لیست کامل همراهان احسان کرمی و برزو ارجمند در تبعید

لیست کامل همراهان احسان کرمی و برزو ارجمند در تبعید

در شرایطی که بسیاری از مسئولان نگران عدم بازگشت خبرنگاران مستقل به دلیل سفرهای کاری هستند، صدا و سیما و خبرنگاران در سال های اخیر به وفور به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. افرادی که توانستند از فیلتر گسترده رسانه ها عبور کنند به شهرت رسیدند و در نهایت ایران را ترک کردند.

محمد حسینی; شومن هایی که پرخاشگر شدند

لیست کامل همراهان احسان کرمی و برزو ارجمند در تبعید

«احمدزاده، ایشیمبالا»؛ شاید باورتان نشود اما این دو کلمه زمانی حرف بچه ها و بزرگسالانی بود که در سال های ابتدایی شبکه تهران جلوی تلویزیون می نشستند و با چهره ای قابل قبول به تماشای «مسابقه بزرگ» با اجرای سیدکاظم احمدزاده می پرداختند. قاب‌های رسمی و کلیشه‌ای رادیو و تلویزیون، به جوانی با صورت تراشیده و بیرون از قاب‌های رسمی نگاه می‌کردند. درست در روزهایی که محمود شهریاری یکی دیگر از مجریان تلویزیون به دلیل انتشار فیلم عروسی برادرش ممنوع التصویر شده بود و در روزهایی که جدیت و کلیشه از تلویزیون سرازیر می شد، سید محمد حسینی; جوانی لاغر، هیجان زده و صریح با موهای بلند به اوج شهرت رسید. او در کنار محمود شهریاری تنها شومن پس از انقلاب بود که به لطف عملکرد و بیان تندش طرفدارانی را به خود جلب کرد. متانت و متانت احمدزاده در کنار شوخ طبعی حسینی زوج موفق اجرا را البته به لطف صحبت های او رقم زد. برنامه سید محمد حسینی به قدری پربیننده بود که به راحتی می توانست فوتبالیست های سرشناس آن روزها را به برنامه خود دعوت کند. اما حسینی در سال 1393 به یکباره تصمیم به خداحافظی از تلویزیون گرفت و او نیز بدون اطلاع قبلی به آمریکا مهاجرت کرد. شنوندگان او شوکه شدند که چگونه مجری جوانی که ۱۱ سال است در تلویزیون به اجرای زنده می پردازد در شبکه صدای آمریکا و برنامه شباهنگ قرار گرفت؟ بخشی از رهبری اپوزیسیون محسوب می شود. از مجری پرجنب و جوش آن سال ها که بعضی روزها هر شب از رادیو پخش می شد و مسابقات بسیار پرمخاطب برگزار می کرد، امروز مردی باقی مانده است که در قالب برنامه های اینترنتی خود را رهبر اپوزیسیون می خواند با موهایی که سفید شده است. از معابد او چیزهای عجیبی می گوید و مردم را به خرابکاری تشویق می کند.

مزدک؛ آنچه او می خواست محقق نشد

لیست کامل همراهان احسان کرمی و برزو ارجمند در تبعید

مزدک میرزایی بدون اغراق پس از عادل فردوسی پور محبوب ترین گزارشگر ورزشی ایران بود. اگر یک مسابقه فوتبال با صدای فردوسی پور پخش نمی شد، تماشاگران ورزش آن مسابقه با صدای مزدک میرزایی را بر سایر خبرنگارانی که طرفداران کمتری دارند ترجیح می دادند. میرزایی سرانجام در مرداد 1397 تصمیم گرفت برای همیشه ایران را ترک کند. مهاجرت مزدک میرزایی در ابتدا توسط برخی از دوستانش یک «سفر کوتاه مدت» تلقی می شد، اما حضور او در تلویزیون ایران اینترنشنال مهاجرت دائمی او از ایران را قطعی کرد. از همان ابتدا بحث درباره علت مهاجرت مزدک، صدا و سیما آرام و محجوب آغاز شد که چرا ناگهان پس از حذف فردوسی پور از صدا و سیما، وی نیز پس از 22 سال کار در این سازمان تصمیم گرفت تا او هدیه حضور فعال فزاینده در صدا و سیما و تجربه “مهاجرت” در سن 49 سالگی است. از جدیدترین برنامه های مزدک در ایران می توان به مستند «تاریخ دربی» و همچنین مستندی درباره تیم های استقلال و پرسپولیس اشاره کرد. با این حال گلایه مزدک از پرداخت نشدن معوقات و دستمزدهای پایین در صداوسیما فراموش نمی شود: «در مورد حقوقم هم همین را می گویم که هنوز هم سوار ماشین پژو 206 هستم، فکر می کنم همین برای مشخص شدن وضعیت ما کافی است. مزدک میرزایی برنامه ورزشی «هت تریک» را به همراه محمد تقوی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال در شبکه ایران اینترنشنال راه اندازی کرد تا به شایعات بازگشت مزدک به ایران پایان دهد.

احسان کرمی از مهاجرت موقت به دائم

لیست کامل همراهان احسان کرمی و برزو ارجمند در تبعید

این مجری، خواننده و بازیگری که با بیش از پانزده سال سابقه در صدا و سیما، شهرتی جدی برای خود رقم زده است، تصمیم دارد در نهایت خبر مهاجرت خود را تایید کند. با شیوع ویروس کرونا هر از چند گاهی شایعه مهاجرت احسان کرمی در رسانه ها مطرح می شود. در روزهایی که شایعه مهاجرت او به طور جدی در رسانه ها دنبال می شد، پخش سریال پرطرفدار «همغنا» با بازی احسان کرمی و کارگردانی مصطفی کیایی باعث شد حداقل برای مدتی چنین موضوعی به فراموشی سپرده شود. شنوندگان رادیو به خوبی با صدای احسان کرمی در رادیو تهران و رادیو ایران آشنا هستند. احسان کرمی در پایان با حضور در یکی از شبکه های لندن سعی کرد این مشکل را علنی کند. صداوسیما در واقع با مهاجرت دائم یکی دیگر از ارکان خود را از دست داده است.

مهاجرت از تلویزیون ادامه دارد

لیست کامل همراهان احسان کرمی و برزو ارجمند در تبعید

نیلوفر مولایی یکی دیگر از چهره های جوانی است که در رادیو بزرگ شد و به شهرت نسبی رسید. وی متولد تیر 1393 در برنامه صبحگاهی حوالی موج از شبکه پنجم سیما به عنوان گوینده فعالیت خود را آغاز کرد. مدتی نیز به عنوان گوینده در برنامه رادیو اوسم کار کرد. شنیده ها حاکی از آن است که نیلوفر مولایی در پاییز 2018 ایران را به مقصد لندن ترک کرده است. یک سال بعد، او به عنوان گوینده خبر در یک کانال تلویزیونی بین المللی ظاهر شد. علاوه بر این احمد صمدی که خبرنگار مأموریت صداوسیما در آلمان بود، تصمیم گرفت در فوریه 2018 به شبکه بین الملل برود و تا امروز در این شبکه فعالیت کند.

نجف زاده; رد مهاجرت یا حسرت ایران؟

لیست کامل همراهان احسان کرمی و برزو ارجمند در تبعید

شاید آخرین فردی که گمان می رود از سدوسیما به کشورهای دیگر مهاجرت کرده است، کامران نجف زاده باشد. او به عنوان روزنامه نگار در رسانه های ورزشی وارد عرصه مطبوعات شد و با تهیه گزارش های انتقادی خود از اخبار رادیو شهرت یافت. سپس تولید و محتوای برنامه خود را به سمت و سوی دیگری برد و با حضور در اخبار شبانگاهی «8:30» به تولید محتوای ضدغربی خود پرداخت. اوج فعالیت او بعد از انتخابات سال 88 بود که نجف زاده به عنوان گزارشگر و مجری سیاسی به مردم معرفی شد تا ورزشی. زمانی که او به فرانسه اعزام شد، برای رادیو و تلویزیون گزارش داد که پس از هجده ماه توسط دولت فرانسه اخراج شد، هرچند خبرگزاری ایرنا اخراج نجف زاده از فرانسه را تکذیب کرد. با تمام این تفاسیر او را یکی از متعهدترین کارمندان صداوسیما می دانند که به گفته محمدرضا خسرو مدیر شبکه نسیم برنامه تلویزیونی در پیش تولید دارد که به زودی پخش می شود. اما شایعه مهاجرت و پناهندگی او در آمریکا از کجا آمده است؟ کامران نجف زاده که به عنوان خبرنگار به نیویورک رفته بود، هنگام تهیه گزارش های انتقادی با محدودیت های زیادی در آمریکا مواجه شد. اما نجف زاده نهم اسفندماه با انتشار مطلبی در اینستاگرام شخصی خود اعلام کرد که برای همیشه از روزنامه نگاری خداحافظی کرده است. در ادامه نجف زاده در برنامه تحویل سالانه شبکه نسیم به این نکته اشاره کرد: دوران خبرنگاری من به پایان رسیده است و اگر به عقب برگردم نمی خواهم تجربیات مشابهی داشته باشم و فکر می کنم امیدبخشی به جامعه مهم و ارزشمند است. انشالله در حوزه های دیگر هم فعال هستم.» او تلویحاً از برخی از فعالیت های خود انتقاد کرده و طبیعتاً خوشحال نیست. فعلاً مهاجرت نجف زاده بر اساس شایعات مطرح شده است، اما دیروز وی با انتشار مطلبی مبهم به این خبر واکنش نشان داد. او در تاریخچه صفحه شخصی خود آهنگی از «مسیح و آرش» به نام «دریا» با موقعیت «استان مازندران» را منتشر کرده است که می توان آن را تکذیب خبر مهاجرتش به آمریکا و یا کمبود ایران و دریای خزر

دیدگاهتان را بنویسید