محمد برونی جوان محکوم به اعدام کیست؟

محمد برونی جوان محکوم به اعدام کیست؟

محمد بروگنی جوان اهل کرج پاکدشت است که به دلیل تجمع در بیرون فرمانداری و تخریب اموال عمومی و حمله به بسیجیان به اعدام محکوم شده است.

رویداد۲۴ محمد بروغنی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ است که به همراه ۵ نفر دیگر در منطقه پاکدشت کرج بازداشت شد. برونی توسط دادگاهی به ریاست قاضی ایوالکاسم سالواتی به اعدام محکوم شد.
بیوگرافی محمد برونی

محمد برونی پسر 19 ساله متولد 8 اسفند 1380 ساکن پاکدشت کرج است که در تجمعات مهر سال 1401 دستگیر شد.پدر محمد برونی گفت: من کارگر هستم. پسرم چند سالی است که در یک شرکت کار می کند و معتاد به کار است. او سال‌ها پیش می‌دانست که چگونه کفش بسازد و این کار را هم کرد.»

اتهام علیه محمد برونی

محمد برونی محکوم به جنگ است. دادستانی گفته است که وی با قمه در مقابل بخشداری پاکدشت به همراه افراد دیگر تجمع کرده و آن محل را به آتش کشیده است. دادستان همچنین گفت که او در جریان اجرای آن تجمع به یک مامور دولتی حمله کرده و باعث زخمی شدن مامور شده است.

مركز رسانه قوه قضاييه نيز گفت: در اينستاگرام با تلفن همراه محمد بروني گفت و گويي شده كه او به يكي از دوستانش گفته است كه در تجمعات شركت كند، اما آن دوست به او گفته كه فقط قمه دارد. تصاویر به دست آمده از تلفن همراه وی مشخص است که محمد برونی رهبر این تجمعات بوده است.

قوه قضائیه در تشریح اتهام «رهبر تجمعات» گفت: وی ضمن تحریک شهروندان به شرکت در اغتشاشات، از آنها می خواهد که نارنجک های دستی مانند آنچه در چهاربان سوری ساختند بسازند و در برابر استاندار حاضر شوند. وی همچنین با انتشار استوری در اینستاگرام خود از محل و زمان حضور خود خبر داد و پس از حضور در مقابل استانداری به مسئولان حمله کرده و از آنها فیلمبرداری کردند.

قوه قضائیه همچنین گفته است که محمد برونی در آتش زدن استانداری نقش ویژه ای داشته و در فیلم های به دست آمده از وی به وضوح مشاهده می شود که وی با قمه در مقابل استانداری بوده و تور و قمه در حال تخریب است. اموال عمومی و خصوصی مردم.

پدر محمد برونی به سایت تهدان گفت که آن روز یکی از دوستانش با محمد تماس گرفت و اصرار کرد که در تظاهرات شرکت کند. او چند کلمه به محمد گفته بود و او را تحریک کرده بود که به خیابان بیاید. او به محمد سخنان بدی زده بود. او همچنین می خواست ساعت 7:30 بعد از ظهر که در بین جمعیت بود از شرکت به خانه برود. اما محمد اصلاً در ماجرای آتش زدن ولایت و موارد دیگر حضور نداشت و گویا تازه زیر سپر بسیجی جنگیده بود که بنده خدا هم در مورد آن گفت: «نمی خواهم. هر اتفاقی برای محمد بیفتد. او از محمد شکایت کرد، اما او باید رضایت می داد، بنابراین نمی دانم چرا امروز و فردا این کار را می کند.

در حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سلواتی، محمد برونی با نام مستعار «آلفا ماما» معرفی شد. قاضی صلواتی نوشت: محمد برونی که با بیرون کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه با زخمی کردن عمدی یکی از ماموران امنیتی با چاقو به قصد جان خود، رعب و وحشت و ناامنی را برای شهروندان و ناامنی در محیط ایجاد کرد. فرماندار شهرستان پاکدشت را آتش بزنید و آن را نابود کنید. اموال او به اتهام جنگ محاکمه شد، او به اعدام محکوم خواهد شد.» حکم محمد برونی در 15 دسامبر در دیوان عالی کشور تأیید شد.

علیرضا رحیمی وکیل محمد برونی درباره احتمال تخفیف مجازات موکلش گفت: جرم او مانند ماهان صدارت جرمی نیست که بتوان با رضایت شاکی منتفی شد، اما امیدوارم شرایط محمد برونی موجب شود. با پذیرش تجدید نظر تغییر دهید. محمد در زندان عمومی است. وی افزود: من درخواست اعاده دادرسی را در دادگاه مطرح کردم و قاعدتاً در اجرائیات حکم باید خودبه خود موقوف شود، اما قرار توقف مستلزم اعمال قانون است و این موضوع را در لایحه درخواست کردیم. “

انتقاد از حکم اعدام محمد برونی

صدور احکام اعدام برای افرادی که در 1401 تظاهرات شرکت کردند. تا کنون بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. از جمله سهند نورمحمدزاده، دکتر حمید کارا حسنلو، ماهان صدارت، محمد کبادلو، محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، نصرآزادانی و… که تعدادی از آنها اعدام شدند و حکم اعدام چند نفر مانند کارا حسنلو. و نصر آزادانی ها لغو شده اند.

به گزارش رویداد۲۴، انتقادات زیادی از محمد برونی صورت گرفت. از جمله اینکه تشریفات قانونی به سرعت انجام شد و جلسه رسیدگی در مدت کوتاهی تشکیل شد و دیوان عالی کشور تایید و حکم در حال اجرا بود. همانطور که گفته شد تنها یک جلسه برای برونی برگزار شد که قرار بود دومین جلسه رسیدگی به اتهامات وی برگزار شود اما آن جلسه برگزار نشد و بر اساس مستندات و تحقیقات در همان جلسه حکم صادر شد.

برخی منابع گفتند که جرم برونی به حدی جزئی بوده که او فقط “یک شلاق و یک سال حبس” دریافت کرده است. اما در همان زمان این خبر تکذیب شد و صدور حکم اعدام نشان داد که شلاق و زندان کافی نیست. با صدور حکم اعدام بروگنی، جمعی از معترضان به زندان رجایی شهر رفتند و خواستار توقف حکم اعدام شدند.

در این ویدئو که مقامات قضایی اعلام کردند از گوشی برونی به دست آمده است، او و تعدادی دیگر با نیروهای یونیفرم پوش غرق در خون درگیر شده اند اما آنچه در انتهای فیلم مشخص است فرار بسیجی است. همانطور که از محتوای جلسه دادگاه پیداست نیروی بسیج یکی از مدعیان بروغنی است. وی به دادگاه گفت: ساعت 7 شب پس از دریافت اخطار ماموریت در محل مستقر شدیم. بعداً جمعیتی در محل تشکیل شد و ناگهان دیدم افرادی به سمت ما می آیند و حمله می کنند. بروغنی به همراه چند نفر دیگر مرا احاطه کردند و چند ضربه قمه به من زد و برای جلوگیری از مرگ دستم را روی سرم گذاشتم و او به بازویم زد و باعث پارگی تاندون های بازویم شد. بعد از کتک زدن من پیراهنم را درآوردند و گفتند آن را در بیاور و از صحنه ها فیلمبرداری کردند».
واکنش ها به حکم اعدام محمد برونی

مارتین دینهوفن، نماینده حزب سوسیال دموکرات آلمان در پارلمان آلمان که حمایت سیاسی محمد برونی را بر عهده گرفته است، در توییتی نوشت: وی از تمام اقدامات و تلاش ها برای جلوگیری از مجازات اعدام برای برونی استفاده خواهد کرد.

همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت: «محمد مهدی محمدی فرد و محمد بروگنی 18 و 19 ساله، دو جوان ایرانی هستند که در دادگاه های ایران به اعدام محکوم شده اند. دنیا تماشا می کند. رهبران ایران باید به حرف جوانان خود گوش دهند نه اینکه آنها را اعدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید