۵۰ هزار تومانی داشت و با رقم ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. در نخستین روز هفته ربع سکه و سکه گرمی بدون تغییر و به ترتیب با قیمت ۹ میلیون و ۹۰۰ و پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شدند.

دیروز  قیمت طلا نیز کاهش داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با کاهش ۱۶۸ هزار تومانی با رقم ۹ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش ۳۷ هزار و ۶۰۰ تومانی داشت و به رقم دو میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسید.

در هشتمین روز مهر حباب در خانواده سکه‌ها در تمام قطعات افزایشی بود و این رشد، حباب ربع سکه را در کانال چهار میلیونی نشاند. دیروز حباب سکه بهار با رشد ۴۹۷ هزار تومانی پرچمدار بیشترین مقدار افزایش حباب بود. حباب سکه امامی ۱۲۲ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۳۹ هزار تومان، ربع‌ سکه ۹۴ هزار تومان و سکه گرمی ۴۶ هزار تومان رشد داشتند.

قیمت طلا

کاهش قیمت طلا در راه است؟

ابراهیم محمدولی با اشاره به ثبات قیمت طلا و سکه در بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت:‌ «تقاضا در بازار طلا نسبت به ایام محرم کمی بهتر شده و دلیل اصلی آن ثبات در بازار فلز زرد و نوسانات محدود قیمت دلار است. باید توجه داشت اگر دلار کاهش یابد انتظار اینکه تقاضا در بازار طلا افزایش داشته باشد، وجود دارد.»

وی تقاضا برای خرید طلا و سکه را افزایشی عنوان کرد و افزود: «داد و ستدها کمی بیشتر شده و تقاضا نسبت به ماه‌های محرم و صفر ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.»

این فعال اقتصادی به سیر مساعد اخبار سیاسی اشاره کرد و افزود: «با اخبار مربوط به آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و مذاکرات درباره رفع تحریم‌ها، امیدواریم روند قیمت‌ها در بازار فلز زرد کاهشی شود تا بازار رونق بگیرد.»

وی با بیان اینکه اگر آرامش در بازار باشد رونق تولید و کسب و کار بهتر از گذشته خواهد شد؛ اظهار کرد: «قدرت خرید مردم برای یک گرم طلای ساخته شده که دو میلیون و ۴۵۰ تا ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان است، شاید مساعد نباشد اما اگر قیمت‌ها کاهشی شود قدرت خرید مردم نیز بیشتر خواهد شد.»

قیمت‌ طلا ثابت می‌ماند!

محمد کشتی‌آرا کارشناس طلا و جواهر نیز با اشاره به تحولات بازار طلا در هفته گذشته به تجارت‌نیوز گفت: هفته گذشته بهای انس جهانی طلا ۱۰ دلار نوسان داشت و آخرین نرخ آن ۱۹۲۲ دلار بود که در مقایسه با ابتدای هفته دو دلار کاهش داشت.‌طلای جهانی در طول هفته تا مبلغ ۱۹۳۸ دلار افزایش داشت، اما در ادامه سیر کاهشی در پیش گرفت.»

قیمت طلا

وی به سیر کاهشی قیمت سکه در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: «در آخرین معاملات شهریور، سکه طرح جدید ۴۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۱۵۰ هزار تومان کاهش هفتگی قیمت داشتند.»

این فعال اقتصادی در خصوص پیش‌بینی قیمت طلا و سکه خاطر نشان کرد: «با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد قیمت در بازار طلا ثابت بماند و تغییر قابل توجهی نداشته باشیم. باید توجه داشت نرخ ارز فعلا بازیگر فعالی در بازار طلاست و بنابراین پیش‌بینی می‌شود به دلیل مدیریت نرخ ارز، تغییری نیز در قیمت طلا و سکه شاهد نباشیم.»

تاثیر دلار روی قیمت طلا و سکه

مجتبی دیبا دیگر کارشناس اقتصادی نیز به تجارت‌نیوز گفت: «طلا و سکه هم از دو فاکتور دلار و اونس جهانی تاثیر می‌پذیرند؛ ما می‌دانیم ضریب تاثیرگذاری دلار داخلی بر سکه یا طلای داخلی بسیار بالاتر از ریتم اونس است. به این ترتیب اگر همسو حرکت کنند، شاهد حرکت‌های بسیار شارپ در قیمت طلا و سکه خواهیم بود اما اگر یک پای این معادله بلنگد، معمولا ریتم حرکتی خیلی شدید نخواهد بود.»

وی افزود: «اما اگر دلار وزن حرکتی بیشتری در سمت بالا یا پایین داشته باشد می‌توانیم یک حرکت ساید را در نظر بگیریم. مثلا قیمت سکه امامی با دیتای حال حاضر نهایتا بین 25 میلیون و 500 هزار تومان تا 27 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود.»

قیمت طلا

آن طور که از اظهارات کارشناسان برمی‌آید، قیمت طلا و سکه به تبعیت از روند ساید دلار، طی 6 ماهه دوم سال نیز با تحرک خاصی روبرو نخواهد بود؛ مگر آنکه قرار باشد قیمت دلار در نتیجه برخی متغیرهای سیاسی و اقتصادی نزول یا صعود ویژه‌ای را تجربه کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید